تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 - 21:24
کد خبر : 13562

اسپاگتی با طعم ندانم‌کاری

اسپاگتی با طعم ندانم‌کاری

چند روز بعد از اعلام اینکه مواد شوینده پس از ماه رمضان گران خواهد شد و در گیر و دار کمیاب و بعضا نایاب شدن انواع روغن خوراکی، چند برابر شدن قیمت آرد و کالاهایی مانند ماکارونی صدای خیلی‌ها را درآورده است.   به گفته رئیس اتحادیه نان فانتری، آرد این واحدها از هر کیسه

چند روز بعد از اعلام اینکه مواد شوینده پس از ماه رمضان گران خواهد شد و در گیر و دار کمیاب و بعضا نایاب شدن انواع روغن خوراکی، چند برابر شدن قیمت آرد و کالاهایی مانند ماکارونی صدای خیلی‌ها را درآورده است.

 

به گفته رئیس اتحادیه نان فانتری، آرد این واحدها از هر کیسه ۶۷ به ۶۳۰ هزار تومان رسیده و قیمت انواع و اقسام ماکارونی هم حدود سه برابر شده است.

 

این وضعیت با انتقاد طیف وسیعی از حامیان و مخالفان دولت همراه شده است. «رحمت الله بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب توئیت کرده از دید امام جمعه مشهد دلیل گرانی در دولت قبلی شخص روحانی بود و در دوران دامادش، دلال‌های سودجو و بی‌حجابی زنان!

 

«یاسر جبرائیلی» هم در حالی که حامی اصلی او در دولت یعنی «محسن رضایی» دچار موقعیتی متزلزل شده، با انتشار لیست قیمت نان فانتزی نوشته به جمله‌سازی با عبارات یارانه پنهان، ارز ترجیحی، قاچاق، رانت، فساد و … ادامه دهید تا مردمی که سفره‌شان را کوچک کردید به تدبیرتان تکبیر بگویند.

 

«روح الله ایزدخواه» نماینده مجلس هم در اینستاگرام با انتقاد شدید از «نسخه‌نویسان دولت» آورده «گران کن و یارانه بده؛ نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.»

 

 

به گزارش ایران مامن، وزیر جهاد کشاورزی اما در دفاع از این تصمیم و با اشاره به گران شدن قیمت اقلامی چون گندم در پی جنگ اوکراین می‌گوید: یکی از کشورهای همسایه ۳میلیون تن کمبود گندم دارد و با این اقدام خواستیم از قاچاق آرد جلوگیری کنیم.

 

در پاسخ به این استدلال، یکی از فعالان فضای مجازی نوشته بعید نیست وزیر نفت هم چند روز دیگر بگوید برای جلوگیری از قاچاق بنزین قیمتش را ۱۰ هزار تومان کردیم.

 

از سوی دیگر مدیرکل مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار داشته یارانه نان برای هر کد ملی پرداخت خواهد شد و مردم می‌توانند با کارت بانکی نان بخرند؛ موضوعی که البته پیشتر از سوی دولتی‌ها تکذیب می‌شد.

 

از سوی دیگر سیاسیون هم وارد فاز جدیدی از مجادله با طعم اسپاگتی شده‌اند. «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص پس از انتقادات «عبدالناصر همتی» رئیس کل سابق بانک مرکزی از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در ماجرای ماکارونی، اظهار داشت همتی خودش در دولت قبل ارز شکر و کره و … را حذف کرد.

 

 

در این میان، صدا و سیما در برنامه‌های مختلف کوشیده از معرفی مزایای گرانی‌ها مانند جلوگیری از قاچاق، برای دولت سنگ تمام بگذارد.

 

با نگاهی به تصمیمات اقتصادی می‌توان استراتژی اصلی دولت را همچنان که انتظار می‌رفت معطوف به تزریقات ریالی در ازای افزایش گرانی برآورد کرد. در همین باره وزیر کار به تازگی در دفاع از افزایش ۶۰ درصدی حقوق کارگران گفته این تصمیم تنها یکی دو درصد تورم به دنبال خواهد داشت و حتما به صرفه است.

 

این در حالی است که با اوضاع نقدینگی نزدیک به پنج هزار هزار میلیارد تومانی، نتیجه این فعل و انفعالات و سیستم یارانه‌پردازی که در حال پی‌ریزی است جز افت مستمر ارزش پول ملی نخواهد بود و مشخص نیست دولت سیزدهم تا چه زمانی بتواند قیمت دلار و سایر ارزها را مانند دولت‌های قبل سرکوب کند.

 

و اما در فقره گرانی آرد برخی می‌گویند این دولت هم در حال تکرار ندانم‌کاری‌هایی است که در صحنه‌هایی مانند گرانی بنزین به وقوع پیوست و شاید اگر اعطای یارانه به قشرهای ضعیف قبل از گرانی صورت می‌گرفت ماوقع سال ۹۸ اتفاق نمی‌افتاد.

 

از سوی دیگر تصمیمات اخیر نشان می‌دهد درک درستی از نیازهای بازار وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت نان‌های فانتزی در حالی افزایش یافته که گویا تصور این بوده که کالای مذکور لاکچری محسوب می‌شود در حالی که اتفاقا بسیاری از مشتریان این نوع نان‌ها قشرهای ضعیف و به اصطلاح «فلافل‌خورها» هستند.

 

از سوی دیگر اتفاقا میزان دورریز این کالاها به نسبت نان‌های سنتی که گفته می‌شود گرانتر نخواهد شد کمتر است و از این رو شلوغی نانوایی‌ها، ایجاد فساد در شبکه توزیع آرد و همچنین افزایش دور ریز محصولات این واحدها دور از ذهن نخواهد بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات