تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1400 - 23:01
کد خبر : 12774

انقلاب اسلامی منهای بنیانگذار؟

انقلاب اسلامی منهای بنیانگذار؟

تصاویر و فیلم‌های سخنرانی‌ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه هر سال بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید و بهمن‌ امسال هم از این قاعده مستثنی نبود.   در کانال‌ها و صفحات مجازی فارسی‌زبان، سخنرانی‌های امام خمینی (ره) بارها و بارها بازنشر شد؛ از رسانه‌های اصلاح‌طلب گرفته که قطعاتی چون هشدار بنیانگذار جمهوری

تصاویر و فیلم‌های سخنرانی‌ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه هر سال بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید و بهمن‌ امسال هم از این قاعده مستثنی نبود.

 

در کانال‌ها و صفحات مجازی فارسی‌زبان، سخنرانی‌های امام خمینی (ره) بارها و بارها بازنشر شد؛ از رسانه‌های اصلاح‌طلب گرفته که قطعاتی چون هشدار بنیانگذار جمهوری اسلامی به خبرگان قانون اساسی (۲۷ مرداد ۵۸ قم) درباره اینکه «شما وکیل مردم هستید نه ولی آنان» را بازتاب دادند تا مخالفان نظام که مکررا با تقطیع سخنرانی‌های امام کوشیدند تصویر رهبری بی‌توجه به خواست ملت را منعکس کنند.

 

در همین راستا اقداماتی چون هتاکی به تندیس امام که در استان اصفهان اتفاق افتاد به طور گسترده مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. در کنار مواردی از این دست، شکایت خانواده امام خمینی از «حسین دهباشی» مستندساز که در توئیتی جنجالی تصویر مرحوم «سیداحمد خمینی» را مخدوش ساخت هم از حاشیه‌هایی بود که در ماه انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

 

 

به گزارش ایران مامن، در داخل اما آنچه که مشهود بود و به آن اشاره شد، تمرکز اصلاح‌طلبان بر یادآوری مختصات دوره‌ای بود که نزد این جریان به «دوران طلایی امام» مشهور است یعنی زمانی که چپ‌های «خط امامی» اکثر مصادر قدرت را در اختیار داشتند.

 

در این رابطه حتی برخی پا را فراتر نهاده و جریان مقابل را «خمینی‌زدایی» متهم کردند. «مسیح مهاجری» مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» در این باره نوشت: آنچه موجب تأسف شدید است اینست که در سال‌های اخیر به ویژه امسال، از یکطرف حملات تبلیغاتی به شخص امام خمینی برای افراد ناراضی یا کسانی که دچار تردید و اشتباه شده‌اند، به ابزاری برای خودنمائی تبدیل شده و از طرف دیگر کسانی که از آن‌ها انتظار می‌رود از امام دفاع کنند، به دلایل مختلف سکوت اختیار کرده‌اند. صاحبان قدرت هم بقدری سرگرم تحکیم پایگاه خود هستند که اصولاً یا فرصت توجه به چنین مسائلی را ندارند و یا خدشه وارد شدن به چهره امام خمینی برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

 

به نوشته مهاجری «این روز‌ها عده‌ای با استفاده از عوارض منفی ندانم‌کاری‌های بعضی مسئولین، انتقاد را بهانه قرار داده و از امام خمینی انتقام می‌گیرند و عده‌ای نیز که در کارنامه خود سوابق تحکیم کردن قدرت جریان افراطی را دارند و حالا از کرده خود پشیمانند، با هدف پاک کردن آن سوابق منفی و بازسازی چهره مخدوش خود، به چهره مؤسس نظام جمهوری اسلامی چنگ می‌اندازند.»

 

نکته قابل تامل بروز شکاف‌هایی در یادمان «دوران طلایی امام» میان طیف اصلاح‌طلب و اعتدالی و انتقادی است. از جمله سایت «جماران» در واکنش به بیانیه حزب «اتحاد ملت» (مشارکت سابق) که به مناسبت تبریک سالروز پیروزی انقلاب اشاره ای به نام امام نکرده بود، نوشت: باید به این دوستان عزیز یادآور شد که اگرچه مسائل و مشکلات امروز، مردم را غمگین و ناراحت کرده است و همین سبب شده که برخی دانسته و عده‌ای نادانسته، وضع موجود که برآمده از ضعف و بی‌تدبیری مسئولان فعلی و افزایش تحریم‌های خارجی است را ثمرۀ ۴۳ سال سیاست‌ورزی مسئولان جمهوری اسلامی، بدانند اما بسیاری از بزرگان این حزب سیاسی (و دیگر جریانات سیاسی هم‌سو) به خوبی می‌دانند امام که بود و چه کرد!

 

به نوشته جماران، آنها می‌دانند که همۀ هویت سیاسی و اجتماعی خود را مدیون او هستند و با حذف نام و یاد امام، گویی بر سر شاخ نشسته و بُن می‌برند. این میزان انفعال و حرکت در میدان بازی رقیبانی که سالها تلاش کردند، امام را بیگانه از اینان نشان دهند، شگفت‌انگیز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات