تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1400 - 20:08
کد خبر : 11653

هزار و یک جنگ جاری در «منطقه خاکستری»

هزار و یک جنگ جاری در «منطقه خاکستری»

زد و خوردهای دیجیتال و اطلاعاتی بین تهران و تل آویو از انفجارهای امسال و پارسال در تاسیسات هسته‌ای نظنز تا تهاجم چند روز پیش گروه «سایه سیاه» به  شرکت اسرائیلی خدمات اینترنتی «سایبرسرو» نشان می‌دهد که مفهوم جنگ امروز تا چه حد متفاوت از گذشته است.   به گزارش ایران مامن، هفته گذشته بود

زد و خوردهای دیجیتال و اطلاعاتی بین تهران و تل آویو از انفجارهای امسال و پارسال در تاسیسات هسته‌ای نظنز تا تهاجم چند روز پیش گروه «سایه سیاه» به  شرکت اسرائیلی خدمات اینترنتی «سایبرسرو» نشان می‌دهد که مفهوم جنگ امروز تا چه حد متفاوت از گذشته است.

 

به گزارش ایران مامن، هفته گذشته بود که شبکه هوشمند توزیع بنزین در سراسر کشور هدف قرار گرفت و بلافاصله رخنه اطلاعاتی کادر ارتش اسرائیل پدیدار شد.

 

وضعیت اکنون به گونه‌ای است که یک رخنه دیجیتال مانند ماجرای «استاکس نت» به اندازه بمباران یک پالایشگاه ارزش تهاجمی دارد.

 

عملیات اطلاعاتی و عملکرد سازمان‌های جاسوسی سال‌ها است اصلی اساسی در جنگ و کشورداری بوده است. اندیشمند و استراتژیست نظامی چین «سون تزو» حدود پانصد سال قبل از میلاد با عبارت «دشمن را بشناس» بر این اصل تأکید کرده است.

 

در میدان نبرد، سازمان‌های اطلاعاتی کارآمد با مشخص کردن موقعیت نیروهای متخاصم، پیش‌بینی حرکت بعدی آن‌ها و شناخت اهداف، برنامه‌ها و توانایی دشمن جان سربازان را حفظ و به پیروزی در نبرد کمک می‌کنند.

 

 

در خارج از میدان نبرد، سازمان های اطلاعاتی با جلوگیری از محاسبات غلط و ارائه شناختی به موقع در رابطه با تهدیدها و فرصت‌ها به رهبران کشور برای اتخاذ بهترین تصمیمات کمک می کنند.

 

به‌عنوان‌مثال در سال ۱۹۶۲ اطلاعات جمع آوری شده توسط هواپیماهای جاسوسی «یو ۲» به رئیس جمهور «جان اف کندی» فرصت و شواهد لازم برای فشار به روسیه جهت خارج کردن موشک های هسته ای خود از کوبا بدون ایجاد یک جنگ هسته ای را فراهم آورد.

 

البته سازمان های اطلاعاتی ممکن است یافته‌های اشتباه ارائه کنند و با این کار به فاجعه دامن بزنند؛ وضعی که در ارزیابی صورت گرفته از برنامه هسته ای صدام حسین قبل از جنگ عراق صورت گرفت. بااین‌وجود باید توجه شود اشتباه در ذات اطلاعات وجود دارد، چرا که تکه‌تکه از دشمن به دست می آید و طرف مقابل نیز با انکار و فریب از آن محافظت می کند.

 

ارزش اطلاعات و سازمان های اطلاعاتی از یک واقعیت اساسی ناشی می شود؛ رهبران و سیاستمداران زمانی که اطلاعات دقیقی دارند تصمیمات بهتری می گیرند. آژانس های امنیتی-جاسوسی آمریکا برای مدت ها قادر بودند اطلاعات بهتری نسبت به منابع دیگر ارائه دهند. این سازمان ها با استفاده هم‌زمان از عوامل انسانی و روش های فنی اطلاعاتی را که دشمنان آمریکا مشغول اختفای آن هستند جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها این اسرار را با داده های سایر بخش های دولت و داده های جمع‌آوری‌شده از گزارش های خبری، اسناد طبقه‌بندی نشده خارجی و بیانیه های عمومی ترکیب و با عناوین متعدد منتشر می کنند. آن‌ها تجزیه‌وتحلیل خود را متناسب با نیازهای خاص سیاست‌گذاران انجام می دهند و در این رابطه نتیجه‌گیری ها معمولاً دور از عقاید شخصی، منافع حزبی یا برنامه‌های سیاسی انجام می گیرد.

 

این قابلیت سازمان های اطلاعاتی امروز بسیار ضروری و مورد نیاز سیاستمداران است. بااین‌وجود تهدیدهای جدید و فن‌آوری نوین؛ جمع آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات را بسیار دشوارتر از هر زمان دیگری نسبت به روزهای آغازین جنگ سرد کرده است.

 

 

در این رابطه ارزیابی اخیر دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره تهدیدات سالانه این کشور شرایطی هولناکی از خطرات جهانی به تصویر کشیده است؛ افزایش رقابت قدرت های بزرگ به ویژه چین و روسیه، افزایش ذخایر هسته ای در کره شمالی و مرزهای هند و پاکستان، خاورمیانه ای بی نظم با فعالیت گروه های افراطی، نظم بین‌المللی فرسوده و رشد دولت های خودکامه از اروپا تا آسیا بخشی از تهدیدها است. ضمن اینکه تغییرات آب و هوایی هزاران نفر را آواره و بی ثباتی موجود را تشدید می کند. همچنان که گفته شد جنگ نیز مانند گذشته نیست، درگیری های «منطقه خاکستری» و تکنولوژی های نوین و مخفی مرز بین جنگ و صلح را از بین برده است.

 

در این شرایط آژانس های اطلاعاتی آمریکا با چالش های جدیدی که از فن آوری های نوین ناشی می شود روبه‌رو هستند. کلمه «سایبری» حتی یک‌بار نیز در ارزیابی تهدید سالانه اطلاعاتی سال ۲۰۰۷ دیده نمی شود. در سال ۲۰۰۹ این کلمه در صفحه ۳۸ سند ۴۵ صفحه ای ارزیابی اطلاعاتی درست زیر بخشی که در رابطه با قاچاق مواد مخدر در آفریقای غربی صحبت می شود آورده شده است. سه سال بعد (یعنی سال ۲۰۱۲) وزیر دفاع وقت «لئون پانتا» هشدار می دهد یک حمله سایبری «پرل هاربر» گونه می تواند زیرساخت های مهم آمریکا را به‌یک‌باره ویران کند. امروز مجموعه ای از بازیگران متخاصم بین المللی روزانه میلیون ها حمله سایبری در سراسر جهان انجام می دهند. جرائم اینترنتی امروز درآمد بسیار بیشتری از تجارت غیرقانونی مواد مخدر دارد.

 

ترکیبی از فن‌آوری های جدید و افزایش تعداد، پیچیدگی و سرعت حملات سایبری به معنای خطر بیشتر برای آمریکا و افزایش انتظارات از سازمان های اطلاعاتی خواهد بود. به‌عنوان‌مثال قلمرو در حال ظهور عملیات سایبری تهاجمی آمریکا را در نظر بگیرید. در دنیای فیزیکی بسیاری از اهداف نظامی ساختمان هایی هستند که جابه‌جا نمی شوند و فلذا لیست هدف و برنامه های عملیاتی تقریباً ماندگار هستند. برنامه‌ریزان می توانند مطمئن باشند که بمبی با بازده کافی هر ساختمانی را در شعاع انفجار تخریب خواهد کرد و تعداد پنجره ها، دیوارها و بتنی یا چوبی بودن بنا چندان مؤلفه مهمی محسوب نمی شود.

 

در فضای مجازی که هدف ماشین یا سیستم های سایبری متغیر است، اهداف در عرض چند ثانیه از قابلیت تغییر موقعیت برخوردارند. در دنیای سایبری کوچک‌ترین تغییرات می تواند سلاح سایبری را در مقابل هدف بی اثر و پیش بینی تحولات را سخت کند. در نتیجه لیست اهدافی که از کارایی واقعی برخوردار باشند، نیازمند به‌روزرسانی مستمر هستند. در این فضا سازمان‌های اطلاعاتی نقشی فراتر از ارائه‌کننده صرف اطلاعات دارند. همان‌طور که «کریس انگلیس» معاون سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اخیراً نوشته است «اطلاعات جایگاهی اساسی برای اقدامات مؤثر دارد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات