تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 19:16
کد خبر : 13605

پ.ک.ک از همسایگی ایران تا قلب اروپا

پ.ک.ک از همسایگی ایران تا قلب اروپا

«پ.ک.ک» طی روزهای گذشته خبرسازتر از قبل شده است. طبق ادعای اخیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران با پ‌.ک‌.ک علیه ترکیه در عراق همکاری و گاهی به پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق حمله می‌کنند.   پس از آن و در ابتدای هفته جاری، خبرگزاری «آناتولی» به نقل از وزارت دفاع ترکیه اعلام

«پ.ک.ک» طی روزهای گذشته خبرسازتر از قبل شده است. طبق ادعای اخیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران با پ‌.ک‌.ک علیه ترکیه در عراق همکاری و گاهی به پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق حمله می‌کنند.

 

پس از آن و در ابتدای هفته جاری، خبرگزاری «آناتولی» به نقل از وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد در شمال سوریه ۱۱ «تروریست» پ.ک.ک/ی.پ.گ را از پای درآمده‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، درباره تازه‌ترین تلاش‌های حزب کارگران کردستان چندی پیش سازمان اطلاعات بلژیک گزارش داد پ.ک.ک از این کشور به عنوان پایگاه مرکزی خود در اروپا استفاده می‌کند. به ادعای این نهاد اطلاعاتی امنیتی، اعضای پ.ک.ک منابع مالی خود را تحت پوشش نام های جعلی به سوی اهداف تروریستی تغییر می دهد و با معرفی این گروه به عنوان نماینده همه کُردها در تلاش برای مخفی کردن اهداف افراط‌گرایانه و تروریستی ترسیم شده هستند.

 

گزارش اخیر آژانس اطلاعات و امنیت بلژیک (VSSE) هدف اصلی گروه پ.ک.ک را خارج شدن از لیست تروریستی اروپا عنوان کرده است. بر اساس این گزارش این گروه برای رسیدن به هدف خود کلیه فعالیت‌های نظامی و خشونت‌آمیز در اروپا را متوقف ساخته و تلاش دارد تصویری متفاوت از برنامه های جاری در ترکیه ارائه دهد. با این‌ همه آژانس اطلاعات و امنیت بلژیک به شواهدی از اقدامات خشونت‌آمیز پ.ک.ک در اروپا دست یافته است؛ گروهی که طی چند دهه اخیر در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

 

 

گزارش فوق بر نقش محوری بلژیک در ساختار اروپایی گروه تروریستی پ.ک.ک تأکید دارد. این گروه از طریق انجمن‌های محلی خود عملاً به فعالیت‌های سیاسی و مالی مشغول است و وصول «مالیات برای انقلاب» از جمله فعالیت‌های آن‌ها به شمار می‌رود.  گفته می‌شود حزب کارگران کردستان مالکیت برخی شرکت‌های رسانه ای بلژیک را در اختیار دارد و تبلیغات خود را از طریق کانال‌های تلویزیونی و رادیویی انجام می دهد.

 

به ادعای تهیه‌کنندگان این گزارش افراط گرایی این گروه هم برای بلژیک و هم برای اروپا می تواند تبعات امنیتی در پی داشته باشد. تاکتیک پ.ک.ک برای بسیج جمعیت می‌تواند نظم عمومی را مختل و باعث ایجاد تنش با جامعه ترک در بلژیک شود، ضمن اینکه همین رویه آن‌ها در گذشته به برخی حوادث خشونت‌آمیز نیز منتهی شده است. برای همین تأکید شده تهدید اصلی پ.ک.ک از روش‌های افراط‌گرایانه آن‌ها ناشی می شود، ضمن اینکه این گروه تروریستی با سایر سازمان های افراطی چپ نیز ارتباط برقرار کرده است.

 

از دید برخی ناظران، با اینکه گزارش فوق مورد توجه ویژه ترکیه قرار گرفته و بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز نام «حزب کارگران کردستان» را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده اند اما در واقع آن‌ها از فعالیت این گروه برای مقابله با ترکیه و مهار سیاست های جاه‌طلبانه آنکارا بهره می گیرند. این امر به خصوص در اوج‌گیری مناقشه ترکیه با کشورهای اروپایی در دستور کار قرار می گیرد. در چند سال اخیر برخی از کشورهای اروپایی ادعایی هایی داشتند که نشان می داد تمایلی برای حفظ این گروه در لیست تروریستی خود ندارند؛ موضوعی که با واکنش‌های شدید آنکارا مواجه بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات