تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 9:58
کد خبر : 18562

احیای برجام؛ غنی‌سازی مذاکرات در اتاق تاریک

احیای برجام؛ غنی‌سازی مذاکرات در اتاق تاریک
با توجه به مواضع راب مالی که به نوشته تحلیلگران و رسانه‌ها طی سال‌های اخیر مقابل ایران منعطف بوده (البته در مقایسه با سایر وابستگان به کاخ سفید و کنگره) بسیاری گمانه‌هایی را مبنی بر دشوارتر شدن مذاکرات احیای برجام مطرح ساختند.

توافق هسته‌ای و مذاکرات مربوط به احیای آن در روزهای اخیر شامل دو تحول قابل توجه بود؛ اول آن که روزنامه انگلیسی «گاردین» خبر داد بریتانیا، آلمان و فرانسه با خودداری از برچیدن تحریم مربوط به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر)، برای اولین‌بار برجام را نقض خواهند کرد.

 

برجام شامل مجموعه‌ای موسوم به «بندهای غروب» است که طبق آنها باید یک ‌سری از تحریم‌های غرب برداشته شود. اما هنگام امضای برجام، پیش‌بینی نشده بود این توافقنامه در سطحی چنان گسترده نقض خواهد شد. سقف غنی‌سازی اورانیوم برای ایران طبق برجام سه و ۶۷ صدم درصد در نظر گرفته شده بود اما جمهوری اسلامی در حال حاضر اورانیوم را به میزان ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند. به نوشته گاردین اکنون توجیه تروییکای اروپا برای این اقدام، نقض توافق برجام ازسوی ایران، فروش پهپاد به روسیه در جریان لشکرکشی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به اوکراین و احتمال فروش موشک‌های بالستیک به روسیه است.

 

به گزارش ایران مامن، طیفی از ناظران اصرار اروپایی‌ها بر اعلام این تصمیم را هماهنگ با مذاکرات اخیر «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران با اروپایی‌ها در حاشیه خلیج فارس می‌دانند.

 

خبر دیگر کنار گذاشته شدن «رابرت مالی» همتای آمریکایی باقری در مذاکرات بود. با توجه به مواضع راب مالی که به نوشته تحلیلگران و رسانه‌ها طی سال‌های اخیر مقابل ایران منعطف بوده (البته در مقایسه با سایر وابستگان به کاخ سفید و کنگره) بسیاری گمانه‌هایی را مبنی بر دشوارتر شدن مذاکرات احیای برجام مطرح ساختند.

 

 

در این فضا، «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: برخی تغییر رابرت مالی را پیامی به ایران در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها می دانند، حال آن که سیاست خارجی کشورها وابسته به افراد نیست و حاصل تصمیمات اجتماعی ارکان حاکمیت است و مطابق واقعیات عرصه روابط بین الملل، معیار ارزیابی اراده کشورها، اقدامات واقعی آنهاست نه تغییر مجریان.

 

خبرگزاری دولت حتی یک قدم جلوتر رفته و نوشته است: تغییر رابرت مالی این احتمال را تقویت می‌کند که دولت آمریکا برای دستیابی به توافقاتی با تهران مجبور به محدود کردن برخی افراد شده است.

 

به نوشته «ایرنا» این تغییرات در کنار حل برخی مسائل ایران و آژانس و عدم انتشار قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام در ماه‌های اخیر معنادار است. اخبار یک ماه اخیر نشان می‌دهد، تعلیق رابرت مالی مذاکرات را از حالت معلق خارج کرده است.

 

در همین حال برخی رسانه‌ها و تحلیلگران از رکود مطلق مذاکرات احیای برجام می‌گویند. به نوشته «آرمان امروز» به نظر می رسد و در میانه سکوت ممتد در مذاکرات، اگرچه توافق بالقوه بین ایالات متحده و ایران می ‌تواند به‌عنوان یک راه ‌حل عملی کوتاه‌ مدت تلقی شود اما برای واشنگتن در نهایت راهی برای خرید زمان تا پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده خواهد بود.

 

به نوشته این روزنامه باید توجه داشت که از نظر دولت بایدن، این توافق بالقوه دارای مزایای استراتژیک قابل ‌توجهی است. اولاً، هدف از این توافق جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ ای و تمدید زمان گریز هسته‌ ای است که برای تولید و انباشت مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات لازم است. … در حالی ‌که بایدن به ‌دنبال انتخاب مجدد در انتخابات سال ۲۰۲۴ است، دستیابی به این هدف و مهار برنامه هسته‌ ای ایران می‌ تواند یک پیروزی سیاسی مهم برای تقویت عملکرد سیاست خارجی دولت بایدن باشد. ثانیاً، ایالات متحده منافعی در کاهش خطر رویارویی نظامی با ایران یا نیرو‌های نیابتی این کشور، به‌ ویژه در عراق و سوریه دارد. جایی که شبه‌ نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی حملات مکرر و مرگباری را علیه نیرو‌ها و پیمانکاران آمریکایی انجام داده ‌اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات