تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 16:09
کد خبر : 1140

سلبریتی‌ها و حد و مرزهای اصلاح

سلبریتی‌ها و حد و مرزهای اصلاح

هفته گذشته ماجرای اصلاح ریش یکی از خوانندگان مشهور موسیقی پاپ که بعد از انقلاب به «خوانندگان لس آنجلسی» معروف شدند، خبرساز شد. «ابراهیم حامدی» که اکثرا او را با نام «ابی» می‌شناسند، همراه با انتشار فیلم و تصاویری اعلام کرد که با هدف جلب کمک مالی برای یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) بعد از

هفته گذشته ماجرای اصلاح ریش یکی از خوانندگان مشهور موسیقی پاپ که بعد از انقلاب به «خوانندگان لس آنجلسی» معروف شدند، خبرساز شد.

«ابراهیم حامدی» که اکثرا او را با نام «ابی» می‌شناسند، همراه با انتشار فیلم و تصاویری اعلام کرد که با هدف جلب کمک مالی برای یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) بعد از پنجاه سال ریشش را از ته می‌تراشد. این موضوع به طور ویژه مورد توجه طرفدارانش قرار گرفت و در شبکه‌های اجتماعی داغ شد.

هر چند این اتفاق برای این خواننده پرآوازه نادر بود اما طی سال‌های گذشته شاهد تصمیماتی اینچنین از سوی سلبریتی‌ها بوده‌ایم. به دور از هرگونه قیاس، «علی ضیا» مجری مشهور تلویزیونی هم چهره‌ای بود که چندی پیش جلوی دوربین‌های تلویزیونی برای همراهی با کودکی سرطانی موهایش را ماشین کرد.

اصلاحاتی از این دست از نگاه عمومی می‌تواند ناشی از دو انگیزه باشد؛ اول احساس مسئولیت در قبال طرفداران، هواخواهان یا گستره‌ای عمومی‌تر در جامعه و پاسخ دادن به مطالبات و انتظار آنان که با درجاتی از حفظ، کسب و افزایش سطح محبوبیت درمی‌آمیزد.

انگیزه دوم چندان ربطی به مسئولیت و محبوبیت ندارد و در راستای تولید مستمر حاشیه و خالی نکردن نقطه کانونی توجهات عمومی صورت می‌گیرد. در اینجا مفهوم هنرمند، ورزشکار، بازیگر و … از سلبریتی کاملا جدا می‌شود.

به عبارتی دیگر کسانی که بدون هیچ هنری در نقطه مرکزی توجهات عمومی قرار گرفته‌اند دست به هرکاری می‌زنند تا درجه شهرت و حاشیه‌سازی آن‌ها پایین نیافتد. در این زمینه می‌شود به خانواده کارداشیان‌ها در آمریکا اشاره کرد.

یکی از اعجاب‌آورترین این حاشیه‌سازی‌ها تصمیم «بروس جنر» پدر نانتی کارداشیان‌ها بود که چندی پیش حتی تن به عمل تغییر جنسیت داد تا کوی سبقت را از دیگر سلبریتی‌ها برباید.

به گزارش ایران مامن، تازه‌ترین تصمیم این خانواده، اعلام تمایل «کانیه وست» رپر آمریکایی و همسر «کیم کارداشیان» برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و رقابت با ترامپ است.

همچنان که گفتیم سلبریتی‌های هنرمند بیشتر به دنبال محبوبیتند و حاشیه‌سازهای صرف در پی بقا در عرصه پررقابت و بی‌رحم شهرت. با این حال بعضی از صاحبنظران مسائل اجتماعی می‌گویند به دلایل گوناگون هیچکدام از ۲ دسته را نمی‌توان موجد و زمینه‌ساز ایجاد تحولی قابل ذکر دانست.

شاید مهمترین توفیق یک سلبریتی برای ایجاد یک دگرگونی طی سال‌های اخیر پیروزی «ولادیمیر زلنسکی» کمدین مشهور اوکراینی در انتخابات ۲۰۱۹ این کشور باشد  که بدون هیچ سابقه سیاسی توانست رقیب کهنه‌کارش را مغلوب سازد. با این حال به نظر می‌رسد این‌بار این نقش ریاست‌جمهوری است که خود را بر هنرمند کمدین تحمیل و او را در خود مستحیل کرده است.

از سوی دیگر در رسانه‌های مطرح جهان به خصوص شبکه‌های پرمخاطب آمریکایی می‌توان شاهد تمایل سرشناس‌های این عرصه برای قرار گرفتن در نقش منجی، مُتغیر، مصلح و … بود. بعضی هم با اشاره به رای آوردن «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا می‌گویند از این به بعد افسار تحولات به جای سیاستیون در دست شومن‌ها و سلبریتی‌ها خواهد بود.

با این حال، آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اینکه برآمدن سلبریتی‌ها و اوج‌گرفتنشان بیشتر روی موج تحولات موجود شکل می‌گیرند نه اینکه خود زمینه‌ساز ایجاد دگرگونی باشند. البته نمی‌توان منکر تاثیر چهره‌های سرشناس بر فرهنگ عمومی و سبک زندگی شهروندان بود.

با این حال این یک اصل تاریخی آزموده شده است که جوامع در شرایط گذار مصلحی به معنای واقعی کلمه را می‌طلبند. سویه دیگر این اصل اینکه هیچ جامعه‌ای دچار تغییر نخواهد شد مگر اینکه اجماع، آگاهی و حرکتی عمومی برای دگرگونی شکل گرفته و طرحی نو را بر اساس نیاز به تغییر دراندازد. به این خاطر سودای اصلاح، هنرمندانه باشد یا سلبریتی‌مآبانه باید آن را در سطح و لایه فوقانی واقعیات اجتماعی مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

محمد موسی کاظمی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات