تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 10:50
کد خبر : 18746

مذاکره با آمریکا؛ مستقیم یا غیرمستقیم؟

مذاکره با آمریکا؛ مستقیم یا غیرمستقیم؟
طرفداران مذاکره مستقیم هر از چند گاه لزوم شکل‌گرفتن این تصمیم مهم در تهران و واشنگتن را یادآور می‌شوند تا با حل و فصل پرونده هسته‌ای و خروج مجدد ایران از لیست سیاه FATF کشور از وضعیت استخوان لای زخم خلاصی یابد

اظهارات «علی اکبر صالحی» قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت روحانی و وزیر خارجه دولت احمدی نژاد درباره ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا یکی از رخدادهای مورد توجه در فضای سیاسی کشور است؛ اظهاراتی که اغلب با بازخوردهایی مثبت مواجه شد.

 

همزمان با اعلان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا برقرار نیست، صالحی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مذاکره‌کنندگان برجامیِ ایران با اشاره به اینکه حتی چینی‌ها و روس‌ها نیز برای تعامل با ایران پیشنهاد بازتنظیم روابط با واشنگتن را ارائه داده‌اند، «گفت‌وگوی سیاسی با آمریکا» را مناسب‌ترین راه باقی مانده پیش روی کشور قلمداد کرد.

 

 

در واکنش به این سخنان، «منصور حقیقت‌پور» مشاور رئیس سابق مجلس اظهار داشته ما که منطق بلند داریم چرا از مذاکره با آمریکا بترسیم و حق دلالی به کشور‌ها بدهیم؟ «محمد مهاجری» روزنامه‌نگار بیان داشته اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم، نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم و «کورش احمدی» دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین‌المللی هم تصریح کرده پیشنهاد صالحی برای گفتگوی همه جانبه با آمرسعید جلیلییکا، از سوی کسی مطرح شده که مورد اعتماد و قبول هر دو جناح سیاسی بوده؛ این پیشنهاد حتما بر ادبیات سیاسی کشور تاثیر خواهد داشت.

 

رسانه‌ها نیز در روزهای اخیر به صورت ویژه به این موضوع پرداخته‌اند. به عنوان مثال «انتخاب» با اشاره به سوابق و نتایج مذاکره در تاریخ سیاست خارجی ایران و جهان به مذاکرات مستقیم «سعید جلیلی» با «ویلیام برنز» نماینده وقت آمریکا و رئیس فعلی سیا در سال ۲۰۰۹ و نیز چانه‌زنی‌های تهران و واشنگتن در زمینه مسائل افغانستان و عراق اشاره کرده و از میان رفتن سوءتفاهمات، محرمانگی، سرعت مذاکرات و اعتمادسازی را از مزایای رویارویی مستقیم در زمین مذاکره دانسته است.

 

 

به گزارش ایران مامن، همچنان دو طرف ترجیح می‌دهند از این گزینه استفاده نکنند و به همین خاطر شاهد رفت‌وآمدهای متعدد نمایندگان و دیپلمات‌های ارشد کشورهایی چون عمان و قطر به تهران هستیم. این در حالی است که طبیعتا کشورهای میانجی در وهله نخست منافع و اهداف خود را از جوش دادن روابط دو طرف دنبال می‌کنند که الزاما همسو با منافع طرفین معارضه نیست.

 

از دید تحلیلگران، آمریکایی‌ها به خاطر فشارهای اسرائیل و نیز هزینه‌های مذاکره با ایران پس از اعتراضات شهریورماه ۱۴۰۱ تمایل چندانی برای این کار ندارند و در سوی مقابل هم ملاحظات سیاسی و ایدئولوژیک تهران نیز کم نیست. با این حال در فقدان مذاکره مستقیم هم آمریکایی‌ها نرمش‌های محدودی چون اعطای مجوز به عراق برای تسویه مالی خرید انرژی از ایران را از خود نشان داده‌اند.

 

در همین خصوص «یدیعوت احارونت» چند روز پیش نوشت: مقامات اسرائیلی می گویند توافق امریکا با ایران محدود خواهد بود. هیچ نشستی با حضور اعضای ارشد دو کشور برگزار نخواهد شد و مراسم امضای رسمی توافقنامه در کار نخواهد بود. ایران غنی سازی اورانیوم خود را به ۶۰ درصد محدود می کند، همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد و زندانیان آمریکایی را آزاد می کند. سپس ایالات متحده میلیاردها دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد.

 

با این حال طرفداران مذاکره مستقیم هر از چند گاه لزوم شکل‌گرفتن این تصمیم مهم در تهران و واشنگتن را یادآور می‌شوند تا با حل و فصل پرونده هسته‌ای و خروج مجدد ایران از لیست سیاه FATF کشور از وضعیت استخوان لای زخم خلاصی یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات