تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1402 - 21:16
کد خبر : 19185

پیش‌بینی آب‌وهوای دنیا تا پنج سال آینده

پیش‌بینی آب‌وهوای دنیا تا پنج سال آینده
دمای جهانی در پنج‌سال آینده رکوردهایی جدید را به ثبت خواهد رساند. این وضع ناشی از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای و به دام‌ انداختن بیشتر گرما و همچنین رویداد طبیعی ال‌نینو است

به گزارش ایران مامن، ثبت داغ‌ترین تابستان تاریخ بسیاری را به این فکر انداخته که در سال‌های آینده گرم‌‌ترشدن زمین چه بر سر انسان‌ها خواهد آورد و برای توقف پیامدهای آن چه می‌توان کرد؟

 

چند سال پیش یعنی در ۲۰۱۶، توافقنامه آب‌وهوایی پاریس با درک این ضرورت حیاتی برای ادامه زندگی بشر تصویب و وارد فرایند اجرایی شد و هم‌اکنون به امضای بیش از ۱۹۰ کشور رسیده ‌است؛ توافقی که برطبق آن قرار شد تا ترتیبات همه‌جانبه و هماهنگی اتخاذ شود تا افزایش دمای جهانی تا پایان قرن حاضر به بیش از ۲ درجه سانتیگراد نسبت به سطح قبل از صنعتی ‌شدن (سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰) نرسد و حتی در شرایط ایده‌آل تلاش ‌شود تا این دما تا ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح یادشده کاهش ‌یابد.

 

بر اساس آخرین به‌روزرسانی سازمان جهانی هواشناسی دمای جهانی در پنج‌سال آینده رکوردهایی جدید را به ثبت خواهد رساند. این وضع ناشی از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای و به دام‌ انداختن بیشتر گرما و همچنین رویداد طبیعی ال‌نینو است.

 

بنا بر گزارش سازمان جهانی هواشناسی ۶۶ درصد احتمال دارد که در خلال سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میانگین سالانه دمای زمین بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی ‌شدن برای حداقل یک سال قرار بگیرد و همچنین ۹۸ درصد نیز احتمال ‌دارد که حداقل یکی از پنج سال آینده یا کل دوره پنج ساله آتی به عنوان گرم‌ترین دوره دمایی تاریخ به ثبت ‌برسد.

 

 

بنا بر ادعای «هوم‌لندسکیوریتی» هرچند این گزارش به این معنا نیست که بشر برای همیشه از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد مشخص‌شده در توافقنامه پاریس که به گرمایش طولانی مدت طی سالیان طولانی اشاره ‌دارد، تجاوز خواهد کرد اما با این حال سازمان جهانی هواشناسی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که افزایش دمای زمین در دوره پنج‌ساله آینده سطح ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را به‌طور موقت و احتمالا در دفعات متعدد نقض خواهد کرد.

 

بنا بر این گزارش آنچه در این زمینه انتظار می‌رود این است که پدیده ال‌نینو در ماه‌های آینده ایجاد ‌شود و از ترکیب اثرات مخرب این پدیده با تغییرات آب‌ و ‌هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی افزایش دمای جهانی به سوی قلمروی ناشناخته و ثبت رکوردهای جدید سوق ‌یابد که این امر می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط ‌زیست کره زمین را در پی داشته‌ باشد.

 

این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌سازد که در حال‌ حاضر احتمال فراتر رفتن موقت دما از ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از سطح مبنا از سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که این احتمال نزدیک به صفر بود به طور پیوسته افزایش یافته ‌است به ‌طوری که این احتمال که در خلال سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تنها ۱۰ درصد تخمین ‌زده می‌شد اکنون به مرز ۶۶ درصد برای حداقل یک سال و ۳۲ درصد برای میانگین یک دوره پنج‌ساله کامل رسیده ‌است.

 

بر همین اساس دکتر «لئون هرمانسون» دانشمند متخصص اداره هواشناسی که تحقیقاتی گسترده را هدایت می‌کند معتقد است که انتظار می‌رود بر اساس پیش‌بینی‌ها میانگین دمای جهانی همچنان در حال افزایش ‌باشد و بشر را از زندگی در آب ‌و ‌هوایی که به آن عادت‌کرده ‌دورتر و دورتر کند.

 

هوم‌لندسکیوریتی در ادامه گزارش خود همچنین با اشاره به اینکه میانگین دمای کره زمین در سال ۲۰۲۲ در حدود مطلوب ۱.۱۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰-۱۹۰۰ بوده ‌است علت این وضع را تأثیر سرمایش ناشی از پدیده لانینا در بیشتر سه سال گذشته بر آب ‌و هوای کره زمین می‌داند که به طور موقت روند گرمایش طولانی‌مدت را مهار کرد؛ پدیده‌ای که بنا بر ادعای این تارنما در مارس ۲۰۲۳ به پایان رسید و اکنون پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال ۲۰۲۳ ال‌نینو که به طور معمول پس از نمایان ‌شدن دمای کره‌زمین را در سال بعد از رشد خود افزایش می‌دهد پدیده غالب آب‌ و هوایی باشد و عمده تاثیرات مخرب آن نیز در  سال ۲۰۲۴ نمایان شود.

 

 

لازم به ذکر است بنا بر گزارش سازمان جهانی هواشناسی میانگین سالانه دمای جهانی نزدیک به سطح برای هر سال بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۷ بین ۱.۱ تا ۱.۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰-۱۹۰۰ پیش‌بینی می‌شود و بر همین اساس ۹۸ درصد احتمال ‌دارد که حداقل در یکی از سال‌ها در پنج سال آینده رکورد دمایی که در سال ۲۰۱۶ در هنگام فعالیت یک ال‌نینوی قوی ثبت شده‌ بود، شکسته ‌شود.

 

بنا بر این گزارش همچنین گرم‌ شدن قطب ‌شمال در دوره پنج‌ساله آینده به طور نامتناسبی در مقایسه با میانگین سال‌های ۱۹۹۱-۲۰۲۰ زیادتر پیش‌بینی می‌شود که این امر یعنی احتمال می‌رود که ناهنجاری دما در پنج زمستان بعدی نیمکره ‌شمالی بیش از سه برابر بزرگ‌تر از میانگین ناهنجاری جهانی ‌باشد.

 

الگوهای بارش پیش‌بینی شده در این گزارش نیز برای میانگین دوره مه تا سپتامبر ۲۰۲۳-۲۰۲۷ در مقایسه با میانگین دوره مشابه سال‌های ۱۹۹۱-۲۰۲۰ حاکی از افزایش بارندگی در ساحل، شمال اروپا، آلاسکا و شمال سیبری و کاهش بارندگی برای این فصل در آمازون و بخش‌هایی از استرالیا است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات