تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 - 22:29
کد خبر : 9858

اوضاع سه بازار و سه سناریوی اقتصادی

اوضاع سه بازار و سه سناریوی اقتصادی

بازار سهام بعد از مدت‌ها رشد و در بیست‌وسومین روز مرداد با افتی حدود ۳۸۰۰ واحدی به یک میلیون و ۴۸۰ تنزل یافت.   در ابتدای هفته پایانی مردادماه، نرخ دلار روی خط ۲۶هزار و ۳۰۰ تومانی به تحولات هرات و تعطیلی موقت بازار ارز این شهر چشم دوخته تا ببیند بر بازار فردوسی چه

بازار سهام بعد از مدت‌ها رشد و در بیست‌وسومین روز مرداد با افتی حدود ۳۸۰۰ واحدی به یک میلیون و ۴۸۰ تنزل یافت.

 

در ابتدای هفته پایانی مردادماه، نرخ دلار روی خط ۲۶هزار و ۳۰۰ تومانی به تحولات هرات و تعطیلی موقت بازار ارز این شهر چشم دوخته تا ببیند بر بازار فردوسی چه تاثیری می‌گذارد.

 

در سایر بازارها هم ترمزبریدگی خودرو مشهود بود تا جایی که وانت پراید رکورد ۱۵۲ میلیونی را شکست و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به مرز ۲۸۵ میلیون تومان رسید؛ عامل رشد یک تا ۵میلیونی قیمت خودروهای داخلی در این روزها به دلیل عبور دلار از مرز ۲۶ هزار تومان بود.

 

در حالی که به دلیل تعطیلی کرونایی، بازار این هفته سه‌روزه خواهد بود، تا گشایش مجدد بازار سهام در آخرین روزهای مرداد فرصت بیشتری برای تحلیل بلندمدت روندها وجود دارد.

 

در زمینه آینده بازارها سه سناریو مطرح شده است؛ در حالت اول، احیای برجام و رفع تحریم‌های نفتی و دسترسی به‌ذخایر مسدود‌شده قابل‌اشاره است. در این سناریو، با توجه به‌قیمت‌های کنونی نفت و حجم ذخایر قابل‌دسترس، با رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار (با ارزش دلار نیمایی) کسری‌بودجه قابل‌تامین است که در صورت تحقق در نیمه دوم سال، می‌تواند التهابات کنونی در زمینه رشد پایه پولی و انتظارات تورمی را تا حد قابل‌توجهی مهار کند.

 

حالت دوم، انتشار پر حجم اوراق بدهی قابل‌فروش در بازار است که این امر جهت تحقق نیازمند جسارت در فروش فوری اوراق بدهی با نرخ بالاتر و سررسید کوتاه‌تر است.

 

سناریوی سوم هم تداوم وضعیت موجود است که به‌معنای تامین کسری از محل پول پُرقدرت بانک مرکزی و رشد بی‌سابقه پایه پولی و نقدینگی است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات