تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 22:15
کد خبر : 19430

کورس آنفلوآنزا با کرونا؛ پس از ابتلا چه باید کرد؟

کورس آنفلوآنزا با کرونا؛ پس از ابتلا چه باید کرد؟
کوفتگی، خستگی و بدن درد هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا مشاهده می‌شود اما سرماخوردگی و حساسیت‌های فصلی این علایم را ندارند

با پایان فصل گرم سال و گسترش ابتلا به بیماری‌های تنفسی، وزیر بهداشت اعلام کرد سرماخوردگی‌های الان یا کرونا است یا آنفلوآنزا. با گذشت مدتی نسبتا طولانی از پیک واکسیناسیون کرونا، حالا رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

 

به گزارش ایران مامن، برای کسانی که خود یا اطرافیانشان در هفته‌های گذشته درگیر علایم مختلف بیماری‌های تنفسی بوده‌اند سوالات زیادی درباره تفاوت و شباهت این بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و درمان مطرح است.

 

به گفته دکتر «مینو محرز» متخصص بیماری‌های عفونی، علائم این بیماری‌ها خیلی شبیه هم است به خصوص علائم آنفلوانزا و کرونا. گلودرد، درد بدن و سرفه شدید در هر دو بیماری‌ دیده می‌شود بنابراین تشخیص نوع بیماری از روی علائم کار آسانی نیست. از بین این بیماری‌ها در نوع امیکرون کرونا آبریزش بینی و گلودرد بیشتر دیده می‌شود و سرفه کمتر است. آنفلوانزا بدن درد، تب شدید و سرفه‌های خیلی شدید دارد. این علائم در بیماری‌های تنفسی شبیه هم هستند و فقط با آزمایش می‌توان به طور دقیق مطمئن شد که فرد به کدام از این بیماری‌ها مبتلاست.

 

به گفته محرز، مهمترین علامت سرماخوردگی معمولی آبریزش بینی است. تب شدید و بدن درد شدید ندارد و مانند آنفلوانزا افراد را زمین گیر نمی‌کند. افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند در مراحلی از این بیماری حتی نمی‌توانند از جایشان تکان بخورند اما در مورد سرماخوردگی علائم خفیف‌تر است.

 

دکتر «شهرام عرشی» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به «ایرنا» گفته حدود یک سوم موارد بیماری‌های تنفسی که اکنون در کشور شایع است، کروناست، نزدیک به ۱۰ درصد هم آنفلوانزا، بقیه موارد سرماخوردگی معمولی و ویروس‌های متفرقه است.

 

وی افزوده به طور معمول انتظار داریم از اواسط آبان موارد آنفلوانزا افزایش یابد و اگر سهم این بیماری در بین کل بیماری های تنفسی شایع از ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر شود، می گوییم پیک آنفلوانزا شروع شده است.

 

 

در همین ارتباط، دکتر «سیداحمد طباطبایی» عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در گفت‌وگویی با «ایسنا» با بیان این که اکنون آنفلوآنزا شایع‌تر از کرونا است عنوان داشته در آنفلوآنزا شروع علایم معمولا ناگهانی است. در سرماخوردگی‌ها نیز شروع علایم شبیه کرونا بوده و تدریجی است. در بیماری آنفلوآنزا تب بسیار شایع است. کرونا نیز ممکن است تب بالا ایجاد کند. اما سرماخوردگی‌ها معمولا تب بالا ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین اگر تب بیمار بالا باقی بماند؛ یا کروناست یا آنفلوآنزا. در حساسیت‌های فصلی نیز معمولا تب مشاهده نمی‌شود. در هر چهار مورد (کرونا، آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حساسیت‌های فصلی) می‌توان سرفه را شاهد بود.

 

این عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، افزود: کوفتگی، خستگی و بدن درد نیز، هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا مشاهده می‌شود اما سرماخوردگی و حساسیت‌های فصلی این علایم را ندارند. به این ترتیب بر اساس این علایم می‌توان بین کرونا و آنفلوانزا افتراق قائل شد.

 

با وجود این شباهت‌ها و تفاوت‌ها، دکتر عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان داشته ممکن است این بیماری‌ها در برخی علائم بیماری، تفاوت‌هایی داشته باشند ولی تقریبا هیچ وقت نمی‌توان از روی علائم بالینی به طور قطع تشخیص داد که کدام نوع از نوع ویروس‌های تنفسی است. واقعیت این است که اهمیت زیادی هم ندارد زیرا درمان همه آنها شبیه هم است. اگر سرماخوردگی و علائم آن بیشتر از دو سه روز طول کشید، تب و درد عضلانی شدید بود یا بیماری شدت زیادی داشت به خصوص در مورد سالمندان حتما باید به پزشک مراجعه شود. جدا توصیه می‌کنیم از مصرف دارو و آنتی بیوتیک‌ها به جز برخی مسکن‌ها یا قرص سرماخوردگی معمولی که دم دست همه است خودداری شود تا دچار عوارض بیماری نشوند. در این وضعیت بهترین درمان، استراحت و مایعات است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات