تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 23:44
کد خبر : 12352

یک پیش‌بینی خوفناک درباره افغانستان

یک پیش‌بینی خوفناک درباره افغانستان

«مایکل مورل» معاون سابق سازمان سیا در اظهارنظری تحلیلی درباره آینده افغانستان ادعا کرده که تحولات این کشور موجب تقویت روحیه گروه‌های تروریستی شده و به احتمال فراوان خیلی زود افغانستان به ترسناک ترین منطقه در جهان تبدیل خواهد شد. تشدید فعالیت‌های داعش طی ماه‌های اخیر حکایت از آن دارد که ادعاهای مورل چندان دور

«مایکل مورل» معاون سابق سازمان سیا در اظهارنظری تحلیلی درباره آینده افغانستان ادعا کرده که تحولات این کشور موجب تقویت روحیه گروه‌های تروریستی شده و به احتمال فراوان خیلی زود افغانستان به ترسناک ترین منطقه در جهان تبدیل خواهد شد. تشدید فعالیت‌های داعش طی ماه‌های اخیر حکایت از آن دارد که ادعاهای مورل چندان دور از ذهن هم نباشد.

 

به گزارش ایران مامن، مورل تحلیلگر و مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در دوره «باراک اوباما» که در مقطعی به بالاترین مقام سازمان سیا نیز رسید با اشاره به اینکه «پیروزی طالبان در جنگ افغانستان و نحوه خروج ما الهام‌بخش جهادیون در سراسر جهان بوده است.» گفته افغانستان پس از خروج آمریکا و ناتو خیلی سریع در اختیار تروریست‌ها و جهادیون قرار خواهد گرفت.

 

با اینکه طالبان وعده مبارزه با تروریست ها را داده اظهارات این مقام سابق امنیتی موجب نگرانی محافل امنیتی شده است. نگرانی‌ها به این خاطر است که طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی درگذشته مبارزاتی خود ارتباط گسترده ای با گروه‌های تروریستی‌ای چون القاعده داشته و تحرک القاعده و داعش خراسان در افغانستان هم از دید برخی ناظران بی‌ارتباط با منافع طالبان نیست.

 

مورل با اشاره به غرور ایجاد شده در میان رهبران طالبان بعد از شکست آمریکا به این موضوع اشاره کرده با اینکه فروپاشی شوروی علت اصلی خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان بود، اما طالبان تلاش دارد مبارزه و قدرت خود را عامل اصلی آن حادثه تاریخی معرفی کند. به باور مورل جهادیون سراسر جهان نه‌تنها از طالبان الهام خواهند گرفت بلکه به جهت ارتباطاتی که وجود دارد شواهدی از حضور برخی گروه های تروریستی در افغانستان تحت تسلط طالبان گزارش شده است.

 

 

این حضور برای برخی از چهره ها برای اولین بار بعد از حملات یازده سپتامبر صورت می گیرد. این مقام سابق اطلاعاتی تأکید کرد به‌زودی شاهد شتاب گیری بازگشت گروه های تروریستی به افغانستان خواهیم بود. این چیزی است که افغانستان را به خطرناک‌ترین منطقه در جهان تبدیل خواهد کرد.

 

بحث مهم دیگر مورل عدم وجود یک استراتژی مشخص برای مبارزه با تروریسم در این منطقه از جهان است. به عقیده این مقام سابق اطلاعاتی با اینکه افغانستان امروز به پناهگاه تروریست ها بعد از حملات ۱۱ سپتامبر تبدیل شده و منافع آمریکا بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر قرار دارد اما هنوز هم استراتژی مشخصی در این خصوص تعریف نشده است.

 

مایکل مورل تنها مقام دولت اوباما نیست که به انتقاد از «جو بایدن» در پایان دادن به جنگ افغانستان پرداخته است. پیش‌تر «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع دوره اوباما هم گفته بود بایدن باید مسئولیت اشتباهاتی را که در نتیجه این خروج اتفاق افتاده یا می‌افتد، بر عهده بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات