تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 - 10:49
کد خبر : 16956

مرگ و زندگی سرشناس‌ترین فوتبالی

مرگ و زندگی سرشناس‌ترین فوتبالی
«مروارید سیاه» که برخی او را «پادشاه» می‌نامند بعد از دوران فوتبالی در سیاست تا وزارت ورزش کشورش هم پیش رفت و مردِ محبوب مجامع بین‌المللی بود.

مگر می‌شود برزیلی‌ها خاطرات تلخ باقیمانده از فینال جام جهانی ۱۹۵۰ و باخت لحظات پایانی برابر اروگوئه را از یاد ببرند و به نظر می‌آید که در حافظه تاریخی فوتبال آنها هیچ گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد. برزیلی‌ها بعد از آن دو بار تا جام جهانی ۱۹۷۰ قهرمان جهان شدند اما به نظر می‌آمد که همچنان می‌خواستند قهرمان بمانند، پس با ساز یک مرد، شعر زندگیشان در مستطیل سبز را سرودند و آن مرد کسی نبود به جز پله؛ مردی که فوتبال از زندگیش جدا نبود.

 

پدرش فوتبالیست بود و خودش در ۱۱ سالگی توسط یکی از مربیان استعدادیاب برزیل به نام «والد ماردی برتو» کشف شد، در ۱۵ سالگی به عضویت تیم سانتوس درآمد و در سپتامبر ۱۹۵۶ موفق شد اولین گل خود را مقابل کورینتیانس به ثمر برساند. به عنوان جوانی جویای نام در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و شش گل از جمله دو گل در فینال زد و قهرمانی را برای برزیلی‌ها به ارمغان آورد.

 

او در جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی در دومین دیدار برابر چکسلواکی مصدوم شد و نتوانست تیم ملی کشورش را تا پایان در این مسابقات همراهی کند؛ جام جهانی که البته زردپوشان برزیلی در آن قهرمان شدند. چهار سال بعد با مصدومیت این ستاره برزیلی در جام جهانی۱۹۶۶ انگلیس، برزیل در مرحله گروهی حذف شد.

 

 

حالا پله می‌خواست در مکزیک (جام جهانی ۱۹۷۰) به همراه کشورش تاریخ‌ساز شود؛ یعنی برای بار سوم جام قهرمانی فوتبال جهان را بالای سر ببرد. پله به همراه تیم ملی کشورش به مصاف تیم ملی کشورهای چکسلواکی، انگلستان، رومانی، پرو، اروگوئه رفتند تا در دیدار نهایی مقابل ایتالیا قرار بگیرند؛ دیداری که نقطه اوج جام جهانی بود. برای نخستین بار دو تیمی که دو بار فاتح جام جهانی شده بودند در فینال برابر هم قرار می‌گرفتند تا سومین عنوان خود را به دست آورند. تیم برنده می‌توانست جام (ژول ریمه) را برای همیشه به خانه ببرد به همین خاطر این دیدار اهمیت زیادی داشت.

 

در این دیدار پله با ضربه سری تماشایی گل اول برزیل را وارد دروازه لاجوردی‌پوشان کرد. پله به همراه تیمش در نیمه دوم پر قدرت‌تر ظاهر شد. بازیکنان برزیلی به بازی خوب خود ادامه دادند و هر لحظه فشارشان برای به ثمر رساندن گل دوم بیشتر می‌شد. آن‌ها ضربات متعددی به سمت دروازه ایتالیا می‌زدند که در نهایت یکی از آن‌ها به گل تبدیل شد. نتیجه ۲ بر یک در دقیقه ۶۶، در دقیقه ۷۱ به ۳ بر یک تبدیل شد. جرسون با یک ارسال فوق العاده توپ را به پله رساند، در مقابل، پادشاه با ضربه سر توپ را دوباره به هم تیمی‌اش رساند و جرسون ساده‌ترین کار را انجام داد. او با یک ضربه آرام توپ را وارد دروازه کرد.

 

برزیل ۱۵ دقیقه پایانی بازی را در اختیار داشت. ریولینیو یک فرصت خوب را از دست داد. از طرفی آلبرتوسی بارها ضربات پله و اورالدو را دفع کرد. با این حال در چهار دقیقه مانده به پایان همان طور که انتظار می‌رفت کارلوس آلبرتو، کاپیتان برزیل با پاس پله در شرایط خوبی قرار گرفت و با یک ضربه فوق‌العاده آخرین گل بازی را به ثمر رساند.

 

 

تیم ملی برزیل فاتح و مالک جام ژول ریمه شد، تماشاگران در پایان با ستاره این بازی یعنی پله جشن قهرمانی گرفتند؛ بازیکنی که نقش بسیار موثری در پیروزی ۴-۱ بر ایتالیا داشت تا به اولین و تنها بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شود که سه جام جهانی را فتح کرده است. پله پس از قهرمانی گفت: این آخرین جام من بود، من شادترین مرد جهان هستم.

 

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در ۸۲ سالگی درگذشت از سوی مراجع مختلف فوتبالی به تنهایی یا در کنار مارادونا لقب بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال را به خود اختصاص داده است. پله در ۹۲ بازی ملی برای برزیل ۷۷ گل به ثمر رساند.

 

 

«مروارید سیاه» که برخی او را «پادشاه» می‌نامند بعد از دوران فوتبالی در سیاست تا وزارت ورزش کشورش هم پیش رفت و مردِ محبوب مجامع بین‌المللی بود.

 

پله با چهار دوره رکورددار حضور در جام‌جهانی با ۱۴ بازی و ۱۲ گل بود و نیز رکورد تعداد گل‌زنی در ۱۳۶۳ بازی‌ رسمی با ۱۲۸۱ گل را به نام خود ثبت کرد.

 

 

در اکتبر ۱۹۶۹ مطبوعات برزیل خبر دادند که پله نزدیک به ۹۹۰ گل در دوران فوتبال خود به ثمر رسانده است. از لحظه ای که این خبر منتشر شد، جهان در انتظار گل هزارم پله بود. شمارش گلهای پله برای رسیدن به رقم هزار، از سوی مطبوعات و فوتبالدوستان سراسر جهان آغاز شد؛ گلی که پله خود درباره آن می‌گوید:  روز بعد از گل، صفحه اول روزنامه‌های برزیل به طور مساوی میان دو خبر تقسیم شده بودند؛ هزارمین گل من و دومین فرود انسان بر کره ماه توسط فضانوردان آمریکایی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات