تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 15:14
کد خبر : 18413

انتخابات عجیب و غریب

انتخابات عجیب و غریب
خلاء قوانین نظارت بر نحوه تبلیغات انتخابات اتحادیه‌ها و اصناف، چالشی جدی است و فقدان قوانین مرتبط با نحوه انجام تبلیغات، می‌تواند به برخی تخلف‌های انتخاباتی دامن بزند

زیر پوست شهر انتخاباتی برگزار می‌شود که کمتر اسم آن به گوشمان رسیده مگر آن که بنرها و تبلیغات انتخاباتی آن را به صورت اتفاقی در شهر دیده باشیم یا اخبار مربوط به آن در رسانه‌ به چشممان بخورد و به راحتی از کنار آن رد شویم. این در حالی است که برای بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل همین انتخابات نقشی حیاتی دارد و نکته قابل تامل این که به دلیل ارتباط همین اتحادیه‌ها با نیازهای روزمره ما، از اتحادیه بنکداران مواد غذایی و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و … انتخابات آن در معیشت خانوارها و بسیاری از ما اثرگذار است.

 

در این میان برخی فعالان اقتصادی تلاش دارند تا با حفظ کرسی‌های خود در اصناف و اتحادیه‌ها که بعضا چند دهه در اختیارشان است، همچنان منافع اقتصادی خود را تعقیب کنند و از سوی دیگر فقدان نظارت و برخی ابهامات و کاستی‌های جدی در قوانین و آیین‌نامه‌های برگزاری انتخابات هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه‌های صنفی باعث سردرگمی‌ها و کورتر شدن گره این انتخابات می‌شود.

 

اتحادیه‌ها و انتخابات بحث‌برانگیز

 

به گزارش «ایرنا» پیش از این بحث انتخابات «اتحادیه کسب و کارهای مجازی» به بحث‌های فراوانی در مورد قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با اتحادیه‌ها و اصناف دامن زده بود و لغو انتخابات این اتحادیه و متعاقب آن طرح بحث تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی به دو اتحادیه مجزا و همچنین استعفای برخی از اعضای هیات مدیره آن، باعث شد تا متخصصان و کارشناسان به این نتیجه برسند که به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها، مساله‌ای جدی است و باید برای آن فکری اساسی کرد.

 

همچنین لغو انتخابات اتاق اصناف مشهد در سال گذشته که در نهایت باعث شد تا دادستان مشهد نیز وارد ماجرا شود و همچنین حاشیه‌های انتخابات هیات مدیره اتحادیه املاک تهران و بحث درباره لغو این انتخابات نیز از جمله دیگر مواردی هستند که از وجود آشفتگی در انتخابات نظام صنفی و اتحادیه‌ها در کشور خبر می‌دهند.

 

مورد عجیب انتخابات اتحادیه پوشاک

 

یکی از این اصنافی که نقش آن در اقتصاد و همچنین فرهنگ کشور، غیرقابل انکار است یعنی «اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک شهرستان تهران» دچار مشکلات مشابهی شده است؛ اتحادیه‌ای که سال‌ها است بخشی از اعضای هیات مدیره آن تغییر نکرده‌اند و تاکنون نیز نتوانسته است نقشی فعال و اساسی در حل مسائل حوزه پوشاک کشور داشته باشد.

 

این اتحادیه در حالی به سمت برگزاری انتخابات می‌رود که انتخاباتش پیش از این و در هفتم خردادماه سال جاری، به دلیل آنچه که «قطعی اینترنت» خوانده شد، لغو شد؛ مساله‌ای که با اعتراض برخی نامزدها روبرو شد و گروهی از نامزدها در بیانیه‌ای، از «عدم توانمندی» و «ناتوانی» مسئولان برگزاری این انتخابات، به شدت انتقاد کردند.

 

این نامزدها در بیانیه خود خواستار آن شدند که برگزار کنندگان انتخابات، در اسرع وقت توضیحات لازم درباره دلایل چنین اتفاقی را برای تمامی اعضای اتحادیه بیان کنند. پیش از این نیز زمان برگزاری این انتخابات محل بحث بود و باعث شد تا برخی نامزدها از وضعیت برگزاری این انتخابات گلایه کنند.

 

در مقابل رئیس اتحادیه نیز بروز مشکل را به گردن شرکت مسئول برگزاری انتخابات انداخته و مدعی شده که این شرکت مورد تایید وزارت صمت بوده است و مشکل «از توان همه کس خارج بود» و آن را مشابه قطعی سامانه در بانک‌ها دانست و تاکید کرد «نمی‌توان مشکل را متوجه کسی کرد، چون غیرارادی است». این درحالی است که توضیحات رئیس اتحادیه که خود از نامزدهای انتخاباتی است، بسیاری از نامزدهای انتخاباتی و اعضای اتحادیه را قانع نکرده است.

 

همچنین انتشار برخی اخبار و رپورتاژهای خبری کذب که در آن ادعا شده است برخی شرکت‌ها از جریان‌ها یا نامزدهای انتخاباتی خاصی حمایت کرده‌اند؛ نیز واکنش‌هایی را در پی داشت. در تازه‌ترین این واکنش‌ها، شرکت «هاکوپیان» در بیانیه‌ای با تکذیب برخی رپورتاژها و اخبار منتشر شده درباره حمایت این شرکت از یکی از نامزدها و جریان‌های انتخاباتی، تاکید کرد که تکرار چنین رفتارهای غیرحرفه‌ای و خلاف اخلاقی، نشان می‌دهد که چنین کاری در حال تبدیل شدن به یک رویه است.

 

 

از اخبار کذب تا جعل حمایت

 

به گزارش شبکه «شرق» انتخابات اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک شهرستان تهران در حالی امروز برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد برخی تبلیغات انتخاباتی با شائبه تخلف و تکرار رفتارهای غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای همراه شده است. انتشار اخبار کذب حمایت برخی شرکت‌ها از نامزد مورد نظر آن‌ها، باعث اعتراض فعالان صنعت پوشاک در کشور شده است. از جمله انتشار یک ویژه‌نامه از روزنامه‌ای که نام آن آشنا به نظر نمی‌رسد و استفاده از لوگوی برخی شرکت‌ها بدون کسب اجازه از آن‌ها در رپورتاژ آگهی‌های نامزدهای انتخاباتی باعث شد تا شرکت هاکوپیان، در یک بیانیه، ضمن انتقاد شدید از اقدامات غیراخلاقی نامزدهای متخلف، هرگونه حمایت خود از نامزدهای این انتخابات صنفی را تکذیب کرد.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: هرگونه استفاده از نام، برند، لوگو و اعتبار شرکت هاکوپیان، در هر محتوایی و در هر رسانه‌ای با هدف القای این ادعا که شرکت هاکوپیان از یکی از کاندیداها یا جریان‌های خاص شرکت‌کننده در این انتخابات حمایت می‌کند، خلاف واقع، غیرقانونی و غیراخلاقی است؛ رفتارهایی که مسبوق به سابقه بوده است و برخی نامزدهای انتخاباتی، در گذشته و به صورت مکرر دست به اقدامات مشابه زده‌اند.

 

انتخابات صنفی و مساله نظارت

 

به گزارش ایران مامن، چنین رخدادهایی نشان می‌دهد که خلاء قوانین نظارت بر نحوه تبلیغات انتخابات اتحادیه‌ها و اصناف، چالشی جدی است و فقدان قوانین مرتبط با نحوه انجام تبلیغات، می‌تواند به برخی تخلف‌های انتخاباتی دامن بزند.

 

بررسی «آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه های صنفی(موضوع تبصره ۳ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی)» که در اسفندماه سال ۱۳۹۲ به تصویب رسیده است نیز نشان می‌دهد، هیچ ماده یا تبصره‌ای برای نظام‌مند کردن شیوه تبلیغات به تصویب نرسیده است و در عین حال چارچوبی هم برای نظارت بر تبلیغات مرتبط با چنین انتخاباتی وجود ندارد.

 

در نتیجه برخی نامزدهای انتخاباتی این فرصت را دارند که با استفاده از خلاء موجود، با طرح ادعاهای کذب، وعده‌های خلاف واقع، حاضر کردن کاندیداهای پوششی و با استفاده از ابزارها و امکانات مختلف، در جریان چنین انتخاباتی خلل وارد کرده و تلاش کنند تا انتخابات از مسیر درست آن منحرف شود؛ انتخاباتی که در صورت برگزاری سالم آن و ورود افرادی که نامزد واقعی فعالان اقتصادی صنعت پوشاک کشور هستند، می‌تواند موجب بهبود وضعیت این صنعت شده و در نتیجه به رشد و توسعه اقتصادی کشور بیانجامد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات