تاریخ انتشار : دوشنبه 31 خرداد 1400 - 13:43
کد خبر : 8624

لغو تحریم؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

لغو تحریم؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

بیش از هر زمانی به توافق نزدیکیم/ فاصله زیادی با حل مسائل اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران داریم؛ جمله اول را سیدعباس عراقچی گفته و جمله دوم را جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا.   دیروز مذاکره کننده ارشد ایران از آماده شده اسناد توافق خبر داد و سخنگوی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد

بیش از هر زمانی به توافق نزدیکیم/ فاصله زیادی با حل مسائل اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران داریم؛ جمله اول را سیدعباس عراقچی گفته و جمله دوم را جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا.

 

دیروز مذاکره کننده ارشد ایران از آماده شده اسناد توافق خبر داد و سخنگوی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد بعید نیست دور بعدی مذاکرات در وین بر سر رفع تحریم‌ها و احیای برجام (دور هفتم)، دور پایانی باشد.

 

رسانه‌ها هر چند اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا را در زمینه دشواری‌های توافق بازتاب داده‌اند اما به نقل از دستیاران بایدن در امور خارجی نوشته‌اند هفته‌های پیش از تحلیف سیدابراهیم رئیسی فرصتی منحصر به فرد برای انعقاد توافق است.

 

رئیسی از اواسط مردادماه جانشین حسن روحانی خواهد شد و برخی رسانه‌های غربی نوشته‌اند تا پیش از ششمین سالگرد برجام یعنی ۲۴تیرماه توافق نهایی حاصل خواهد شد.

 

البته احتمالات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. ظریف امروز با رئیسی دیدار کرده و عراقچی هم منتخب انتخابات ۲۸ خرداد را چهره‌ای منطقی و واقعگرا توصیف کرده است.

 

از سوی دیگر، رویترز در گزارشی به نقل از چند مقام رسمی تهران مدعی شده با آغاز ریاست جمهوری رئیسی، وی تا چند ماه دست به ترکیب تیم مذاکره‌کننده نخواهد زد و این یعنی ضرب‌الاجل یا الزامی برای رسیدن به توافق در دولت دوازدهم وجود ندارد.

 

 

طی ماه‌های گذشته، خرید و فروش و حمل و نقل نفت ایران با فضایی متفاوت از تنگناهای تحریمی دولت ترامپ روبرو بوده و چند روز پیش هم واشنگتن اعلام کرد تحریم‌های دارویی را لغو کرده است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد زیر پوست مذاکرات برای رسیدن به توافقات رسمی، فرایند لغو تحریم‌ها هرچند بسیار کند، کلید خورده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات