تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 12:01
کد خبر : 12332

راه رفتن بر لبه تیغ بنزین

راه رفتن بر لبه تیغ بنزین

ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم؛ این صحبت‌های اخیر «سیدابراهیم رئیسی» در

ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم؛ این صحبت‌های اخیر «سیدابراهیم رئیسی» در قم بود که چندان از نگرانی‌ها کم نکرد و بسیاری منتظرند ببیند کدام یک از طیف‌های پیرامون رئیس‌جمهور نظر خود را به کرسی خواهند نشاند.

 

در این میان، طرح‌های خوش رنگ و لعابی در رسانه‌ها انتشار می‌یابد که خصوصا برای بی‌ماشین‌ها جذاب است. «دنیای اقتصاد» در مصاحبه‌ای با مدیرعامل بورس‌انرژی از درآمد دلاری مردم از بنزین چنین نوشته است: بهای هر لیتر بنزین در بازارهای مختلف جهان با احتساب بهای نیمایی تا آزاد ارز، رقمی بین ۱۵ تا ۲۰‌هزار تومان است. در این شرایط احتساب قیمت فعلی هر لیتر بنزین صادراتی نزدیک به ۱۸‌هزار تومان منطقی به نظر می‌‌‌رسد؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی بنزین هنوز افزایشی است. در این وضعیت، اگر هر ایرانی سهمیه بنزین خود را صرف‌‌‌جویی کند، می‌تواند انتظار داشته باشد به ازای هر لیتر بنزین، حداقل ۱۵‌هزار تومان دریافتی داشته باشد.

 

 

بر اساس این برآورد و با احتساب تعلق ۱۵ لیتر بنزین به هر ایرانی، میزان درآمد بنزینی برای هر نفر ۲۲۵ هزار تومان و برای یک خانواده چهارنفره ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

 

در برابر این چشم‌اندازهای جذاب ۳۰ دلاری، برخی بشدت درباره تبعات دگرگونی‌های بنزینی هشدار می‌دهند. «سیدغلامحسین حسنتاش» از مدیران اسبق نفتی کشور در روزنامه «شرق» نوشت: ۱۵ لیتر بنزین در ماه برای هر کارت ملی می‌شود نیم‌لیتر در روز برای هر شهروند. اگر جمعیت را ۸۵ میلیون هم فرض بگیریم می‌شود ۴۲.۵ میلیون لیتر در روز درحالی‌که متوسط مصرف بنزین الان فکر می‌کنم بیش از ۹۰ میلیون لیتر در روز باشد.

 

در ادامه می‌خوانیم: به فرض اینکه این کار بسیار غلط اجرایی شود، آن‌وقت آنها که بنزین لازم ندارند، لابد می‌خواهند بنزینشان را لیتری هرچقدر که می‌توانند به بقیه بفروشند؛ لیتری ۱۰ هزار یا ۱۵ هزار تومان یا بیشتر، آن‌وقت درواقع به دست خود مردم بنزین گران می‌شود؛ درحالی‌که دولت نصف نیاز روزانه کشور را تخصیص داده است و لابد می‌خواهد بقیه را به بالاترین قیمتی که در بازار تعیین می‌شود، به فروش برساند.

 

این مدیر سابق نفتی هشدار داده تجربه نشان داده که آثار تورمی چنین طرح‌هایی چندین‌برابر آثار توزیعی آن است و نهایتا بیش از همه به ضرر اقشاری که ادعای حمایت از آنها وجود دارد، تمام می‌شود. …طرح اختصاص ۱۵ لیتر بنزین،کلک زدن به مردم است. …این هیولا را به جان اقتصاد نیندازید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات