تاریخ انتشار : دوشنبه 5 مهر 1400 - 13:14
کد خبر : 10823

سنت و فلسفه اربعین

سنت و فلسفه اربعین

طی سال‌های اخیر اربعین حسینی بخاطر پیاده‌روی‌های آن چه به مقصد کربلا و چه جاماندگانی که به سمت مقابر مذهبی و گلزار شهدای شهرهای مختلف روانه می‌شوند، تبدیل به یکی از سنت‌های سالانه شده است.   در سال‌های پیش از بروز اپیدمی، «ارتش بیست میلیونی اربعین» به شکل بزرگترین گردهمایی دنیای اسلام و یکی از

طی سال‌های اخیر اربعین حسینی بخاطر پیاده‌روی‌های آن چه به مقصد کربلا و چه جاماندگانی که به سمت مقابر مذهبی و گلزار شهدای شهرهای مختلف روانه می‌شوند، تبدیل به یکی از سنت‌های سالانه شده است.

 

در سال‌های پیش از بروز اپیدمی، «ارتش بیست میلیونی اربعین» به شکل بزرگترین گردهمایی دنیای اسلام و یکی از بزرگترین تجعات مذهبی جهان ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌یافت. طی دو سال اخیر اما تعداد شرکت‌کنندگان این گردهمایی از ایران و سایر کشورها با کاهشی جدی مواجه و امسال برای ۶۰ هزار نفر مجوز قانونی سفر به عراق صادر شد.

 

تصویری از کربلا در شب اربعین امسال

 

منابع تشیع به تشریح فلسفه مراسم اربعین پرداخته‌اند. کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی که حاصل گزینش از روایات‌ فراوان درباره تقویم شیعه درباره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه و عبادت است‌، در خصوص اربعین آورده است: ۲۰ صفر  زمانی است که حرم امام حسین (ع‌) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (ع‌) بشتابد و او نخستین کسی است از مردمان که قبر آن حضرت را زیارت کرد.

 

در این روز زیارت امام حسین (ع‌) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع‌) روایت ‌شده که فرمود: علامات مؤمن پنج نشانه است‌؛ خواندن ۵۱ رکعت نماز در شبانه‌روز ـ نمازهای واجب و نافله و نماز شب ـ به دست کردن انگشتری در دست راست‌، برآمدن پیشانی از سجده‌ و بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز و زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین. شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق (ع) آورده است‌: «السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله ونجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌…»

 

این مطلبی است که شیخ طوسی‌، عالم سرشناس شیعه در قرن‌پنجم درباره اربعین آورده است‌. طبعاً بر اساس اعتباری که این روز میان ‌شیعیان داشته است‌، از همان آغاز که تاریخش معلوم نیست‌، شیعیان به حرمت‌ آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام ‌حسین (ع‌) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌کردند. این سنت تا به امروز با قوت برپاست‌ و شاهدیم که میلیون‌ها شیعه عراقی و غیرعراقی به ویژه ایرانیان در این روز بر مزار امام حسین (ع) جمع می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات