تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 12:09
کد خبر : 19625

بی‌پاروترین کشتی کشور

بی‌پاروترین کشتی کشور
سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها مازوت‌سوزی در واحدهای صنعتی را دلیل آلودگی هوا عنوان کرده و خواستار توقف آن شدند؛ موضوعی که بارها تکذیب یا این که سهم آلودگی‌ واحدهای صنعتی در قیاس با آلاینده‌های متحرک ناچیز اعلام شده است.

کشتی را تصور کنید که صدها سال پیش از اختراح موتورهای غول‌پیکر دریایی، بدون هیچ پارو و پاروزنی و حتی بدون سکان، تنها با بادبان به دریا زده و تنها منتظر باد موافق است تا به حرکت درآید؛ در سکون هوا بی‌تحرک است و با باد ناموافق دستخوش امواج.

 

مدیریت زیستی کشور اکنون درگیر چنین وضعیتی است. هفته گذشته اصفهان به خاطر آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس بود و از دیروز هم اگر باد به داد تهرانی‌ها نمی‌رسید، انباشت آلاینده‌ها در هوا، تنفس را سخت‌تر از همیشه می‌کرد.

 

شرایط به گونه‌ای است که دیگر رسانه‌ها هم مثل سال‌های گذشته گلوی خود را برای رفع آلاینده‌ها گلوی خود را پاره نمی‌کنند چون می‌دانند کار خاصی به دست مدیران شهری و دولتی انجام نمی‌شود و نیازمند تصمیمات اساسی هستیم که شرایط آن هم مهیا نیست. در این اوضاع، بیش از مطالبه دگرگونی اساسی اوضاع، رسانه‌ها در اینفوها و مصاحبه با کارشناسان از مواد غذایی نام می‌برند که می‌تواند به کاهش آثار مسمومیت آلودگی‌ها کمک کند؛ از آنتی‌اکسیدان‌ها تا شیر و لبنیات و …

 

به گزارش ایران مامن، سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها مازوت‌سوزی در واحدهای صنعتی را دلیل آلودگی هوا عنوان کرده و خواستار توقف آن شدند؛ موضوعی که بارها تکذیب یا این که سهم آلودگی‌ واحدهای صنعتی در قیاس با آلاینده‌های متحرک ناچیز اعلام شده است.

 

بنابر اعلام رسمی فرمانداری تهران، تاکنون گزارشی از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران نداشته‌ایم. ممنوعیت مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران با جدیت پیگیری می‌شود. از سوی دیگر اعلام شده پایتخت در دهه گذشته تنها ۱۵۰ روز هوای پاک داشته است.

 

درباره دلایل آلودگی تهران یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها مربوط به معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران بوده که گفته حدود ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی‌های فرسوده است. اکنون نیاز به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی داریم. تعداد اتوبوس در حال تردد حدود ۲۵۰۰ دستگاه است که بخشی از آن فرسوده است، در حالی که با توجه تراکم جمعیتی تهران به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که تا حدودی توسعه حمل و نقل محقق شود.

 

 

در میان منابع متحرک و طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد آلودگی شهری چون تهران به خاطر تردد موتورسیکلت‌های کهنه و غیراستاندارد است.

 

به گزارش ایرنا، در میان ۵ آلاینده اصلی هوای کلانشهرها در ایران شامل مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون، سال‌ها است که ذرات ریز معلق کوچکتر از ۲.۵ مهمترین آلاینده هواست. آلودگی که به علت ریز بودن تا اعماق ریه نفوذ می‌کند و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت این ماده سمی ناشی از سوخت‌های فسیلی و حاوی فلزات سنگین انواع بیماری‌های ریوی، قلبی و سرطان است و مواد مرگ آور موجود در هوا در ۲۰ سال گذشته حداقل ۳۰ درصد بیشتر شده‌است.

 

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به خبرگزاری دولت گفته خسارت‌های آلودگی هوا در دنیا فقط به علت از کارافتادگی افراد از ۱۴۴ میلیارد دلار فراتر رفته و در ایران سالانه حدود ۸.۲ میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند که ۸۰۰ میلیون دلار آن در بخش بهداشت و درمان است. ۱۲.۶ درصد مرگهای زودرس در ایران به علت آلودگی هواست که بیشتر آن در ۲۷ کلانشهر مثل تهران رخ می‌دهد. جایی که سال گذشته فقط دو روز هوای پاک داشت.

 

در این میان برخی هم به بیان راهکارهایی در این زمینه پرداخته‌اند از جمله سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، راه حل کاهش آلودگی هوا در ایران را استفاده از خودروهای با سوخت‌های پاک مثل خودروهای الکتریکی و هیدروژنی و استفاده از نیروگاههای با انرژی‌های تجدیدپذیر و غیرفسیلی می‌داند. در حالی که به گفته او اکنون فقط هزار مگاوات یعنی کمتر از یک درصد انرژی مصرفی کشور در این نوع نیروگاه‌ها تولید می‌شود و هنوز خودروها و بیشتر بنزین‌های مصرفی در کشور استاندارد یورو ۵ را ندارند و اغلب با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند.

 

در این زمینه باید گفت، قانون هوای پاک مهم‌ترین قانون مصوب مجلس است که برنامه‌هایی را برای کاهش آلودگی هوا به دولت و دستگاه‌های مسئول تکلیف کرده است؛ قانونی ۳۴ ماده‌ای مصوب سال ۹۶ که تاکنون فقط یک بند آن به طور کامل اجرا شده، آن هم تعطیلی یا ایجاد ممنوعیت و محدودیت در شرایط اضطرار آلودگی هواست.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات