تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 14:40
کد خبر : 18976

اقرار آنلاین

اقرار آنلاین
فیلترینگ سیاستی است که پیشاپیش نتایج آن نمایان شده و مانند عرصه‌های حکمرانی سیاسی، اقتصادی و مدنی، حکمرانی ارتباطاتی نیز به دگرگونی‌های عمیق نیاز دارد

وزیر ارتباطات مخصوصا طی یک سال اخیر که اینترنت در کشور به دنبال ناآرامی‌ها بیش از پیش درگیر «صیانت» بوده ، هر بار برابر انتقاد از وضعیت دسترسی کاربران، مسدود کردن دریچه‌ها و پلتفرم‌های ارتباطات مجازی و کیفیت شبکه از خود دفاع کرده و به بیانی پا پس نکشیده است.

 

برای نمونه بیست‌وهفتم تیر ماه بود که «عیسی زارع پور» با حضور در مجلس باز هم با تکیه بر آمار اسپیدتست از وضعیت اینترنت کشور دفاع کرد و با ارائه آمارهایی از راه‌اندازی پروژه فیبرنوری سعی کرد، نمایندگان را راضی کند که در حوزه کیفیت و سرعت اینترنت مشکل خاصی وجود ندارد.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» وزیر ارتباطات در برابر گزارش سرشار از داده انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت بحرانی اینترنت که در اواخر تیر ماه منتشر شد‌ نیز گفته بود که بخش‌هایی از این گزارش درست نیست و آن را غیرمنصفانه ارزیابی کرده بود. سر باز زدن همیشگی وزیر ارتباطات از قبول اختلال‌ها و مشکلات مربوط به کیفیت و سرعت اینترنت و پوشیدن لباس دفاع او از این بخش، در حالی رخ می‌دهد که علاوه بر گلایه کاربران و گزارش‌های اخیر مجلس و انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت نامطلوب اینترنت، در اوایل تیرماه هم رئیس‌جمهوری در جلسه شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را مسوول تشکیل کارگروهی کرد تا وضعیت کندی اینترنت در کشور بررسی شود. کارگروهی که با گذشت تقریبا یک ماه از تشکیل آن، هنوز خروجی از تحقیقات و مطالعات آن منتشر نشده است.

 

 

با این حال جلسه اینترنتی مجلس در پایان مردادماه تا حدی متفاوت از دفعات قبلی بود تا جایی که زارع پور که به وزیر قطع ارتباطات معروف شده بعد از قرائت گزارش مجلس و انتقاد برخی نمایندگان بیان داشت «بنده به‌عنوان وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت راضی نیستم.»

 

به نوشته «آرمان امروز» هرچند او اعتقاد دارد که وضعیت شبکه اینترنت کشور چندان مطلوب و با کیفیت نیست اما در صحبت‌های خود در صحن مجلس به این مساله اشاره کرد که واژه «اختلال در شبکه» که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود با هدف ایجاد جنگ روانی در کشور به کار می‌رود. با وجود این، زارع‌پور مردم ایران را شایسته برخورداری از اینترنت با وضعیت بهتر و باکیفیت‌تر دانسته و گفته که در تلاش است بهترین سرعت و کیفیت اینترنت را به مردم ارائه کند.

 

همچنین این بخش از صحبت‌های وزیر مورد توجه قرار گرفت که «بنده معتقد هستم که می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم. البته آرزو می‌کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود.»

 

 

به گزارش ایران مامن، حلاجی محتوای سخنرانی و گزارش‌خوانی و انتقادات و دفاعیاتی که دیروز در بهارستان درباره وضعیت اینترنت مطرح شد، می‌تواند خلاصه‌ای کاربردی داشته باشد؛ خلاصه‌ای که ورای ضرورت توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور می‌گوید، فیلترینگ سیاستی است که پیشاپیش نتایج آن نمایان شده و مانند عرصه‌های حکمرانی سیاسی، اقتصادی و مدنی، حکمرانی ارتباطاتی نیز به دگرگونی‌های عمیق نیاز دارد؛ دگرگونی که البته اصلا کار ساده‌ای نیست همچنان که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشته در حوزه فضای مجازی در یک طرف وزیر ارتباطات قرار دارد که پاسخگوی مجلس است اما از طرف دیگر حداقل ۷ مرجع دیگر وجود دارد که در حال تصمیم‌گیری و باز و مسدود کردن هستند.

 

براساس گزارش تازه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از کیفیت اینترنت، سهم پهنای باند ناشناس در شبکه (ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست) از کمتر از ۵درصد بین‌الملل در سال گذشته به حدود ۲۵درصد در حال حاضر رسیده است. این بدان معناست که بخش بزرگی از کاربران اینترنت در ایران برای اتصال به آنچه «اینترنت بین‌الملل» خوانده می‌شود، از فیلترشکن استفاده می‌کنند، چنان‌که در همین گزارش مجلس نیز براساس «نظرسنجی‌های معتبر» نتیجه گرفته شده که ۶۴درصد از کاربران از ابزارهای فیلترشکن یا وی‌پی‌ان، استفاده می‌کنند تا به پلتفرم‌های موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات