تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1402 - 14:55
کد خبر : 18676

متهم ردیف اول بلبشوی مَسکن کیست؟

متهم ردیف اول بلبشوی مَسکن کیست؟
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۳هزار ملک خالی شناسایی شده که مالکان آنها هر کدام حدود ۱۰۰ خانه دارند و بخش اعظم آن مربوط به ۳ بانک است

ساخت چهار میلیون خانه وعده اصلی رئیس دولت سیزدهم بوده، حال آن که مسکن در میان بازارهای مختلف به دلیل توقف عرضه، لقب نابسامان‌ترین بازار را به خود اختصاص داده است.

 

روزنامه «جوان» نوک انگشت اتهام خود را در زمینه نابسامانی وضعیت مسکن در گزارش امروز خود به سمت بانک‌ها نشانه رفته و در گزارشی با عنوان «سرپناه مردم گروگان بانک‌ها» نوشته است: توسعه افقی شهر در سالیان اخیر در تهران به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده است. دلیل اصلی گرانی مسکن در کشور قیمت زمین است. …یکی دیگر از مشکلات مهم در زمینه بحث ساخت مسکن، عدم تأمین مالی مناسب ساخت مسکن است. در همه اقتصاد‌های دنیا، وام ساخت یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین مالی ساخت مسکن است. در کشور امریکا که لیبرال‌ترین اقتصاد دنیاست بیش از ۴۱ درصد از تسهیلات شبکه بانکی به بخش مسکن اختصاص یافته است.

 

«رجب رحمانی» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه به «جوان» گفته است: مجلس شورای اسلامی با هدف حل مشکلات موجود در حوزه مسکن قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد، براساس این قانون بانک‌ها مکلف شدند تا ۲۰ درصد از کل تسهیلات اعطایی خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند، اما متأسفانه بسیاری از بانک‌ها در اجرای قانون مصوب همکاری نکردند. دولت و وزیر اقتصاد باید بانک مرکزی و مدیران بانک‌های خاطی را احضار کنند و علت کم کاری آن‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن جویا شوند.

 

«کیومرث سرمدی» عضو کمیسیون اجتماعی دیگر نماینده‌ای است که درباره قانون ۲۰ درصدی اظهار داشته عملکرد بانک‌ها در این زمینه بسیار پایین بوده و در اردیبهشت ۱۴۰۲ کل تسهیلات بخش مسکن به زیر ۵ درصد کل تسهیلات رسیده است. …متأسفانه حریف بانک‌ها نشده‌ایم، در بحث فروش املاک و مولد‌سازی بیشترین خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها بود در واقع آن‌ها به بنگاهداری مشغول هستند و با وجود فشار‌های وزارت اقتصاد و امور دارایی عملکرد آن‌ها در هیچ کجا شفاف‌سازی نشده است.

 

روزنامه اعتدالی «آرمان ملی» هم تیتر درشت خود را همچون روزنامه اصولگرای جوان به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: بازار مسکن ایران در بازه زمانی ۱۳ سال اخیر، بیش از دو هزار درصد افزایش قیمت را پشت‌سر گذاشته است.

 

 

«مجید گودرزی» کارشناس حوزه مسکن در این خصوص در مصاحبه با این روزنامه، بانک‌ها را اصلی‌ترین مالکان واحدهای مسکونی و غیرمسکونی خالی کشور ذکر و بیان کرده بانک‌ها طی سالیان گذشته با حضور در بازار مسکن در این بازار تبدیل به قدرت بلامنازعی در این زمینه تبدیل  شده‌اند که در حال حاضر سهم بسیار بالایی در خانه‌های خالی دارند که البته در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی کمتر تمایلی جهت استمرار حضور در این عرصه را دارند.

 

«حسن محتشم» دیگر کارشناسی است که به آرمان ملی گفته است طی حدود ۲ سال گذشته در شرایطی قرار داشتیم که اقتصاد کلان ما مقداری انقباضی عمل می‌کرد و حجم پول به نوعی در بانک‌ها قفل بود؛ شرایطی که هم‌اکنون نیز تا حدودی وجود دارد. نقدینگی که در بانک‌ها قرار دارد متعلق به سرمایه‌گذاران دانه درشت است که معمولا به هر بخشی ورود می‌کنند آن بخش متورم می‌شود. سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف بلاتکلیف هستند و تصمیمی برای ورود به یک بازار مشخص اتخاذ نکرده‌اند. در واقع هر دو بخش مولد و غیرمولد دچار کسادی هستند و به همین علت، پول‌ها فعلا در سیستم بانکی فریز شده است.

 

به گزارش خردادماه «ایسنا» و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۳هزار ملک خالی شناسایی شده که مالکان آنها هر کدام حدود ۱۰۰ خانه دارند و بخش اعظم آن مربوط به ۳ بانک است.

 

«فارس» هم آذرماه ۱۴۰۰ گزارش داده بود بر اساس آمارهای غیررسمی حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار خانه خالی احتکار شده در کل کشور وجود دارد که ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار واحد آن مربوط به حقیقی‌ها و مابقی مربوط به حقوقی‌هاست. در این میان، برخی کارشناسان بر این باورند سهم بانک‌ها بیشتر است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات