تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 - 14:44
کد خبر : 5785

جدایی عارف از اصلاحات؟

جدایی عارف از اصلاحات؟

«محمدرضا عارف» چهره سرشناس اصلاح‌طلبان ۳۰بهمن ماه اعلام کرد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا در حال بررسی شرایط هستم.   این مهندس برق ۶۹ ساله که با سابقه‌ی وزارت پست و تلگراف و تلفن، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت اولی دولت اصلاحات، در انتخابات مجلس دهم با یک

«محمدرضا عارف» چهره سرشناس اصلاح‌طلبان ۳۰بهمن ماه اعلام کرد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا در حال بررسی شرایط هستم.

 

این مهندس برق ۶۹ ساله که با سابقه‌ی وزارت پست و تلگراف و تلفن، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت اولی دولت اصلاحات، در انتخابات مجلس دهم با یک میلیون و ۶۰۰ هزار، رای اول تهران و ایران شد حالا ساز جدایی از اصلاحاتی‌ها را می‌زند.

 

عضو مجمع تشخیص که پیشتر ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات را بر عهده داشت، این بار در نهاد اجماع ساز این جناح حاضر نشد.

عارف کارنامه جالبی در اصلاحات دارد؛ او فراکسیون امید در مجلس دهم را رهبری می‌کرد و آنقدر سیل انتقادات به سمتش خصوصا اعتراضات درون جناحی روانه شد که وی را «مرد سکوت اصلاحات» نام نهادند. از سوی دیگر با ایثار و کناره‌گیری از کاندیداتوری انتخابات سال ۹۲ موجبات پیروزیِ اسمیِ این جریان با کاندیدای قرضی را فراهم کرد. هر چند همان زمان هم برخی اصلاح‌طلبان عارف را با القابی چون «اصلاح طلب بدلی» خطاب می کردند.

 

به گزارش ایران مامن، اواسط سال ۹۶، ماجرای «ژن خوب» آقازاده عارف، واقعیت رانت در ساختار سیاسی کشور را نمایان ساخت. عارف اما با رسانه‌های منتقد درگیر شد و فرمان داد افاضات نفرمایند. انتصاب فرزند عارف به یک سمت دولتی بازهم مورد انتقاد قرار گرفته تا مشخص شود رانت چقدر در این سیستم سیاسی ریشه دوانده است.

 

حالا عارف در نهاد اجماع ساز اصلاحات حضور نیافته است و ساز استقلال می‌زند‌. البته برخی این رفتار عارف را «غمزه سیاسی» برای امتیازگیری همخطی‌ها می‌خوانند.

 

برخی نیز می‌گویند عارف سودای انشعاب اصلاحات را دارد. وی شعار بازگشت به هویت این جریان را سر داده اما اینکه خود چه مقدار محل رجوع اصلاح طلبان سرخورده از انحصارطلبی قدرت در این جریان شود، جای بسی سوال دارد. هرچند که این اولین تلاش عارف برای استقلال نیست و هر مشکلش بار در جریان اصلاحات حل شده به سمت هسته این جریان حرکت کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات