تاریخ انتشار : یکشنبه 17 تیر 1403 - 23:05
کد خبر : 20973

انگلیس پس از پیروزی حزب کارگر چگونه با ایران تا می‌کند؟

انگلیس پس از پیروزی حزب کارگر چگونه با ایران تا می‌کند؟
برخی رسانه‌ها و تحلیلگران معتقدند شاید استارمر بر خلاف محافظه‌کاران وارد فرایند تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شده و مانند کانادایی‌ها عمل کند.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و رای‌آوردن «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاح‌طلبان در ایران همزمان شد با کنار رفتن حزب «محافظه‌کار» انگلیس از قدرت بعد از چهارده سال زمامداری در این کشور تا «کی‌یر استارمر» رهبر حزب «کارگر» نخست وزیر جدید انگلیس و ساکن ساختمان شماره ۱۰  داونینگ استریت شود.

 

نتیجه انتخابات انگلیس که روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، از مدت‌ها پیش قابل حدس بود. نتایج قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می‌داد که محبوبیت محافظه‌کاران به دلیل اختلافات عمیق درون حزبی و مشکلات اقتصادی کشور، به سرعت رو به افول است؛ تا حدی که چند روز پیش از برگزاری انتخابات، یک موسسه افکارسنجی پیش‌بینی کرد که «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس ممکن است کرسی پارلمانی خود را از دست بدهد.

 

اگر پیش از کنار رفتن رهبر سابق حزب کارگر، این حزب پیروز انتخابات انگلیس می‌شد شاید خبری خوشحال‌کننده برای ایران بود اما «جرمی کوربین» رهبر سابق این حزب طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ پس از شکست در انتخابات سراسری گذشته جای خود را به استارمر داد که مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده است.

 

کوربین، مخالف رویارویی نظامی با ایران و طرفدار برجام بود و اعتقاد داشت برای تأمین امنیت خاورمیانه باید با حزب‌الله لبنان، حماس و ایران گفت‌وگو کرد.

 

کوربین حتی با «پرس تی وی» شبکه خبری انگلیسی زبان جمهوری اسلامی در لندن به عنوان مجری و کارشناس همکاری داشت و به ادعای «بیزنس اینسایدر» برای حضور در برنامه‌های این شبکه ۲۰ هزار پوند (۲۷ هزار دلار) پول بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ دریافت کرده بود.

 

به گزارش ایران مامن، در شرایط جدید اما برخی رسانه‌ها و تحلیلگران معتقدند شاید استارمر بر خلاف محافظه‌کاران وارد فرایند تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شده و مانند کانادایی‌ها عمل کند.

 

 

به گزارش «ایران اینترنشنال»، پیش از انتخابات پنج‌شنبه بریتانیا، حزب کارگر در منشور انتخاباتی خود سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد دولتی متخاصم معرفی کرد. محافظه‌کاران بیش از یک سال بود که بر سر اتخاذ چنین تصمیمی به نتیجه نمی‌رسیدند و با اظهار نگرانی از اینکه تروریستی خواندن سپاه ممکن است به روابط دیپلماتیک بریتانیا با جمهوری اسلامی آسیب بزند، از انجام آن خودداری کردند.

 

این رسانه افزوده است: در هفته‌های پیش از انتخابات، حدود ۵۰۰ نفر از اعضای پارلمان و لردها در دو نامه جداگانه به دولت وقت خواستار تحریم سپاه در دولت جدید شدند.

 

همچنین «بی بی سی فارسی» در گزارش خود آورده است: به طور کلی حزب محافظه‌کار در مقایسه با حزب کارگر، به عنوان حزبی نزدیک‌تر به اسرائیل شناخته می‌شود که موضعی سخت‌گیرانه‌تر در برابر جمهوری اسلامی ایران دارد و عموما از افزایش تحریم‌های شدیدتر علیه تهران حمایت می‌کند.

 

در مقابل، حزب کارگر در چشم‌انداز کلی، سیاستی متکی به دیپلماسی و مذاکره بیشتر دارد و می‌گوید که از طریق فعالیت بیشتر در سطح سازمان‌های بین‌المللی و تقویت عرف و قوانین بین‌المللی، منافع این کشور را در سطح جهانی دنبال خواهد کرد. این حزب مشخصا با یک‌جانبه‌گرایی، به ویژه از سوی آمریکا مخالف است و همواره از چندجانبه‌گرایی، امنیت جمعی (ناتو) و همگرایی بین‌المللی حمایت می‌کند.

 

و اما سوای این تحلیل‌های در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، «مجید تفرشی» کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که موضوع کانادا با بریتانیا متفاوت است چرا که کانادا روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران ندارد اما بریتانیا دارد و اگر چنین اقدام خطرناکی صورت گیرد، ایران روابط خود را با بریتانیا قطع خواهد کرد و چنین وضعیتی در نهایت به سود لندن نخواهد بود و منافع آن بیشتر لطمه خواهد خورد.

 

حزب کارگر پیش تر تمایل خود را نسبت به این اقدام ضدایرانی نشان داده اما چنین اقدامی به سادگی صورت نخواهد گرفت چرا که نظر مدیرانی میانی در وزارت خارجه، وزارت دفاع یا سرویس‌های امنیتی بریتانیا نسبت به قبل تغییری نکرده و بیشتر به منافع راهبردی نگاه می‌کنند. علیرغم شعارهای استارمر به نظر می‌رسد که چنین اقدامی حداقل در کوتاه‌مدت صورت نخواهد گرفت و نیازمند کشمکش های زیادی در داخل بریتانیا است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات