تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 22:03
کد خبر : 20153

سرطان در جهان و ایران

سرطان در جهان و ایران
وضعیت سرطان و آمار آن در ارتباط با نظام بهداشت و درمان کشورها که تابعی از وضعیت رفاه و توسعه انسانی به حساب می‌آید می‌تواند به عنوان یک شاخص قرار گیرد

سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده میزان جهانی ابتلا به سرطان در سال ۲۰۵۰ به ۳۵ میلیون نفر می‌رسد که در مقایسه با ۲۰ میلیون نفر مبتلا به سرطان در سال ۲۰۲۲، افزایش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

سرطان ریه در سال ۲۰۲۲ شایع‌ترین نوع در سراسر جهان بوده است. این سرطان ۲.۵ میلیون نفر، یعنی ۱۲.۴ درصد از کل موارد را شامل می‌شود. پس از آن، سرطان‌های سینه در زنان، روده بزرگ، پروستات و معده بیشترین نرخ ابتلا را داشته‌اند. سرطان ریه همچنین عامل بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از سرطان بوده؛ ۱.۸ میلیون یا تقریباً ۱۹ درصد از کل مرگ‌ومیرها بر اثر این سرطان رخ داده است.

 

به گزارش ایران مامن، وضعیت سرطان و آمار آن در ارتباط با نظام بهداشت و درمان کشورها که تابعی از وضعیت رفاه و توسعه انسانی به حساب می‌آید می‌تواند به عنوان یک شاخص قرار گیرد به عنوان مثال به عنوان مثال، در کشورهایی با شاخص توسعه انسانی (HDI) بسیار بالا (معیاری برای میزان موفقیت در سلامت، آموزش و استاندارد زندگی) از هر ۱۲ زن، ۱ زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شود و از هر ۷۱ زن، یک نفر بر اثر این سرطان جان خود را از دست می‌دهد.

 

 

در کشورهای با HDI پایین، از هر ۲۷ زن تنها ۱ نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود، اما از هر ۴۸ زن، یک نفر به‌دلیل تشخیص دیرهنگام و عدم دسترسی به درمان، جان می‌بازد.

 

و اما در مورد ایران، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی سرطان آماری تازه را اعلام و بیان داشته سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور بروز می‌یابد.

 

به گفته وی شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان پستان است؛ سرطان‌های روده بزرگ، معده، ریه و پروستات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

این مقام وزارت بهداشت افزوده است ابتلا به سرطان چندعاملی است و سرطان، یک بیماری تک عاملی نیست. بیشترین عوامل ابتلا به سرطان، عوامل محیطی هستند و درصد کمتری از آن‌ها به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می‌دهند.

 

در همین ارتباط و چند هفته پیش رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از مرگ خاموش ۶ هزار و چهارصد شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ خبر داده بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات