تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 17:09
کد خبر : 18758

کوپن‌های شارژی کم‌رمق برای ۲۹میلیون ایرانی

کوپن‌های شارژی کم‌رمق برای ۲۹میلیون ایرانی
برابر مطالبه جدی موجود در جامعه برای رسیدگی دولت به وضعیت اقشار فرودست و میانی جامعه، اصلی‌ترین پاسخ دولت ورود به فاز تازه کوپنی بوده است

در شرایطی که اختلافات میان پاستور و بهارستان بر سر برکناری معاون سیاسی وزارت کشور نظر به انتخاباتِ پیشِ رو بالا گرفته، رئیس قوه دیگر اظهار داشته دولت و مجلس باید درباره شعار سال به مردم توضیح بدهند.

 

توضیح درباره وضعیت کنترل تورم و رونق تولید اما به چند آمار خلاصه شده است. بر اساس آخرین آماری که سخنگوی دولت از آن رونمایی کرده تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در تیرماه در مقایسه با ماه قبل ۲.۳ درصد کاهش یافته و به زیر ۴۰ درصد رسید.

 

به گفته «علی بهادری جهرمی» رشد اقتصادی بیش از ۴ درصدی حاصل شده و نرخ بیکاری فصل بهار نیز طبق اعلام مرکز آمار ایران به عدد بی سابقه ۸.۲ درصد (نسبت به بهار سال گذشته) کاهش یافته است.

 

با این حال صداها در مجلس و بیرون بهارستان در اعتراض به گرانی‌ها بلند است؛ از جمله نماینده مردودشت که اظهارات اخیرش در مجلس پرانعکاس شد: آقای دولت حواست هست که مرغ کیلویی ۱۲۰ هزار تومان شده و گندم را از کشاورز با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند و کشاورزان به خاک سیاه نشسته‌اند. … آقای دولت حواست هست بازنشسته شما ۷ الی ۸ میلیون حقوق دریافت می‌کند و با داشتن چند فرزند و نوه این حقوق تا روز دهم ماه کفاف زندگی وی را نمی‌دهد، حواستان هست کارگر بیچاره در زیر چکمه‌های شرکت‌ها و در دمای ۵۰ درجه جنوب کشور در حال له شدن است.

 

به گزارش ایران مامن، در چنین فضایی و برابر مطالبه جدی موجود در جامعه برای رسیدگی دولت به وضعیت اقشار فرودست و میانی جامعه، اصلی‌ترین پاسخ دولت ورود به فاز تازه کوپنی بوده است.

 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار در آخرین روز تیرماه از اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: دهک‌های اول تا سوم در صورت خرید ۵٠ درصد از اعتبار کالابرگ، افزایش اعتبار بدون سقف برای خانوارهایشان اعمال می‌شود.

 

 

بر اساس این اعلام، خانوارهای سه دهک اول که ۲۹ میلیون نفرند یعنی جمعیتی که هر ماه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرند، در این طرح نیاز است تا از ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده از جمله شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید کنند و مشمول این سیاست حمایتی برای جبران افزایش قیمت‌ها شوند.

 

این اقدام دولت از دید برخی کارشناسان، آنچنان که باید مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. در این زمینه «یحیی لطفی نیا» کارشناس اقتصادی به روزنامه «قدس» گفته است: اغلب سرپرستان خانوار مشمول یارانه، تجربه دریافت کوپن و خرید کالاهای بی کیفیت به این واسطه را داشته ­اند و این ذهنیت هنوز هم وجود دارد، و مردم احتمال می­ دهند که از بین مثلاً ده برند ارائه دهنده کالاهای اساسی، برندی که کیفیت کمتری دارد به تأمین این اقلام اقدام کند. این درحالی است که فرد  با یارانه نقدی می ­تواند بهترین برند را با کیفیت مدنظرش انتخاب کند.

 

«خراسان» نیز در گزارش خود درباره فاز جدید کوپنی دولت سیزدهم آورده است: به نظر می رسد طرح کالابرگ به هر دلیل اعم از کم اطلاعی خانوارها، توسعه کند زیرساخت این طرح در بین فروشگاه ها، دشوار بودن انتخاب کالا یا حساب و کتاب مربوط به این طرح در اذهان مصرف کنندگان و … موجب شده است همچنان تورم سنگین کالاهای غذایی خارج از این طرح، پیش روی خانوارها خودنمایی کند. برای همین انتظار می رود دولت برنامه اصلاحی یا برنامه های جدیدتری را برای دوران گذار از این تورم های بالا تا افزایش تدریجی قدرت خرید در سال های آینده به اجرا درآورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات