تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 - 21:50
کد خبر : 2657

بازدید از روستای مصادره شده تیمسار اویسی/ نگرانی از انتقادات صریح آذری قمی و وحید خراسانی/ رسم تخم مرغ شکستن جلوی ماشین

بازدید از روستای مصادره شده تیمسار اویسی/ نگرانی از انتقادات صریح آذری قمی و وحید خراسانی/ رسم تخم مرغ شکستن جلوی ماشین

  چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۷۶ / ۱۹ جمادى‌الثانى ۱۴۱۸/ ۲۲ اکتبر ۱۹۹۷   به قم به زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) رفتم. بخشى از حرم را قُرُق کرده بودند. بعد از زیارت و سپس زیارت قبر حاجیه والده مرحومه به مرکز فرهنگ و معارف قرآن رفتم. از بخش‌هاى مختلف تحقیقات‏شان بازدیدکردم. قسمت عمده‌اش مربوط

 

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۷۶ / ۱۹ جمادى‌الثانى ۱۴۱۸/ ۲۲ اکتبر ۱۹۹۷

 

به قم به زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) رفتم. بخشى از حرم را قُرُق کرده بودند. بعد از زیارت و سپس زیارت قبر حاجیه والده مرحومه به مرکز فرهنگ و معارف قرآن رفتم. از بخش‌هاى مختلف تحقیقات‏شان بازدیدکردم. قسمت عمده‌اش مربوط به کارهاى خودم در مورد قرآن و سیره ائمه و کارهاى منشعب از آن دو است. ممنون‏‌اند از سرمایه علمى و فکرى که در اختیارشان گذاشته‌ام که ده‏ها محقق را بر محور آنها جذب‏ کرده‌اند و کارهاى ارزشمندى هم دارند.

 

نماز و ناهار هم همان‏جا بودیم. سپس توضیحاتى درباره منطقه ویژه اقتصادى سلفچگان با وسعت دو هزار هکتار شنیدیم. به تازگى واگذارى زمین را شروع کرده ‏اند. استقبال خوبى شده و نقدینگی جمع نموده‌اند. محدودیت اساسى از ناحیه آب است که قرار شده از سد ساوه بیاورند. از مخزن کتابخانه تخصصى تحقیقات و نیز مخزن ۱۰۰ هزار نسخه‌اى کتابخانه عمومى‌شان بازدیدکردم. قفسه‌هاى متحرک که باعث صرفه‌جویى در فضا شده، برایم جالب بود. براى افتتاح کنگره بیستمین سال درگذشت حاج ‏آقا مصطفى خمینى رفتم. حضور شخصیت‌هاى جناح چپ، چشمگیر و حضور نیروهاى راست، کم‏رنگ بود.

 

مقدارى با حسن‏ آقا خمینی حرف زدیم و به سوى روستاى وِسف حرکت کردیم. این روستا قبل از انقلاب، مِلک تیمسار غلامعلی اویسى و برادر اللهیار صالح بوده؛ مصادره شده و در اختیار بنیاد جانبازان قرار گرفته است. در اثر سوءاداره، مقدارى از اشجار خشک شده و اخیراً دفتر تبلیغات اسلامی قم گرفته که دهکده محققین ساخته شود.

 

پنج‌شنبه ۱ آبان ۱۳۷۶

سر صبحانه آقایان گیلانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم و طاها هاشمى، نماینده قم و سیدهاشم بنی‏ هاشمی استاندار، از شرایط اقتصادى و سیاسى کشور به خاطر مدیریت دولت و نیز تغییرات زیاد در سطح مدیران و نیز انتقادات صریح از ولایت فقیه و به خصوص نامه آقاى آذرى‏ قمى در مورد رهبرى و اظهارات تند اخیرش در درس دینى، اظهارات آقای حسین وحید خراسانى و یکى از افراد اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویان اظهار نگرانى کردند و از من خواستند که حمایت بیشترى از رهبرى بنمایم و نیز براى توجیه طلبه‌ها، به قم بیشتر بیایم.

 

از نمایشگاه کارهاى اقتصادى و برنامه دفتر تبلیغات اسلامی براى تأسیس دهکده محققین بازدید کردم. ده طرح صنعتى و کارخانه به ارزش حدود هفتاد میلیارد تومان دارند. لوح تقدیرى با عبارات بسیار قوى براى من تهیه کرده بودند که خواندند.

 

سپس از مزرعه بازدید کردیم. چندین قنات و چشمه و استخر و زمین‌هاى زیاد، در یک دره طولانى و هواى بسیار خوب دارد. با چند نفر از روستاییان کاشانى که با الاغ به زیارت شاهزاده اسماعیل مى‌رفتند، احوال‏پرسى کردم.

 

به روستاى فُردو رفتیم. مردم تعدادی گوسفند در کوچه‌ها قربانى کردند. اسفند دود کردند و تعداد زیادى تخم مرغ جلوی ماشین شکستند؛ این رسم را جاى دیگر ندیده‌ام.

به بزرگراه قم ـ کاشان رفتیم. مجرى طرح توضیحات داد. ۱۱۰ کیلومتر با ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه که تا آخر سال به بهره‌بردارى مى‌رسد.

 

به مزرعه پسته مرقد امام در منطقه کوشک نصرت رفتیم. حسن ‏آقا خمینی و آقای محمدعلی انصارى و مهندس بارانی توضیح دادند. حدود هشت هزار هکتار زمین گرفته‌اند، با ۱۲ حلقه چاه که تاکنون ۶۰۰ هکتار درخت غرس کرده‌اند. تا ساحل دریاچه حوض ‏سلطان رفتیم. به باتلاق برخوردیم و برگشتیم. ناهار را همان‏جا خوردیم؛ کار مهم و وسیعى است.

 

از آنجا به سوى مأمونیه زرند رفتیم. روستاى کوچکى است با سه خانواده که برادرند؛ با تعدادى درخت انار و دام. گفتند، در عهد ناصرالدین‏شاه، پدرانشان به اینجا تبعید شده‌اند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات