تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 21:12
کد خبر : 19551

حجت الاسلام امیرمحمود گودرزی*

نتانیاهو بازنده مطلق منازعه اسرائیل و حماس

نتانیاهو بازنده مطلق منازعه اسرائیل و حماس
پرسشی که مطرح است اینکه آیا سران صهیونیستی متوجه عواقب رفتار ضدانسانی و به عبارتی قضاوت تاریخ و افکار عمومی نیستند؟

با گذشت نزدیک به یک ماه از درگیری‌ها در اراضی اشغالی و تجاوز بی امان رژیم صهیونیستی به نوار غزه این پرسش محل تامل است که چه دورنمایی برای این جنگ فرسایشی متصور است و پیامدها و خروجی های این جنگ سرنوشت ساز چه خواهد بود؟

 

با نگاهی به تاریخچه منازعات فلسطین و اسرائیل شاید تحولات اخیر غزه بیشترین توجهات بین المللی را به خود جلب کرد. حجم درگیری و تلفات در این جنگ بسیار بالا و قابل مقایسه با دوره های پیشین درگیری نیست.

 

تاکنون بیش از ده هزار غیر نظامی که براساس گزارش نهادهای بشر دوستانه بین المللی بیش از ۷۰ درصدشان زنان و کودکان هستند، طی حملات هوایی اسرائیل جان عزیزشان را از دست داده اند.

 

اگر در کتب تاریخی سبعیت ها و اقدامات غیرانسانی دیکتاتورها و جنگ‌طلبان را می خواندیم امروز نتانیاهو دست به اقدامات جنایتکارانه جدید می زند که نظیرش را حتی از هیلتر و موسولینی شاهد نبودیم.

 

 

حمله به بیمارستان و هدف قرار گرفتن بیماران دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. نمونه اخیر این اقدام ضد بشری حمله به آمبولانس بود که طی این حمله ۱۵ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 

این حملات صدای اعتراض نهادهای بین المللی از جمله صلیب سرخ جهانی را برانگیخت و طی بیانیه ای با اعلام اینکه یک آمبولانس در نزدیکی بیمارستان الشیفا در غزه هدف قرار گرفت بر لزوم توقف حملات موشکی به سمت مکان های غیر نظامی به خصوص بیمارستان ها تاکید کرد.

 

پرسشی که مطرح است اینکه آیا سران صهیونیستی متوجه عواقب رفتار ضدانسانی و به عبارتی قضاوت تاریخ و افکار عمومی نیستند؟ در این خصوص باید گفت که برای این رژیم که همواره ادعای اقتدار و ثبات پایدار را داشت، حمله هفتم اکتبر به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شکست غیر قابل ترمیمی بود که بر پیکره پوشالی اش وارد شد. امروز در رفتار صهیونیست ها عنصر خشم و هیجان فاکتوری تعیین‌کننده است. صهیونیست ها به اشتباه این تصور را دارند که با حملات نظامی بیشتر و نمایش پرده های جدیدی از خشونت طلبی شاید بتوانند کسب اعتبار و موقعیت پیدا کنند.

 

این در حالی است که براساس گزارشات موسسات معتبر جهانی، رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط تاریخی به لحاظ نفرت و خشم جهانی قرار دارد. در منطقه خاورمیانه که شاهد این هستیم که دولت های عربی با صراحت اعلام نفرت از اقدامات صهیونیست ها کردند و برای اولین بار شاهد دو دستگی در سیاست های اعلامی کشورهای اسلامی نسبت به محکومیت اسرائیل نیستیم. این اتفاق نوید بخش تحولات بزرگی است که در ژئوپلیتیک آینده منطقه خواهد افتاد و اینکه اسرائیل جایگاهی در منطقه نخواهد داشت و بیش از گذشته در انزوای دیپلماتیک قرار خواهد گرفت.

 

پیامد مهم دیگر تحولات اخیر غزه، باخت این رژیم به افکار عمومی جهانی است که امروز به طرق مختلف شاهد اعلام انزجار از صهیونیست ها هستیم. این موضوع تا آنجایی اهمیت دارد که در بسیاری از کشورهای اروپایی پلیس این کشورها به شهروندان یهودی هشدار داده و اعلام خطر کرده است.

 

نباید مولفه تاثیرگذاری افکار عمومی جهان را نادیده گرفت. این مولفه با گذر زمان در سیاست های اعمالی بسیاری از قدرت های بزرگ در تجدید نظر با اسرائیل تاثیر گذار خواهد بود.

 

«نوام چامسکی» زبان شناس معروف آمریکایی افکار عمومی را یک قطب بزرگ قدرت در جهان نام گذاری کرده بود که یارای ایستادگی در برابر قدرت بزرگ و هژمون جهانی را دارد. از این جهت حجم نفرتی که از صهیونیست ها در چهار گوشه عالم جهان پدیدار شده است به سهم خود در انزوای این رژیم و فروپاشی کامل آن تاثیر گذار خواهد بود. از این منظر یک بعد مهم رفتار تهاجمی صهیونیست ها همین احساس تنهایی این رژیم است که بدان گرفتار شده اند.

 

به لحاظ روانشناسی هر فردی که از محیط بگریزد و مورد طرد واقع شود به همان نسبت دست به رفتار خشونت آمیز می زند. نتانیاهو امروز با آگاهی از این واقعیت که دیگر هیچ اعتباری نزد رای دهندگان صهیونیست ندارد و ادامه حیات سیاسی اش را در تداوم جنگ و درگیری می بیند و چه بسا تمایل به گسترش جنگ در منطقه هم دارد تا روی این موضوع به لحاظ رسانه ای مانور دهد که اسرائیل از چند جبهه مورد حمله قرار گرفته تا از این طریق بتواند مظلوم نمایی کند.

 

صحبت های اخیر حسن نصرالله با این مضمون که حماس به تنهایی برای مقابله و شکست اسرائیل کافی است و ظرفیت این اقدام را دارد اقدام ضد راهبردی بزرگی در شکست برنامه های جنگ طلبانه نتانیاهو بود. نصرالله به درستی به این موضوع اشاره کرد که مساله اصلی در این تحولات اقدامات آمریکا است و صهونیست ها بدون حمایت آمریکا توان حرکت ندارند. این موضع هوشمندانه نصرالله سطح و جایگاه اسرائیل را تقلیل داد و اینکه این رژیم به راحتی قابل شکست دادن است.

 

* استاد حوزه و دانشگاه ، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات