تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 - 13:57
کد خبر : 5161

محور شیخ‌علی‌خان در مذاکره ایران و آمریکا

محور شیخ‌علی‌خان در مذاکره ایران و آمریکا

دعوا بر سر اینکه اول ایران به تعهدات برجامی برگردد یا نخست آمریکا تحریم‌ها را بردارد اصلی‌ترین گره در مناسبات تهران- واشنگتن است.   در تهران چهره‌هایی مثل «علی مطهری» می‌گویند دولت بایدن نیازمند کسب اجازه از اسرائیلی‌ها است. این در حالی است که طی روزهای اخیر چهره‌هایی مثل «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن

دعوا بر سر اینکه اول ایران به تعهدات برجامی برگردد یا نخست آمریکا تحریم‌ها را بردارد اصلی‌ترین گره در مناسبات تهران- واشنگتن است.

 

در تهران چهره‌هایی مثل «علی مطهری» می‌گویند دولت بایدن نیازمند کسب اجازه از اسرائیلی‌ها است. این در حالی است که طی روزهای اخیر چهره‌هایی مثل «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن توقف گام‌های هسته‌ای ایران را از اولویت‌های اساسی دولت دموکرات دانسته و «مکس آبراهامز» عضو شورای روابط خارجی آمریکا گفته، بایدن بر خلاف ترامپ برای بازگشت به برجام به اسرائیل و عربستان نزدیک نمی‌شود.

 

در همین حال، سعودی‌ها می‌گویند در تلاشند تا درباره ایران با دولت بایدن مذاکره کنند. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم با پشتیبانی کامل از ریاض، اعلام کرده عربستان باید در گفت‌وگوها با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای حضور داشته باشد.

سعودی‌ها در حالی خواسته دوره ترامپ را تکرار می‌کنند که اکنون با ابهامات زیادی در کاخ سفید مواجهند. چندی پیش یکی از منابع نزدیک به سیا خبر داد، حتی در صورت کودتا در ریاض علیه آل سلمان، دولت بایدن مخالفتی به عمل نخواهد آورد.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد مکرون قصد دارد جای ترامپ را برای سعودی‌ها پرکرده و معامله‌ای پرسود را برای فرانسوی‌ها رقم بزند.

 

با این حال، باید دید که در مذاکرات کری و ظریف در اوج تحریم‌های ترامپ چه گذشته و دموکرات‌ها چگونه دِین خود را به تهران ادا خواهند کرد. در این فضا، محور پاریس-ریاض را می‌توان محور شیخ‌علی‌خان نامید که اگر شاه ببخشد گویا آنان حاضر به گذشتن از سیاست‌های جمهوری اسلامی نخواهند شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات