تاریخ انتشار : یکشنبه 17 بهمن 1400 - 0:11
کد خبر : 12710

بازار داغ شایعات در کش‌وقوس مذاکرات وین

بازار داغ شایعات در کش‌وقوس مذاکرات وین

روند تحولات مربوط به مذاکرات وین و آنچه از این تحولات در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد می‌گوید نه نامه‌نگاری‌های ۲۰۰ صفحه‌ای رئیس دولت در سایه تاثیری بر سیاست‌های کلی در پرونده هسته‌ای داشته و نه هشدارهای «کیهان».   به گزارش روزنامه «اعتماد» ترافیک تماس‌های تلفنی میان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه امارات متحده

روند تحولات مربوط به مذاکرات وین و آنچه از این تحولات در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد می‌گوید نه نامه‌نگاری‌های ۲۰۰ صفحه‌ای رئیس دولت در سایه تاثیری بر سیاست‌های کلی در پرونده هسته‌ای داشته و نه هشدارهای «کیهان».

 

به گزارش روزنامه «اعتماد» ترافیک تماس‌های تلفنی میان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه امارات متحده عربی، ژاپن، عراق و رییس سازمان همکاری‌های اسلامی به علاوه تماس‌های «رابرت مالی» رییس هیات مذاکره‌کننده ایالات متحده امریکا با مقام‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن و کره جنوبی از نزدیک بودن تحولی در پرونده مذاکرات برای احیای برجام خبر می‌دهد.

 

هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ایالات متحده به علاوه ۵ کشور عضو برجام یک هفته اخیر را به منظور مشورت در پایتخت‌های‌شان گذراندند و گفته می‌شود که ادامه مذاکرات از اوایل هفته جاری در وین از سر گرفته خواهد شد. پیش از آغاز این وقفه ۷روزه گفته شد که مذاکرات برای احیای برجام در دو مسیر رفع تحریم و اجرای تعهدات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده و نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی در پایتخت‌ها است.

 

 

هرچند که روسای هیات‌های ایران و ایالات متحده تاکید داشته و دارند که هنوز اختلاف بر سر چند مورد اساسی به قوت خود باقی مانده اما همزمان هر دو طرف برای نخستین‌بار از نزدیک بودن توافق سخن گفته‌اند.

 

در این فضا، انتشار گسترده و مجدد یک ادعا که حدود یک ماه پیش از سوی روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن مطرح شده بود نگاه بسیاری را به خود دوخت. این روزنامه که مواضعی همسو با محور مقاومت دارد، مدعی است مذاکرات به توافقی موقت و ۲ ساله تا پایان مرحله آزمایش و اعتمادسازی رسیده است. به موجب این توافق، آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوران ترامپ را لغو می کند.

 

یه نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، به موجب توافق اخیر، ایران ذخایر اورانیوم غنی ‌شده و سانتریفیوژهای جدید خود را که پس از خروج ترامپ از برجام به دست آورده و فعال کرده حفظ خواهد کرد مشروط به اینکه این ذخایر به روسیه منتقل شود. در این توافق قید شده که در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام، این ذخائر به ایران باز گردانده شده و ایران فعالیت اتمی خود را از همان نقطه‌ای که متوقف کرده، بار دیگر ادامه خواهد داد.

 

در این باره خبرگزاری «ایرنا» ذیل عنوان «پشت پرده تکرار خبر جعلی رای‌الیوم درباه مذاکرات وین چیست؟» نوشت: برای پاسخ به این سوال باید سراغ دو جریان داخلی و خارجی را گرفت که دنبال منافع متنوعی هستند؛ اولی آمریکایی ها که درصدد ایجاد فضای مصنوعی هستند تا سطح انتظارات جامعه ایرانی را بالا ببرند و در نهایت مسئولیت شکست مذاکراتی را که خودشان پیچیده و پرگره کرده اند، به زمین ایرانی ها بیاندازند. اما طرف دیگر را باید در داخل جست وجو کرد که دنبال منافع اقتصادی از دل مذاکرات وین هستند؛ همانها که هرچه فضای حاکم بر مذاکرات پرتنش، پر ابهام و با رفتارهای سینوسی و پاندولی آمریکایی ها، بر اقتصاد کشور اثر می گذارد و فشارها را بر گرده اقشار ضعیف شده مملکت شدت می بخشد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کریمی یکشنبه , ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

فشار اقتصادی ، بیکاری و تورم کمر مردم را شکسته ، عدم توازن مولفه های اقتصادی و نابسامانیهای ناشی از آن ناهنجاریهای وصف ناپذیری در جامعه پدید آورده اگر دلسوزانه به این موضوع بنگریم وقت کشی در امر صلح و سازش با سایر ملل ظلم و جور مضاعفی است در حق ملت که تا کنون در این امر تعلل و مسامحه شده و اثرات مخرب آن مدتها باقی است. اگر چه خیلی از این مرارتها ربطی به برجام و غیرذالک ندارد بلکه از سر نبود خیرخواهی مسئولین بر مردم مستولی شده است

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات