تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1400 - 22:12
کد خبر : 11658

دولت؛ متولی بورس یا متهم ردیف اول اختلال؟

دولت؛ متولی بورس یا متهم ردیف اول اختلال؟

ریزش بازار سرمایه در روز یکشنبه نهم آبان بیش از ۲.۵ درصدی و شدید بود و باعث شد شاخص کل به یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد برسد. دلار هم کاهش حدود ۴۰ تومانی داشت و به ۲۷ هزار و ۵۷۵ تومان رسید.   اوضاع قمر در عقرب بورس باعث شد تا رئیس‌جمهوری هم به رخدادهای

ریزش بازار سرمایه در روز یکشنبه نهم آبان بیش از ۲.۵ درصدی و شدید بود و باعث شد شاخص کل به یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد برسد. دلار هم کاهش حدود ۴۰ تومانی داشت و به ۲۷ هزار و ۵۷۵ تومان رسید.

 

اوضاع قمر در عقرب بورس باعث شد تا رئیس‌جمهوری هم به رخدادهای بازار سرمایه واکنش نشان دهد. به گفته رئیسی تدبیری شود تا نوسانات بورس باعث نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران خرد نشود. سخنگوی اقتصادی دولت درباره نوسانات بازار سرمایه به مردم توضیح دهد.

 

از سوی دیگر و در حالی که برخی تحلیلگران از شکستن کف حمایتی یک میلیون و سیصد هزار واحدی تا آذرماه سخن می‌گویند، «محسن رضایی» معاون اقتصادی دولت اظهار داشته در آذرماه اخبار خوبی به گوش مردم خواهد رسید.

 

به گفته رضایی، دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می کند. زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی تواند انعطاف داشته باشد.

 

معاون اقتصادی افزود: از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می دانیم، اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می کنیم. سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

 

با این حال و برای بسیاری، همچنان دولت در جایگاه متهم اصلی آشفتگی‌های بازار سرمایه قرار دارد. به گفته برخی تحلیلگرانِ منتقد دولت، بی‌پولی عجیبی در بازار موج می‌زند و یکی از دلایل اصلی آن روند استفاده دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه به عنوان یک بنگاه تامین مالی است. انتشار و فروش اوراق دولتی در شهریور ماه، کاملا بازار سرمایه را خالی از پول کرده و در کنار آن عرضه‌های اولیه صورت گرفته و پذیره‌نویسی‌های اخیر، ضربه نهایی را بر پیکر بی‌جان بازار وارد کرده است.

 

از منظر آنان، وضعیت این روزهای بازار نشان می‌دهد، دولتمردان بعد از انتخابات کاملا بازار سرمایه را به حال خود رها کرده اند و بازار سرمایه از اولویت آنها خارج شده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات