تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1399 - 11:41
کد خبر : 2994

پیشواز آشوب ۲۰۲۰

پیشواز آشوب ۲۰۲۰

چند روز مانده به اعلام نتایج انتخابات آمریکا، گروهی از مردم این کشور به خرید سلاح و مهمات رو آورده‌اند و از سوی دیگر نیروهای امنیتی در فکر چاره‌جویی برای کنترل آشوب‌های احتمالی‌اند.   رسانه‌های آمریکایی از تشدید تدابیر امنیتی در این کشور برای مقابله با ناآرامی‌های پساانتخاباتی خبر می‌دهند. «ای‌بی‌سی نیوز» خبر داده به

چند روز مانده به اعلام نتایج انتخابات آمریکا، گروهی از مردم این کشور به خرید سلاح و مهمات رو آورده‌اند و از سوی دیگر نیروهای امنیتی در فکر چاره‌جویی برای کنترل آشوب‌های احتمالی‌اند.

 

رسانه‌های آمریکایی از تشدید تدابیر امنیتی در این کشور برای مقابله با ناآرامی‌های پساانتخاباتی خبر می‌دهند. «ای‌بی‌سی نیوز» خبر داده به دلیل پیش‌بینی اعتراضات خیابانی پس از انتخابات و کشیده شدن این اعتراضات به سوی خشونت، نهادهای امنیتی آمریکا در تدارک مستحکم‌سازی فضای پیرامون کاخ سفیدند.

 

انتخاباتی که چند ماهی می‌شود، فضای سیاسی آمریکا را بیش از هر زمان دیگری از رقابت‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای کسب قدرت متاثر کرده، سه روز دیگر برگزار می‌شود. آن طور که شواهد و قراین نشان می‌دهد، تعیین تکلیف بالاترین قدرت اجرایی کشور، پایانی بر کشمکش‌ها و رقابت‌ها نخواهد بود. شرایط و بسترها برای بروز ناآرامی و شورش در فضای داخلی آمریکا مهیا است.

 

این بار، انتخابات آمریکا در بستری از خصومت حزبی و التهاب اجتماعی برگزار می‌شود؛ مساله‌ای که بنا به پیش‌بینی شبکه «ان‌بی‌سی»، حفظ نظم را برای روسای پلیس و مراکز انتظامی پرفشارتر و سخت‌تر خواهد کرد.

 

بسترهایی مهیا برای بروز ناآرامی در فردای انتخابات

 

به گزارش ایران مامن از خبرگزاری ایرنا، انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در شرایطی برگزار می‌شود که جامعه آمریکا مستعد اعتراضات گسترده اجتماعی است. هنوز مدت زمان زیادی از کشته شدن «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس و اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا نگذشته بود که قتل «والتر والس جونیور» یک جوان سیاهپوست دیگر در فیلادلفیا باز هم به دست پلیس، این شهر را وارد فاز ناآرامی کرد. برقراری منع آمد و شد در برخی محله‌های این شهر از شدت اعتراضات حکایت دارد. برخی گزارش‌ها از احتمال تسری این موج اعتراضی به دیگر شهرهای آمریکا خبر می‌دهند. برخورد شخص ترامپ با این نوع اعتراضات هم مزید بر علت شده و زمینه شدت گرفتن این اعتراضات در صورت پیروزی او را فراهم می‌کند.

 

همچنین اعلام تلویحی چندباره ترامپ مبنی بر نپذیرفتن نتایج انتخابات در صورت پیروزی بایدن و تاکید بر گزاره‌هایی چون تقلب در انتخابات، سرقت آرا، تشکیک درآرای پستی، عدم انتقال قدرت به شیوه صلح‌آمیزو …  ناآرامی‌ و آشوب را قابل پیش‌بینی می‌کند. ترامپ حتی چندی پیش به صراحت اعلام کرد که قصد دارد با امضای فرمانی اجرایی،در صورت پیروزی بایدن مانع از راه یافتن او به کاخ سفید شود. ادبیات ترامپ حتی تندتر و تهدیدآمیزتر از این هم شد؛جایی که در گردهمایی خود در ایالات میشیگان مدعی شد که شاید جو بایدن در صورت رییس جمهور شدن تنها سه هفته در قدرت باشد و ترور شود و معاون وی کامالا هریس جای او را بگیرد.

 

این شواهد، همگی از احتمال جدی بروز ناآرامی و شورش در آمریکا در فردای پس از انتخابات حکایت دارد. زمینه‌ها مهیا و تنها جرقه‌ای کوچک برای شعله‌ور شدن این انبار باروت کافی است.

 

تدارک برای مقابله با ناآرامی‌های احتمالی

 

مسئولان امنیتی و پلیس آمریکا از هم اکنون برای مقابله با شورش‌های احتمالی چاره‌اندیشی می‌کنند. به گزارش شبکه «سی ان ان» وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال تدارک برای مقابله با هرگونه آشوب و ناآرامی‌های مدنی پس از پایان انتخابات ۲۰۲۰ است. مقام‌های امنیتی و انتظامی بسیاری از ایالت‌هاو مناطق چون کالیفرنیا، ویسکانسین، متروپولیتن و … از تدبیر و آماده‌سازی نیروها و امکانات خود برای مواجهه با ناآرامی‌های احتمالی خبر داده‌اند.

 

شرکت «فیس بوک» هم به تازگی اعلام کرده به منظور کنترل ناآرامی‌ها در اعتراضات احتمالی پس از انتخابات، تدابیری چون کند کردن انتشار برخی  پست‌ها و تعدیل محتوای تولیدی برخی کاربران را در دستورکارخود قرار داده است.

 

در چنین شرایطی اخبار و گزارش‌های میدانی هم از افزایش خرید اسلحه و مهمات توسط مردم حکایت دارد. برخی فروشگاه‌ها چون فروشگاه زنجیره‌ای «وال‌مارت» اعلام کرده‌اند به خاطر افزایش ایمنی همکاران و مشتریان خود اسلحه و مهمات را از فهرست فروش خود خارج کرده‌است. برخی ناظران، این تصمیم را به احتمال بروز ناآرامی‌های مدنی در سراسر آمریکا پس از انتخابات ۲۰۲۰ مرتبط می‌دانند.

 

در عین حال بسیاری از فروشگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی آمریکایی هم مستحکم‌سازی حفاظ و بخش بیرونی ساختمان‌های خود را برای کاهش ضریب آسیب‌پذیری دربرابر شورش‌های احتمالی پس از انتخابات در دستور کارخود قرار داده‌اند.

 

همه چیز گویا دست به دست هم داده تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را به تجربه‌ای نامتعارف برای آمریکایی‌ها بدل کند. تند شدن تب رقابت انتخاباتی، اتهامات سنگینی را از طرف هر دو نامزد علیه یکدیگر متوجه یکدیگر کرد. در حالی که شیوع گسترده کرونا و ابهامات در مورد ارتباط با روسیه، ترامپ را در موضع ضعف قرار داده، اتهامات فساد مالی و ارتباط با چین به پاشنه آشیلی برای کمپین انتخاباتی بایدن مبدل شده است. این درحالی است که انتقال مسالمت‌آمیزقدرت درصورت پیروزی بایدن هم به واسطه تهدیدات ترامپ، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و در برابر بخش قابل توجهی از جامعه آمریکا، سیاست‌های ترامپ درحوزه اجتماعی و سیاسی را دیگر برنمی‌تابند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات