تاریخ انتشار : شنبه 18 تیر 1401 - 16:54
کد خبر : 14551

مساله حجاب و جراحی چهارم با ابزار غیراستریل

مساله حجاب و جراحی چهارم با ابزار غیراستریل

بعد از «جراحی سیاسی» که با هدف حذف کامل اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از ساختار و «یکدست‌شدن قدرت»، از انتخابات مجلس یازدهم کلید خورد، تیغ «جراحی اقتصادی» به دست «سیدابراهیم رئیسی» سپرده شد.   نتیجه این جراحی و تغییر نظام پرداخت یارانه در کشور که البته سال‌ها است طیفی از اقتصاددان‌ها ضرورت آن را البته نه


بعد از «جراحی سیاسی» که با هدف حذف کامل اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از ساختار و «یکدست‌شدن قدرت»، از انتخابات مجلس یازدهم کلید خورد، تیغ «جراحی اقتصادی» به دست «سیدابراهیم رئیسی» سپرده شد.

 

نتیجه این جراحی و تغییر نظام پرداخت یارانه در کشور که البته سال‌ها است طیفی از اقتصاددان‌ها ضرورت آن را البته نه دقیقا به سبک فعلی گوشزد کرده‌اند، تا اینجای کار گرانی‌های افسارگسیخته و فشارهای شدید معیشتی بوده است؛ وضعیتی که اعضای دولت سیزدهم بارها آن را نتیجه عمل «بانیان وضع موجود» دانسته‌اند.

 

جراحی سوم مربوط به وضعیت مدنی است که بسیاری نمودِ آن را تحدید شبکه‌های اجتماعی و بازتنظیم نظام اطلاع‌رسانی به موازات چاره‌جویی برای رفع طیفی از آسیب‌ها اجتماعی می‌دانند.

 

کنایه محیط زیستی ها با دست افزار حجاب

 

جراحی چهارم از جنس فرهنگی و اکنون در ایستگاه برخورد با بدحجابی است و از دیگر نمودهای آن می‌توان به مقابله با سگ‌گردانی، تغییر اسلوب‌های آموزشی و … اشاره کرد.

 

در همین راستا، رئیسی اخیرا دستور اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب سال ۸۴ را صادر کرده است و در نماز جمعه این هفته شهرهای مختلف، مهمترین موضوعی که ائمه جمعه بر آن تاکید داشتند برخورد با بی‌حجابی بود.

 

در خصوص دستور رئیس‌جمهوری البته «کامبیز نوروزی» حقوقدان اظهار داشته مجلس قانونی درباره عفاف و حجاب تصویب نکرده و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قانون نیست

 

علاوه بر این، برخی ورود مستقیم و چکشی به مقوله حجاب را زیانبار و حتی عامل نقض غرض می‌خوانند. در این زمینه «شهربانو امانی» عضو سابق شورای شهر تهران در روزنامه «سازندگی» اقدامات اخیر در برخورد با بی‌حجابی را عامل گسست اجتماعی قلمداد کرده است.

 

روزنامه «اعتماد» در این باره نوشته جماعتی از راهبرد «یا روسری یا توسری» استفاده می‌کردند تا به زعم خود، فرهنگ عفاف را در جامعه گسترش دهند. رویکردی که باعث شد فاصله نسل‌های جوان با واقعیت حجاب بیشتر و بیشتر شود تا جایی که امروز حتی بسیاری از افراد دارای حجاب نیز به صف مخالفان حجاب اجباری پیوسته‌اند.

 

از سوی دیگر نحوه مقابله با افراد بی‌حجاب باعث شده برخی اصولگرایان نیز زیان به انتقاد بگشایند از جمله روزنامه «رسالت» نوشته است: حجاب را در کوتاه مدت نمی توان اصلاح کرد و گشت ارشاد خودش به ارشاد نیاز دارد.

 

«محسن پیرهادی» نماینده مجلس نیز در نامه سرگشاده به فرمانده نیروی انتظامی به برخوردهای مختلف و سلیقه‌ای با پوشش زنان از سوی برخی ضابطان، هدایت آنها به ون‌های گشت ارشاد، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیر و برخورد نامناسب برخی از ماموران زن در محل بازداشتگاه و بعضا برخورد با زنان بازداشت شده از قبیل هُل دادن اشاره کرده است.

 

تصویری از فعالیت گشت ارشاد در دهه‌های پیشین که در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شده است

 

در این باره دکتر «کوثر شیخ نجدی» نویسنده و کارشناس مسائل آموزشی با ترسیم استفاده از فضا و ابزارهای رعب و هراس در مقوله حجاب نوشته است: چطور باید توضیح می‌دادم که ترس برم داشته. که آرامش و امنیت روانی‌ام با دیدن این ماشین و آن زن‌ها بهم ریخته. اگر به دخترم چیزی بگویند چه کنم؟ مقاومت کنم؟ داد بکشم؟ منطقی بحث کنم؟ بگویم… چه بگویم؟ اصلا چرا باید بگویم؟ بگویم چَشم و بگذرم؟ به دخترم درباره‌ی حجاب حکومتی چه توضیحی بدهم؟ بگویم به خاطر رضای گشت ارشاد شالی بیانداز و رد که شدی رهایش کن؟

 

در حالی که از گسترش برخورد با بی‌حجابان از فرودگاه و مراکز درمانی گرفته تا نواحی ساحلی، بسیاری از تجربه‌هایشان در فضای مجازی می‌نویسند، بیش از پیش مشخص شده که برخورد با یک مقوله کاملا فرهنگی و مدنی با ابزار انتظامی و نگاه امنیتی چه بازخوردها و نتایجی را به بار خواهد آورد؛ با این حال در همچنان بر پاشنه سابق می‌چرخد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات