تاریخ انتشار : دوشنبه 5 مهر 1400 - 18:58
کد خبر : 10835

یارانه ۲۰۰ هزار تومانی، کسری بودجه و دیگر متغیرهای اثرگذار روی بازارها

یارانه ۲۰۰ هزار تومانی، کسری بودجه و دیگر متغیرهای اثرگذار روی بازارها

رشد ۲۶۰۰ واحدی بازار سرمایه در روز پیش از تعطیلی اربعین به منزله تثبیت کف ۱.۴ میلیونی بود تا شاخص کل روی پایه یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحدی قرار گیرد. آخرین قیمت دلار هم قبل از بسته‌شدن بازار ۲۷هزار و ۶۸۰ تومان بود.   در شرایطی که اخبار و تحلیل‌های ضد و نقیضی درباره

رشد ۲۶۰۰ واحدی بازار سرمایه در روز پیش از تعطیلی اربعین به منزله تثبیت کف ۱.۴ میلیونی بود تا شاخص کل روی پایه یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحدی قرار گیرد. آخرین قیمت دلار هم قبل از بسته‌شدن بازار ۲۷هزار و ۶۸۰ تومان بود.

 

در شرایطی که اخبار و تحلیل‌های ضد و نقیضی درباره مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد و معلوم نیست چه زمانی نمایندگان ایران، ۵ کشور عضو برجام و نیز آمریکا وارد فرایند گفت‌وگوهای جدید شوند بورسی‌ها چشم به تصمیمات تیم اقتصادی دولت دوخته‌اند تا نبض بازار سهام و سایر بازارها را زیر انگشت بگیرند.

 

یکی از اخبار مرتبط اینکه  مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از پرداخت دو هزار میلیارد تومان برای کاهش فقرمطلق، حمایت از زنان سرپرست خانوار، خدمات حمایتی مددجویان و کودکان کار و پرداخت مستمری به حساب کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور سخن گفته است.

 

به نوشته رسانه‌ها از ۳۴ میلیون مشمول یارانه معیشتی، ۹ میلیون نفر می‌توانند منتظر یارانه ماهیانه ۲۰۰ هزار تومانی باشند؛ وعده‌ای که در صورت تحقق و از دید برخی تحلیلگران، بعنوان خشت اول سیستم یارانه‌پردازی دولت سیزدهم بر انتظارات تورمی تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث تحرک بازار سرمایه شود.

 

موضوع دیگر برجسته شدن مجدد مساله کسری بودجه امسال دولت طی روزهای اخیر است؛ مساله‌ای که ممکن است هیجان مضاعفی را به سهامداران خرد تزریق کند.

 

علاوه بر این‌ها، هشدار مدیرعامل مپنا مبنی بر احتمال قطعی برق در پاییز و زمستان باز هم خطری پیش روی سیمانی‌ها و فولادی‌ها است که تاثیر خود را روی بازارها نشان خواهد داد.

 

در همین ارتباط، کارشناسان اقتصادی با تاکید بر ضرورت مشخص شدن سیاست‌های دولت در زمینه صنایع، برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند بازار تغییر زیادی را تجربه نخواهد کرد و در سردرگمی به سر می‌برد. به همین خاطر احتمال شکل‌گیری روند ریزشی هفته‌های گذشته دور از انتظار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات