تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 20:31
کد خبر : 13794

پسر نازی‌ آباد به چه کسانی تلنگر می‌زند؟

پسر نازی‌ آباد به چه کسانی تلنگر می‌زند؟

صبح روز یکشنبه یکم خردادماه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از کشف یک نوزاد تازه متولد شده از سطل زباله بود. در این ویدئو نوزادی که بند نافش هنوز جدا نشده بود، داخل دو کیسه پلاستیکی سفید و مشکی در سطل زباله قرار گرفته و یکی از شهروندان آن را از داخل

صبح روز یکشنبه یکم خردادماه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از کشف یک نوزاد تازه متولد شده از سطل زباله بود. در این ویدئو نوزادی که بند نافش هنوز جدا نشده بود، داخل دو کیسه پلاستیکی سفید و مشکی در سطل زباله قرار گرفته و یکی از شهروندان آن را از داخل سطل خارج می‌کرد. انتشار این ویدئو بازخورد زیادی در فضای مجازی داشت.

 

درپی انتشار این ویدئو، «یحیی صالح طبری» رییس مرکز اورژانس تهران توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد و گفت:‌ در پی دریافت خبری در مورد کشف یک نوزاد از سطل زباله در محله نازی آباد تهران، مرکز فوریت‌های اورژانس ۱۱۵ در محل حاضر شد و اقدامات اولیه درمانی را برای این نوزاد تازه متولد شده انجام دادند. در ادامه نیز این نوزاد به داخل آمبولانس منتقل و پس تمیز کردن بدن به یکی از بیمارستان‌های همان محدوده منتقل شد.

 

به گزارش ایران مامن، آخرین اطلاعات رسیده درباره این کودک نشان می‌دهد که وضعیت عمومی این نوزاد پسر، مساعد و خوب است. همچنین، بهزیستی از افزایش تقاضا برای به فرزندخواندگی گرفتن نوزاد پیدا شده در نازی آباد خبر داده‌اند.

 

 

«حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص آخرین آمار نوزادان رها شده در خیابان‌های سطح شهر بیان داشت: در حال حاضر تعداد نوزادانی که در خیابان رها می‌شوند، بسیار کم شده است و عمده کودکانی که تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند، پدر یا مادر شناخته شده دارند.

 

وی با اشاره به عمده مکان‌هایی که نوزادان رها می‌شوند، گفت: قاعدتا این کودکان در مکان‌های شلوغ و در محل تردد مردم رها می‌شوند تا مورد مشاهده قرار گیرند و معمولا در شهر تهران مکان‌هایی مانند بازار، مسجد، زیارتگاه‌ها و بیمارستان‌ها کودکان خود را رها می‌کنند.

 

«منصور فتحی» دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با پایگاه خبری نوروز درباره رخدادهایی از این دست می‌گوید: مساله رها شدن نوزاد در سطل زباله را نباید به یک مساله فردی تقلیل داد و صرفا فردی را که مرتکب این رفتار شده مورد سرزنش قرار داد. این رویداد را باید در کنار سایر مسایل  و آسیب‌های اجتماعی نظیر فقر و اعتیاد در نظر بگیریم.

 

دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی می افزاید: وقوع این رخداد بار دیگر نشان داد که اقدامات پیشگیرانه، مداخلات حمایتی که تاکنون از افراد و گروه‌های آسیب‌پذیر صورت و همچنین سیاست‌های اجرایی صورت گرفته در این زمینه کافی و موفقیت آمیز نبوده و نیازمند بازنگری است.

 

فتحی رها شدن نوزاد در سطل زباله را به مثابه کوه یخی شناور از معضلات دانسته که تنها بخش اندکی از آن آشکار شده و بخش عظیمی از این مسائل و آسیب‌های اجتماعی پنهان و زیر پوست شهر جریان دارد.

 

وی در نهایت تاکید کرد که این مساله تلنگری برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران اجتماعی است تا سیاست های پیشگیرانه و مداخلات به هنگام  و حمایت از افراد و اقشار آسیب پذیر را جدی بگیرند و از متخصصان حوزه اجتماعی به خصوص مددکاران اجتماعی بیشتر بهره بگیرند.

 

 

«فاطمه دانشور» مدیرعامل و بنیانگذار موسسه خیریه «مهرآفرین» و حامی کودکان بدسرپرست نیز در واکنشی به این رخداد، از دلایل دیگری جز فقر و اعتیاد که منجر به رهاکردن نوزاد توسط مادران می‌شود، پرده برداشت. به گفته وی، در اغلب موارد این کودکان نتیجه تجاوز هستند.

 

او درباره تجربه‌های شخصی خود صحبت کرده و می‌گوید: در شماری از این پرونده‌ها مادر به دلیل نداشتن جای خواب در خیابان مورد تجاوز قرار گرفته و به طور ناخواسته باردار می‌شوند. همچنین برخی از دختران به دلیل باردار شدن از محارم خود دچار خشم و نفرت نسبت به کودکی می‌شوند که در شکم دارند و اگر راهی برای سقط نیابند، بعد از به دنیا آوردن نوزاد آن را رها می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات