تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 11:35
کد خبر : 9796

زد و خوردهای کرونایی بعد از فرمان صریح رهبر انقلاب جهت مهار اپیدمی

زد و خوردهای کرونایی بعد از فرمان صریح رهبر انقلاب جهت مهار اپیدمی

«طغیان بیماری کرونا، مساله اول و فوری کشور است/ واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تامین شود/ نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود/ سر یک هفته، همه مسئولین با تصمیم قاطع، هر چه که می‌توانند

«طغیان بیماری کرونا، مساله اول و فوری کشور است/ واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تامین شود/ نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود/ سر یک هفته، همه مسئولین با تصمیم قاطع، هر چه که می‌توانند انجام بدهند/ مردم دو سه ماه دیگر هم مثل روزهای اول کرونا دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.»

 

این پنج جمله مهمترین بخش‌های پیام بیستم مرداد رهبر انقلاب درباره مهار کرونا بود که رسانه‌ها به صورت گسترده بازتاب دادند. البته اکثر فارسی‌زبان‌های خارجی به صورت هماهنگ کوشیدند این دستورات را متعارض با بیانات پیشین درباره کرونا قلمداد کنند.

 

به دنبال یکی از صریح‌ترین فرمان‌های رهبری درباره اپیدمی، یکی از بزرگترین افشاگری و اتهام‌زنی‌های متقابل در حوزه مدیریت کرونا اتفاق افتاد.

 

ماجرا از آنجا شروع شد که علیرضا زالی رئیس ستاد کرونا تهران مدعی شد اجازه خرید واکسن ندادند، فکر می‌کردند گران است/ ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر شد، این را باید خرج واکسن می‌کردیم/آمار مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم/ فقط ۵ روز ذخیره واکسن داریم؛ اظهاراتی که البته دانشگاه شهید بهشتی در بیانیه‌اش تصریح کرد به صورت تقطیع شده انتشار یافته است.

 

در پاسخ به قسمت‌هایی از اظهارات زالی که وزارت خارجه را هدف قرار داده بود؛ همچون این جمله که سفیران ما به دنبال واکسن نبودند، محمدجواد ظریف در صفحه شخصی خود به این ادعاها تاخت و نوشت: نگذارید از سکوت پشیمان شویم و بپرسیم کدام دستگاه ورود ۲۰میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟ کدام دستگاه هر روز به بزرگترین تامین‌کننده خارجی واکسن کشور هر روز حمله می‌کند و …

 

 

در ادامه، دستیار ظریف هم به حمایت از او پرداخت و پرسید: چرا وزارت بهداشت اعتبار ۱۵۰میلیون دلاری هند برای واردات دارو را که با تلاش وزارت خارجه تخصیص یافت، رد کرد.

 

همچنین مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اظهارات زالی گفت: روحانی با واردات ۶میلیون دوز واکسن موافقت کرد اما وزارت بهداشت مانع انجام کار شد.

 

در این میان، اظهارنظر عباس عبدی روزنامه‌نگار سرشناس هم جالب توجه بود که نوشت: لبه تیغ زالی فقط یک نکته علیه وزارت خارجه داشت که با پاسخ ظریف مواجه شد. او هم اخبار مهمی را علیه وزارت بهداشت افشا کرد. هر دو علیه نمکی بودند.

 

نکته جالب توجه پاسخ سخنگوی سازمان غذا و دارو به بخشی از ادعاهای دقیقه نودی زالی بود که دربردارنده دفاع وزارت بهداشت از وزارت خارجه هم بود. به گفته جهانپور برخلاف برخی صحبت‌ها ذخیره مناسب و ۱۵روزه واکسن داریم/ دستگاه دیپلماسی پیشانی روند تامین واکسن بوده است.

 

سر جمع این اظهارنظرها تنها بخشی از تشتت و تناقضات پرسش برانگیز در زمینه مدیریت کرونا را ترسیم می‌کند؛ تقریبا شبیه وضعیتی که وزیر بهداشت برای مقابله با کرونا از رهبری درخواست تعطیلی می‌کند و بعد از دستور رهبر انقلاب برای بررسی موضوع در ستاد کرونا، نمکی خود به این درخواست رای منفی می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات