تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1400 - 22:12
کد خبر : 11593

بیت کوین و دو چشم‌انداز متضاد؛ از صدهزاری شدن تا ریزش ۸۰درصدی

بیت کوین و دو چشم‌انداز متضاد؛ از صدهزاری شدن تا ریزش ۸۰درصدی

روند تصاعدهای ناچیز شاخص کل بازار سهام در واپسین روز کاری هفته اول آبان ادامه یافت تا با رشد حدود هفت دهم درصدی، این شاخص با یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد چشم‌انتظار هفته بعد بنشیند. بهای دلار هم  با ترقی ۱۰۰ تومانی به ۲۷ هزار و ۶۷۸ تومان رسید.   نگاهی به روند هفتگی

روند تصاعدهای ناچیز شاخص کل بازار سهام در واپسین روز کاری هفته اول آبان ادامه یافت تا با رشد حدود هفت دهم درصدی، این شاخص با یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد چشم‌انتظار هفته بعد بنشیند. بهای دلار هم  با ترقی ۱۰۰ تومانی به ۲۷ هزار و ۶۷۸ تومان رسید.

 

نگاهی به روند هفتگی بازار سرمایه حاکی از ریزش حدود سه درصدی شاخص کل است. به بیانی دیگر می‌شود گفت دمای این بازار طی روزهای گذشته تا حدی هماهنگ با دمای هوای پاییزی افت کرد.

 

در وضعیت رکود بورس و سایر بازارها، بدیلی که بیش از پیش جاذبه‌هایش را به رخ سرمایه‌گذاران می‌کشد ارزهای دیجیتال است. پس از رشد تاریخی بیت کوین که تا ۶۷ هزار دلار پیش رفت، شاهد نوسانات این رمز ارز بین ۵۸ تا ۶۲ هزار دلار هستیم.

 

در میانه این نوسانات و در حالی که برخی حتی از صدهزار دلاری شدن بیت کوین سخن می‌گویند، تحلیل‌هایی کاملا متضاد هم از سرنوشت این ارز دیجیتال انتشار می‌یابد. از جمله تحلیل «کوین تلگراف» بر اساس واکاوی چرخه‌های رشد و ریزش بیت‌کوین از سال ۲۰۱۳ تاکنون، می‌گوید مدل‌سازی‌های صورت گرفته نشان می دهد ارزش بیت‌ کوین ممکن است در این مقطع تا ۸۰ درصد ریزش کند.

 

این ابهامات و هراس سهامداران سنتی و غیرریسکی باعث شده همچنان بورس و بانک در زمره گزینه‌های ناگزیر بسیاری از این سهامداران باقی بماند خصوصا گزینه دومی که سود بین بانکی در آن به ۲۰درصد نزدیک می‌شود.

 

گزینه اول اما اکنون با چالش عرضه اوراق قرضه دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست از تبعات آن چه زمانی و تا چه حد خلاصی یابد. به نوشته یکی از روزنامه‌های صبح امروز نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه همزمان بتواند هم اوراق بدهی بیشتر را هضم کند و هم با رونق دادن به اوضاع سهام، روند حرکت بورس را صعودی کند. در این دوگانه بازار سهام و اوراق با انتخاب بین بد و بدتر مواجه هستیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات