تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 18:49
کد خبر : 19358

پرل هاربر اسرائیلی

پرل هاربر اسرائیلی
ا توجه به این که جنگ تازه آغاز شده و احتمالا تا زمانی که اسرائیل از گیجی ضربه‌ای که خورده بیرون نیاید میانجیگری هم در کار نخواهد بود، باید به انتظار تحولات میدانی روزهای آینده نشست.

دو سال بعد از شروع جنگ جهانی دوم، ژاپن در هفتم دسامبر ۱۹۴۱دست به غافلگیرکننده‌ترین حمله تاریخ معاصر علیه آمریکا زد و بزرگترین پایگاه دریایی این کشور را جزایر «پرل هاربر» واقع در اقیانوس آرام شخم زد؛ رخدادی که رهبران واشنگتن را ناچار به ورود به جنگ و تغییر سرنوشت آن کرد.

 

حمله عجیب و غریب حماس به مواضع اسرائیلی‌ها را هم به نوعی می‌توان پرل هاربر خاورمیانه به حساب آورد. در ابتدای روز شنبه پانزدهم مهرماه و ظرف بیست دقیقه بیش از پنج هزار راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و علاوه بر آن، تفنگداران حماس با سربازان صهیونیستی در این اراضی درگیر شدند.

 

به گزارش ایران مامن، افزون بر درگیری‌های دریایی و نفوذ پاراگلایدری، حتی توریست‌های اسرائیلی در مصر و زیرساخت‌های ارتباطاتی صهیونیست‌ها هدف قرار گرفتند تا تل‌آویو با گسترده‌ترین تهاجم ممکن مواجه شود.

 

در پی درگیری‌های پراکنده در مرز لبنان و مزارع شبعا نیز برخی احتمالات مبنی بر تشدید درگیری‌ها با حزب الله مطرح شده است.

 

درگیری‌هایی که منجر به وارد آمدن سنگین‌ترین تلفات به اسرائیلی‌ها شده (تا نیمروز یکشنبه ۶۰۰ نفر) و صدها تن را به اسارت حماس درآورده، سیاه‌ترین روز در تاریخ اسرائیل را برای آنان رقم زده تا جایی که تحولات سرزمین‌های اشغالی را می‌توان به قبل و بعد از «طوفان الاقصی» تقسیم کرد. با این حال عملیات اخیر را به لحاظ وسعت، گستردگی و عمق شاید بتوان با جنگ «رمضان» در سال۱۹۷۳ مقایسه کرد که بیشتر آن را به «یوم کیپور» می‌شناسند.

 

یک تشابه بین طوفان الاقصی و جنگ یوم کیپور عنصر غافلگیری است. اگر در سال۱۹۷۳ این مصر و سوریه بودند که دست به حمله‌ای غافلگیرانه علیه مواضع نیروهای اسرائیلی در شرق کانال سوئز و ارتفاعات جولان زدند (مناطقی که ۶سال قبل از آن و در جنگ ۶روزه به تصرف قوای اسرائیل درآمده بود)، این‌بار هم عنصر غافلگیری باعث شد نیروهای حماس از زمین و هوا و دریا اسرائیل را غافلگیر کنند؛ به‌گونه‌ای که در همان دقایق اول تلفات قابل توجه و ضربه روانی شدیدی به طرف اسرائیلی وارد آمد.

 

دومین تشابه این است که جنگ یوم کیپور در ۲بعدازظهر ۶اکتبر رخ داد و تا ۲۵ همان ماه به طول انجامید؛ روزی که از غروب ۹مهر ماه آغاز شد و یهودیان در آن روزه‌دار بودند. ازآنجا که این جنگ در ماه اکتبر و ماه رمضان رخ می‌داد به جنگ اکتبر و جنگ رمضان نیز معروف شده است. در سال۲۰۲۳ هم باز آغاز جنگ در (۷) اکتبر یا (۱۵) مهرماه است. در این روزها هم بیشتر اسرائیلی‌ها درگیر مراسم سال نویشان بود که با حمله حماس مواجه شدند.

 

سیل اسرائیلی‌هایی که برای گریز از مهلکه جنگ راهی فرودگاه بن گوریون شدند

 

اما نکته مهم در این میان این است که در جنگ یوم کیپور این کشورهای عربی بودند که وارد جنگ تمام‌عیار با اسرائیل شدند؛ اما در سال۲۰۲۳ یک جنبش شبه‌نظامی وارد جنگی تمام‌عیار با اسرائیل شد. در سال۱۹۶۷ ارتش‌های عربی طی جنگ ۶روزه با اسرائیل شکست سختی خوردند و بخش‌هایی از مصر، سوریه و اردن جدا و به اسرائیل ملحق شد. جنگ ۱۹۷۳ در حقیقت جبران تحقیر ۱۹۶۷ بود. این جنگ موجب تقویت ناسیونالیسم عربی شد.

 

با این حال، اسرائیل پیش از این چندین نبرد هم در غزه انجام داده بود که دو مورد از آنها در تاریخ غزه ماندگار شد: اولی، جنگ ۲۲روزه است که از یکشنبه ۲۷دسامبر۲۰۰۸ (۷دی۱۳۸۷) تا ۱۸ژانویه۲۰۰۹ (۲۹دی۱۳۸۷) ادامه یافت و براثر آن حدود ۱۵۰۰فلسطینی به شهادت رسیدند که بیش از ۴۰۰نفر آنها کودک و ۱۱۱نفر نیز زن بودند و قریب ۴هزار و ۵۰۰فلسطینی نیز زخمی شدند. روز آغازین این جنگ، خونین‌ترین روز در تاریخ فلسطین محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که بیش از ۲۰۰فلسطینی بر اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و بیش از ۷۰۰ نفر نیز مجروح شدند تا جایی که این روز را یکشنبه سیاه نامیدند. در این جنگ دست‌کم ۱۰۰سرباز صهیونیست به هلاکت رسید و حدود ۱۰۰۰نفر از صهیونیست‌ها نیز زخمی شدند. دومی، هم جنگ۲۰۱۴ که از ۸ژوئیه تا ۲۶اوت۲۰۱۴ ادامه یافت. این عملیات که به رهبری حماس انجام گرفت، در طرف فلسطینی عملیات «بنیاد استوار» نام گرفته و در اسرائیل عملیات «تیغه حفاظتی» نامیده شده است.

 

این عملیات در پی ربایش و قتل سه نوجوان اسرائیلی در ۱۲ژوئن۲۰۱۴ (میلادی) آغاز شد.در پی این آدم‌ربایی نیروهای اسرائیلی ۱۰ فلسطینی زیر ۱۸سال را به قتل رساندند‌ و بین ۳۵۰ تا ۶۰۰تن از فلسطینان را بازداشت کردند و ۶ رزمنده حماس هم به شهادت رسیدند. حماس در پاسخ به این اقدام ۱۰۰موشک را از غزه به سمت سرزمین اسرائیل پرتاب کرد و نیروی هوایی اسرائیل نیز ۵۰هدف را در نوار غره مورد حمله قرار داد.آخرین مورد هم در سال ۲۰۲۱ به وقوع پیوست. در این سال درگیری‌های خشونت‌باری بین معترضان فلسطینی و پلیس اسرائیل بر سر حکم دادگاه عالی اسرائیل درخصوص بیرون راندن فلسطینیان از شیخ جراح، بیت‌المقدس شرقی درگرفت. اعتراضات از ۶مه آ و ۴روز بعد به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شد که به مدت ۱۱روز تا تاریخ ۲۱مه ادامه یافت.

 

حال و با توجه به این که جنگ تازه آغاز شده و احتمالا تا زمانی که اسرائیل از گیجی ضربه‌ای که خورده بیرون نیاید میانجیگری هم در کار نخواهد بود، باید به انتظار تحولات میدانی روزهای آینده نشست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات