تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 22:18
کد خبر : 12258

اروپا مهیای استقلال اطلاعاتی از آمریکا می‌شود

اروپا مهیای استقلال اطلاعاتی از آمریکا می‌شود

ایجاد یک سازمان اطلاعاتی مستقل جهت مقابله با رسوخ‌پذیری کشورهای اروپایی برابر آمریکا موضوعی بود که در یکی از آخرین نشست‌های پارلمان اروپا مطرح شد؛ طرحی که به‌احتمال‌زیاد به جاسوسی آمریکا از اروپا و همکاری برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک با واشنگتن ارتباط دارد.   از دید تحلیلگران مسائل اروپا-آمریکا، بسیاری از قدرت‌های اروپایی

ایجاد یک سازمان اطلاعاتی مستقل جهت مقابله با رسوخ‌پذیری کشورهای اروپایی برابر آمریکا موضوعی بود که در یکی از آخرین نشست‌های پارلمان اروپا مطرح شد؛ طرحی که به‌احتمال‌زیاد به جاسوسی آمریکا از اروپا و همکاری برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک با واشنگتن ارتباط دارد.

 

از دید تحلیلگران مسائل اروپا-آمریکا، بسیاری از قدرت‌های اروپایی از هراس تکرار چنین رویدادهایی به دنبال رویه‌های امنیتی جدید در داخل اتحادیه خواهند بود؛ امری که به نظر می‌رسد به‌رغم مخالفت‌های احتمالی دیر یا زود محقق خواهد شد.

 

همزمان با افشاگری‌­های صورت گرفته از همراهی دانمارک با آمریکا در جاسوسی از کشورهای اتحادیه اروپایی (به خصوص مرکل صدراعظم سابق آلمان)، در کمیته تخصصی ویژه ­ای که نمایندگان پارلمان اروپا برای بررسی این موضوع تشکیل داده بودند، کارشناسان اعلام کردند ایجاد یک سازمان اطلاعاتی مستقل برای جمع ­آوری داده و افزایش توان اطلاعاتی کشورهای این اتحادیه از جذابیت روابط اطلاعاتی با آمریکا خواهد کاست.

 

در حال حاضر اروپا یک مرکز اطلاعاتی مستقل به نام (Intcen) دارد، اما این نهاد برای ادامه فعالیت به داده­ های جمع‌آوری‌شده از سوی کشورهای عضو متکی است و قابلیت جمع‌آوری داده و اطلاعات مستقل در اختیار ندارد.

 

ورای جاسوسی مستمر واشنگتن از متحدان اروپایی، ناکامی اتحادیه در پیش‌بینی تحولات افغانستان (ذیل وابستگی به سازمان­های اطلاعاتی آمریکا) تمایل برای ایجاد یک نهاد اطلاعاتی مستقل را افزایش داده است.

 

«رابرت دوور» کارشناس اطلاعاتی از دانشگاه «هال» در این کمیته اعلام داشته اتحادیه اروپا باید توجه داشته باشد در حال حاضر جذابیت سازمان ­های اطلاعاتی آمریکا برخی کشورهای اتحادیه را به همکاری با واشنگتن ترغیب می­کند. به گفته وی، لازم است اتحادیه اروپا به این امر توجه کند لزوماً کشورهای متخاصم کلاسیکی مانند چین و روسیه دشمن نیستند و ضروری است دوستان در حال رقابت با اتحادیه اروپا نیز مدنظر قرار گرفته شوند.

 

«ناچو سانچز آمور» نماینده اسپانیا در پارلمان اروپا نیز تأکید کرده باید سازمان اطلاعاتی مستقلی شکل گیرد تا نیاز همه اتحادیه را تأمین کند. این سازمان نیازهای ضروری کشورها را تأمین و از خیانت و آسیب­ های بلندمدت آن‌ها جلوگیری می­ کند. او با اشاره با جایگاه سازمان ­های اطلاعاتی آمریکا توصیه کرد باید با ایجاد یک هژمون جایگزین جلوی تقلب و خیانت برخی کشورهای اتحادیه اروپا گرفته شود.

 

 

نماینده اسپانیا تأکید کرده اتحادیه اروپا بدون یک سازمان اطلاعاتی مستقل نمی ­تواند خود را به‌عنوان یک قدرت جهانی تصور کند. وجود یک سازمان اطلاعاتی مستقل مانع رفتار سازمان اطلاعات دانمارک با اعضای اتحادیه اروپا به‌مانند یک کشور متخاصم خواهد شد.

 

«ماگاریتا روبلس کاریلو» کارشناس روابط بین‌الملل هم در این کمیته گفته است با توجه به افزایش مداخلات خارجی مبتنی بر جاسوسی و حملات سایبری، اتحادیه اروپا باید این قبیل اقدامات را به جهت تبعات آن‌ها با حملات تروریستی یکسان قلمداد کند. ضمن اینکه برمبنای منشور اتحادیه، ضروری است کشورهای عضو برای مقابله با این قبیل تهدیدات کنار یکدیگر باشند.

 

اگرچه غالب تحلیل‌های ارائه‌شده بر ضرورت ایجاد به نهاد اطلاعاتی قدرتمند در مجموعه اتحادیه اروپا تأکید کرده‌اند اما مخالفان زیادی نیز در درون ساختار اتحادیه و نیز خارج از اتحادیه وجود دارند. با این‌ همه روندهای موجود نشان از آن دارد که به احتمال فراوان این سازوکار جدید امنیتی همان مسیر یورو به‌عنوان پول واحد اروپایی را طی خواهد کرد و در زمان نه‌چندان طولانی این نهاد استقرار خواهد یافت. بدون تردید ایالات‌متحده اصلی‌ترین مخالف این موضوع خواهد بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات