تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 15:17
کد خبر : 11453

مراحل و علائم بالینی «سندروم پایان‌نامه»

مراحل و علائم بالینی «سندروم پایان‌نامه»

افرادی که به مرحله نوشتن پایان‌نامه می‌رسد اکثرا به استرس‌ها و ابهامات مواجهه با غول‌ آخر درس‌خواندن دچار می‌شوند.   سردرگمی دانشجویان در تحقیق و نوشتن پایان‌نامه شرایطی را رقم می‌زند که می‌شود به عنوان «سندرم پایان‌نامه» از آن یاد کرد؛ از انتخاب موضوع اولیه و رسیدن به سوژه نهایی تا پیدا کردن استاد راهنما

افرادی که به مرحله نوشتن پایان‌نامه می‌رسد اکثرا به استرس‌ها و ابهامات مواجهه با غول‌ آخر درس‌خواندن دچار می‌شوند.

 

سردرگمی دانشجویان در تحقیق و نوشتن پایان‌نامه شرایطی را رقم می‌زند که می‌شود به عنوان «سندرم پایان‌نامه» از آن یاد کرد؛ از انتخاب موضوع اولیه و رسیدن به سوژه نهایی تا پیدا کردن استاد راهنما دغدغه‌های مختلف و مشترکی است که گریبانگیر اغلب دانشجویان می‌شود.

 

هر چند طی سال‌های اخیر سازوکارهایی مثل «ایرانداک» برای خروج از آشفته‌بازار پایان‌نامه‌نویسی ایجاد شده اما مکانیسم مشخصی وجود ندارد که یاری‌رس دانشجو باشد و از مشکلاتش کم کند. اغلب امور آموزشی دانشجویان به خودشان محول و راه نجات آنان استفاده از تجربیات یکدیگر شده است.

 

 

این وضعیت اغلب باعث می‌شود که دانشجویان برای گذراندن واحدهای پایان‌نامه یک ترم اضافی را بگذرانند. برخی از استادان راهنما نیز بیشتر از اینکه راهنمای دانشجویان باشند آنها را با نگرانی‌هایشان تنها می‌گذارند یا با ژست‌های سختگیرانه باعث استیصال بیشتر دانشجویان می‌شوند.

 

دسترسی سخت به استاد راهنما و شلوغ بودن سر استاد با چند دانشجوی دیگر به این واهمه‌ها می افزاید. تقریبا بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند در جلسه دفاعیه چگونه عمل کنند.

 

دست آخر هم واحدهای پایان‌نامه با همه گرفتاری‌هایش حتی شده با خرید و برونسپاری پاس می‌شود اما نتیجه چند ماه دوندگی دانشجویان و حرص و جوش خوردن های آنان چند ورق کاغذ می شود که باید به کتابخانه مرکزی بسپارند و شاید بعدها در روند تخلیه بار اضافی دانشگاه‌ها خمیر شود.

 

✍امیر حمزه نژاد روزنامه نگار توسعه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات