تاریخ انتشار : دوشنبه 2 خرداد 1401 - 23:52
کد خبر : 13774

جهاد تبیین و نقش روابط عمومی سازمان ها

جهاد تبیین و نقش روابط عمومی سازمان ها

هر سازمان و دستگاه به منظور انعکاس عملکردهای خود به جامعه هدف نیازمند ایجاد ارتباط با مخاطبین خود است که وظیفه این مهم توسط روابط عمومی آن مجموعه صورت می پذیرد.   از قدیم تاکنون به موازات پیشرفت ابزارهای ارتباطی، نوع تعاملات و ارتباط های برون سازمانی با مخاطبین شکل های مختلف و متنوع و

هر سازمان و دستگاه به منظور انعکاس عملکردهای خود به جامعه هدف نیازمند ایجاد ارتباط با مخاطبین خود است که وظیفه این مهم توسط روابط عمومی آن مجموعه صورت می پذیرد.

 

از قدیم تاکنون به موازات پیشرفت ابزارهای ارتباطی، نوع تعاملات و ارتباط های برون سازمانی با مخاطبین شکل های مختلف و متنوع و جدیدی را همراه خود ساخته است که بهره گیری و هنر استفاده از آن ها در انتقال مفاهیم واطلاعات سبب برتری شبکه های ارتباطی و روابط عمومی ها نسبت به یکدیگر می باشد.

 

آنچه تاکنون شاهد هستیم و می توان به عنوان نقطه ضعف سیستمی قلمداد کرد این است که روابط عمومی ها با جامعه هدف ارتباط یک سویه و مونولوگی دارند و عملا بیانگر اهداف و عملکرد ها و تبیین برنامه های آن سازمان و مجموعه برای مخاطبین است و نه دریافت کننده دیدگاه و نظرات و حتی انتقادات مخاطبین به عملکردها و مواضع آن سازمان و مسئولین مربوطه.

 

این خلا ارتباط دوسویه و عدم تشکیل ارتباط مبتنی بر دیالوگ با مخاطبین سبب تاثیرگذاری منفی بر بازدهی اخبار و رویدادهای یک مجموعه و بی انگیزگی در مخاطبین برای دنبال کردن مطالب سازمان می شود. در حالی که می توان با ایجاد بستر ارتباط دوسویه با مخاطبین و درج مطالب انتقادی، پیشنهادهای آنان از عملکرد، برنامه ها، مواضع مسئولان و حتی نوع خبرهای منعکس شده را هم بر جذابیت سایت های اطلاع رسانی آن سازمان افزود و هم حوزه تاثیرگذاری و شفاف سازی بیشتر را برای مخاطبین فراهم ساخت.

 

اثر مثبت و شگفت انگیز دیگری که ایجاد دیالوگ بین سازمان- مخاطب توسط روابط عمومی ها می تواند برای سازمان به ارمغان آورد، دریافت گزارشات میدانی و مردمی و بررسی نتایج اقدامات آن سازمان در بیرون از مجموعه و نیز نقد عملکردها و مواضع افراد آن سازمان است و ایجاد «اتاق شیشه ای» به منظور بهبود و ارتقای کیفیت مدیریت عملکرد افراد آن سازمان موثر واقع خواهد شد.

 

در حالی که بحث جهاد تبیین به عنوان هدف آگاه سازی سالم و درست توسط رهبری معظم در جنگ روانی پیش رو معرفی شده است لازم و ضروری است که روابط عمومی دستگاه های مختلف نوع نگاه خود را به این موضوع معطوف داشته و با اعمال تغییرات و شکست قالب ها و کلیشه های از قبل ساخته شده و به روز رسانی نیازهای فعلی جامعه و مخاطبین نسبت به بازتعریف رسالت خود در انعکاس رویدادها ، اخبار و گزارشات اقدام کنند.

 

 

اعمال نگاه محدودیت گرا و مسدود کننده دقیقا بر خلاف جهاد تبیین ارزیابی می شود که زمینه تخریب باورها، اعتقادات و رشد و میدان داری بلندگوهای مخرب در جامعه و محیط های کاری را فراهم می سازد. به تعبیری دیگر در بحبوحه جنگ روانی چنان چه سلاح و مهمات و تجهیزات کافی را از سربازان در میدان سلب کنید ، انتظار شکست قطعی است و در جهاد تبیین نمی توان به زبان معتقد بود ولی در عمل محدودسازی و مسدودسازی سربازان را اعمال کرد .

 

در شرایطی که گستره زمانی و مکانی بازنشراطلاعات و اخبار و رویدادها به کمتر از ثانیه در ابعاد جهانی صورت می گیرد ، استفاده از روش های قدیمی و قالبی عملا نمی تواند در جنگ روانی موفق باشد و دراین راستا زمانی مرجعیت خبری را می توان در اختیار گرفت که

 

اولا : نسبت به بروزرسانی روش انتقال اخبار و اطلاعات و استفاده از روش های جدید و فضای مجازی و بسترهای موجود در آن نوآوری وخلاقیت به خرج داد.

 

ثانیا: شفافیت، صداقت ، عدالت و انصاف بدون نگاه جانبدارانه  در گزارشات و اخبار اعمال شود.

 

و ثالثا: شبهات ، نقدها و ایرادات مرتبط به سازمان را  مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار داد و پاسخگویی درخور در کمترین زمان ممکن تهیه و ارسال شود و اگر مواردی درست عنوان شده است فرهنگ پذیرش و قبول اشتباه و عذرخواهی در دستور کار قرار گیرد نه اینکه لاپوشی و نادیده انگاری صورت پذیرد که نتیجه عکس خواهد داد.

 

رابعا: ایجاد اعتماد و اطمینان خاطردر مخاطب ازصحت و دقت اخبار و اطلاعات تهیه شده توسط روابط عمومی آن سازمان بعنوان ستون فقرات خبررسانی قلمداد می شود که همیشه باید مورد دقت نظر قرار گیرد و نقاط آسیب رسانی احتمالی دران حوزه را مورد رصد قرار داد.

 

خامسا: در جنگ روانی الزاما قرار نیست روابط عمومی ها همیشه حالت تدافعی و پاتک نسبت به بمب باران خبری و اطلاعاتی به خود بگیرند که سبب می شود توان و ظرفیت دستگاه فقط صرف ترمیم و بازیابی هویت و مرجعیت خود شود اگرچه در مواقعی لازم است اما آنچه مهمتر است اینکه  لازم است با شناخت از صحنه خبرسازی  و نیازها و مطالبات شکل گرفته در بستر جامعه یا محیط کار که می تواند مورد استفاده رقیب قرار گیرد،  نسبت به تهیه بسته های خبری اطلاعاتی تهاجمی   مبادرت ورزند. در این راستا از ایجاد کانال های ارتباطی مثلا با عناوینی همچون «صدای مردم»  یا «صدای همکار» و… می توان دراین زمینه بهره برد.

 

امید آنکه بااستقبال از ایجاد چنین بستری در حوزه روابط عمومی به رسالت اصلی خود که ایجاد پل ارتباطی دوسویه سازمان- مخاطب با درک رسالت جهاد تبیین نائل آیند.

 

عضو کوچکی از کادر سلامت کشور

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات