تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 14:35
کد خبر : 19045

فیدان در تهران؛ جعبه سیاه اردوغان، دیپلمات کم‌حرف یا سمپات سردار سلیمانی؟

فیدان در تهران؛ جعبه سیاه اردوغان، دیپلمات کم‌حرف یا سمپات سردار سلیمانی؟
به نوشته بی بی سی، علاقه هاکان فیدان به ایران و برخی از چهره‌های ایرانی مسئله جدیدی نیست. او حتی مدت‌ها در برخی رسانه‌های ترکیه متهم بود به این که عامل جمهوری اسلامی ایران است.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه «رجب طیب اردوغان» و رئیس سابق اطلاعات ملی ترکیه (میت)، ظهر یکشنبه ۱۲ شهریور به دعوت رسمی «حسین امیرعبداللهیان» همتای وارد تهران شد. فیدان همچنین با توجه به ماموریت‌های سیاسی-امنیتی خود در تهران با «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

خبرگزاری رسمی دولت در زمینه مهم‌ترین محورهای رایزنی‌ها ارشدترین دیپلمات‌های ایران و ترکیه به ضرورت تسهیل روابط تجاری و اقتصادی که حجم آن از ۱۲ میلیارد دلار کنونی باید به ۳۰ میلیارد برسد، اشاره کرده است.

 

از سوی دیگر، مهار گروهک‌های تروریستی از داعش تا پ.ک.ک، مساله استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفتن حق‌آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی کشورهای پایین دست، سرنوشت دالان زنگزور که که ارتباط میان ایران و ارمنستان را قطع خواهد کرد و از آن مهم‌تر سمت و سوی تحولات سوریه به عنوان اصلی‌ترین محورهای سیاسی-امنیتی چانه‌زنی‌های امیرعبداللهیان با همتای «کم‌حرفِ» او مطرح شده است.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به اهمیت این سفر، رسانه‌ها و مطبوعات نیز هر کدام به فراخور اولویت‌ها و سیاست‌های خود به اهداف سفر فیدان به تهران پرداختند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «دیپلمات اسرارآمیز در تهران» با اشاره به هدفگذاری ۳۰میلیارد یورویی، از قول و قرارهای آبی دو طرف، همکاری‌‌‌های کشاورزی، مسائل ترانزیتی و در نهایت برگزاری نشست سه‌‌‌جانبه اقتصادی با ترکیه و عربستان نوشت.

 

«آرمان امروز» اما «بیم و امیدهای روابط ایران و ترکیه» را مورد توجه قرار داد: روند تنش‌ها پس از کش‌وقوس‌های متعدد منجر به یک صلح پرالتهاب شد؛ صلحی که البته یکی از علت های آن درگیری ترکیه با دشمنان خود در جبهه های غربی و جنوبی بود. در دوران جدید با وجود این که دو کشور همکاری‌های متعددی در زمینه‌های مختلف دارند و برای خود دشمنان مشترکی نیز تعریف کرده‌اند، همچنان بسترهای تنش میان آن ها وجود دارد. از جمله نقاط اختلاف مهم دو کشور در این روزها بی‌شک، مهاجرت، ارس، سوریه، قفقاز جنوبی و حتی در شرایطی موضوع عراق نیز است.

 

 

با وجود این اختلافات اما «شرق» عنوان « تهران-آنکارا؛ یک گام به پیش» را برای تیتر نخست امروز خود انتخاب کرد و نوشت: صلح آبی، همکاری‌های امنیتی، سیاسی و برنامه‌های مشترک اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

 

علاوه بر رسانه‌های داخلی، فارسی‌زبان‌های خارجی نیز از سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران غافل نشدند. «بی بی سی فارسی» در گزارش خود آورد: با افزایش بحران اقتصادی در ترکیه، دولت این کشور در دو سال گذشته تلاش کرده تا روابط خود در منطقه به ویژه روابط متشنج خود با عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی را ترمیم کند کما اینکه، رجب طیب اردوغان درست پس از پیروزی در انتخابات، اواخر تیر به عربستان سعودی، قطر و امارات متحدۀ عربی سفر کرد. این اولین سفر آقای فیدان به ایران از زمان تصدی وزارت خارجه ترکیه است هر چند که پیشین از این در سمت‌های دیگر به ایران سفر کرده بود.

 

بی بی سی همچنین درباره فیدان نوشت: هاکان فیدان که رسانه‌های ترکیه به او لقب «جعبه سیاه» رجب طیب اردوغان. رئیس‌جمهور ترکیه را داده‌اند، بیش از یک دهه رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت)‌ بوده و از ۱۵ خرداد به عنوان وزیر خارجه کار خود را آغاز کرده است.

 

نکته قابل تامل این که بی بی سی خردادماه امسال درباره وزیر امور خارجه ترکیه در گزارشی با عنوان «هاکان فیدان، ایران و علاقه‌اش به قاسم سلیمانی؛ نگاهی متفاوت به وزیر خارجه جدید ترکیه» نوشته بود: علاقه هاکان فیدان به ایران و برخی از چهره‌های ایرانی مسئله جدیدی نیست. او حتی مدت‌ها در برخی رسانه‌های ترکیه متهم بود به این که عامل جمهوری اسلامی ایران است.

 

«ایران اینترنشنال» هم از زاویه همکاری تهران و آنکارا علیه گروه‌ها معارض کُرد به این رخداد پرداخت. به نوشته تارنمای این رسانه ضدجمهوری اسلامی سپاه پاسداران تاکنون بارها مواضع احزاب کرد مستقر در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشکی قرار داده و این حملات پس از آغاز خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی شدت گرفته که در نتیجه آنها ده‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته و زخمی شدند. ترکیه هم بارها به اقلیم کردستان عراق حمله کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات