تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 15:24
کد خبر : 19932

در ایران برف و باران نمی‌آید چون …

در ایران برف و باران نمی‌آید چون …
بعد از پخش عکس‌های مربوط به کوه‌های بی‌برف ایران و ارتفاعات سفیدپوش ترکیه، تصاویری منتشر شد که می‌گفت ابرها بعد از ورود به مرزهای شمال غربی ایران و رسیدن به دریاچه ارومیه محو می‌شوند. به دنبال آن شایعاتی مانند ابردزدی ترک‌ها به راه افتاد که محور اصلی آن‌ها دستکاری‌های اقلیمی بود.

آلودگی هوا غیر از این که ما را می‌کُشد، راه نزول برف و باران را هم بسته و به همین خاطر است که در عربستان برف می‌آید و در عوض خشکسالی گریبان ما را گرفته است.

 

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر پایتخت گفته آلودگی هوای پایتخت در یک سال گذشته جان ۶۳۹۸ نفر را گرفته و اگر به همین شکل پیش برویم تعداد جانباختگان به دلیل آلودگی هوا از شهدای هشت سال دفاع مقدس پیشی خواهد گرفت.

 

همزمان، رسانه‌ها به نقل از مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب نوشتند: اکنون با ۳۳درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم و حتی در استان‌های پربارش، آمار نگران‌کننده است.

 

به گزارش ایران مامن، این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که شایعات مختلفی هم درباره دستکاری در اوضاع اقلیمی به گوش می‌رسد و مردم فکر می‌کنند غیر از جبر طبیعت گرفتار ناکارآمدی داخلی و رِندی یا خصومت خارجی‌ها هستیم.

 

بعد از پخش عکس‌های مربوط به کوه‌های بی‌برف ایران و ارتفاعات سفیدپوش ترکیه، تصاویری منتشر شد که می‌گفت ابرها بعد از ورود به مرزهای شمال غربی ایران و رسیدن به دریاچه ارومیه محو می‌شوند. به دنبال آن شایعاتی مانند ابردزدی ترک‌ها به راه افتاد که محور اصلی آن‌ها دستکاری‌های اقلیمی بود.

 

 

غیر از این‌ها بعضی اظهارات «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری وقت در دی‌ماه ۹۷ و در جمع مدیران کشاورزی را یادآوری کردند که «ابر به پایینش نگاه می‌کند و سپس می‌بارد!»

 

در پاسخ به شایعات، رئیس سازمان هواشناسی یکی از اصلی‌ترین عوامل در شکل‌گیری این وضعیت را شرایط ناپایدار جوی، توپوگرافی، پستی و بلندی‌های سطح زمین و میزان رطوبت دانست که می‌تواند منجر به بارندگی شود اما اگر رطوبت وجود نداشته باشد وزش باد و خیزش گردوغبار روی می‌دهد. ترکیه عرض‌های بالاتر از ایران و دو منبع رطوبتی قابل توجه دارد که الگوی جو آن را با کشورمان متفاوت کرده است.

 

«سحر تاجبخش» با یادآوری این‌که متوسط بارش سالانه ایران ۲۳۰ و ترکیه ۵۰۰ میلی‌متر است درباره مسائل مطرح‌شده درباره جنگ اقلیمی گفت: چنانچه کشوری در جهان وجود داشته باشد که با بهره‌گیری از قدرتی زیاد، انرژی‌های سیستم‌های جوی را تحت کنترل خود قرار دهد، قطعاً یک مسئله پنهانی نخواهد بود و آن‌قدر می‌تواند این قدرت را اشاعه دهد که بر همه جا حکومت کند، اما انرژی‌های سیستم‌های جوی بسیار زیاد است و این‌که با فرآیندهای کوچک‌مقیاس بخواهیم آنها را تحت تأثیر قرار دهیم، امکان‌پذیر نیست.

 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی هم با مقایسه میزان بارش در تهران و استان‌های شمالی اظهار داشته ابر دزدی داستانی بیش نیست، یک شایعه است که بیشتر دنبال تشویش اذهان عمومی است، متاسفانه ممکن است مسئولین هم چنین حرف‌هایی را باور کنند و به جای فکر عاجل دنبال تئوری توطئه باشند.

 

«کاوه مدنی» معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست هم توئیت زده در هر دو سوی مرز ایران با ترکیه ابر وجود دارد و کشور همسایه نتوانسته است با هیچ حربه‌ای ابرها را از ایران بدزدد. پس باید پرسید، چرا تصاویر دست به دست شده در فضای مجازی، این ابرها را نشان نمی‌دهند؟ جواب خیلی سخت نیست. آن تصاویر مربوط به یک لحظه یا یک بازه زمانی خاص هستند و برای القای یک روایت انتخابی غیرعلمی دست‌چین شده‌اند.

 

 

«الن بورک» اقلیم‌شناس به بی‌بی‌سی گفته است: برف زمانی می‌بارد که هوا بالا رود و با سرد شدن دما به‌صورت برف به زمین بازگردد. اما اگر طرف ترکیه برف می‌بارد و ایران نمی‌بارد ناشی از الگوی بارش برف در منطقه است اما در کل بارورسازی ابرها کارساز و علمی نیست.

 

در مجموع و با نگاهی به این اظهارات یکی از دلایل اصلی کم‌بارشی، گرمای هوا عنوان شده که از دید بسیاری از متخصصان با آلودگی هوا ارتباطی مستقیم پیدا می‌کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات