تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 19:26
کد خبر : 14646

پهپاد ایرانی آسمان اوکراین را می‌بیند؟

پهپاد ایرانی آسمان اوکراین را می‌بیند؟

خودنمایی پهپادها در منازعات امروز باعث شده تا بخش مهمی از توجهات نظامی به این ابزارهای پرنده دوخته شود. در جریان درگیری‌های اوکراین، پهپادهایی مانند بیرقدار ترکیه توانستند نمایانگر بخشی از توان نظامی کشور سازنده باشند.   از سوی دیگر، افزایش قدرت مانور نظامی ایران از طریق پرنده‌های مسلح باعث شده تا علاوه بر موشک‌،

خودنمایی پهپادها در منازعات امروز باعث شده تا بخش مهمی از توجهات نظامی به این ابزارهای پرنده دوخته شود. در جریان درگیری‌های اوکراین، پهپادهایی مانند بیرقدار ترکیه توانستند نمایانگر بخشی از توان نظامی کشور سازنده باشند.

 

از سوی دیگر، افزایش قدرت مانور نظامی ایران از طریق پرنده‌های مسلح باعث شده تا علاوه بر موشک‌، پهپادهای ایرانی نیز با تحریم مواجه شوند.

 

مردادماه سال گذشته بود که «وال استریت ژورنال» از قرار گرفتن پهپادهای ایرانی کنار موشک‌های نقطه‌زن در لیست تحریمی واشنگتن خبر داد.

 

در اردیبهشت ماه امسال نیز مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را به تصویب رساند که طبق آن ایران و متحدان منطقه‌ای آن نباید به قطعات و فناوری پهپادی دسترسی داشته باشند.

 

مشتری نظامی در میانه تحریم!

 

در آستانه سفر هفته آتی ولادیمیر پوتین به ایران، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفته که روسیه خواستار دریافت صد‌ها پهپاد از ایران، برای استفاده در جنگ اوکراین شده است. سالیوان البته می‌گوید که هنوز معلوم نیست که ایران پهپادی در اختیار روسیه گذاشته یا نه.

 

سالیوان تأکید کرده که آمریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران برای آموزش نیرو‌های روسیه برای استفاده از این هواپیما‌ها احتمالاً در ماه جاری آماده می‌شود. در ادامه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده اثر ایران بر معادلات جنگی اوکراین را هم باید به معادلات کمتر قابل پیش‌بینی جنگ در اوکراین اضافه کرد.

 

در پاسخ به این ادعا سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشته است: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

 

سخنگوی پیشین بعد از حمله روسیه به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ گفته بود سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مخالفت با جنگ به‌عنوان راه حل بحران‌ها و در عین حال با در نظر گرفتن ژئوپلیتیک منطقه، معاهدات بین‌المللی و توافقات بین کشورها بوده است.

 

طی روزهای اخیر واکنش‌های گوناگونی به این خبر صورت گرفته است از جمله «علی مطهری» نماینده سابق تهران در صفحه مجازی خود نوشته است: وزارت امور خارجه باید این تناقض را حل کند که از یک‌طرف می‌گوید ایران با جنگ در اوکراین مخالف است و از طرف دیگر سخنگوی این وزارتخانه خبر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه را به‌صراحت تکذیب نمی‌کند.

 

 

ایران و عرصه مسابقه تسلیحاتی در اوکراین

 

روزنامه «فایننشال‌تایمز» روز سه‌شنبه در گزارشی درباره تحولات اوکراین، نوشت: آمریکا و کشور‌های اروپایی با کمبود تسلیحات مواجه شده‌اند و این موضوع بر توانایی غرب برای تأمین نیاز‌های تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه تأثیر گذاشته است. بر اساس این گزارش، کاخ سفید در ماه می‌گذشته دستور ساخت ۱۳۰۰ موشک ضد هوایی استینگر را صادر کرد تا جایگزین موشک‌هایی شود که پیش‌تر به اوکراین ارسال کرده بود، اما مدیر اجرایی شرکت رایتون اعلام کرد که ساخت این تعداد موشک زمان‌بر خواهد بود.

 

همچنین جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه «سی ان ان» ادعا کرد که توافق ایران با روسیه مبنی بر فروش پهپاد به این کشور نشانگر عزم تهران مبنی بر حمایت از مسکو در جنگ اوکراین است. وی البته افزود فروش این پهپاد لزوما هیچ تاثیری بر روی تلاش‌های مداوم آمریکا مبنی بر مذاکره جهت بازگشت به برجام نخواهد گذاشت.

 

آن گونه که رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند حدود ۲۰ کشور به‌طور مستقیم از اوکراین حمایت نظامی می‌کنند، اما با این حال نتوانسته‌اند در مقابل روسیه که به تسلیحات خود اتکا دارد موفقیتی کسب کنند و در مدت پنج ماه گذشته، به گفته مقامات اوکراینی ۲۰ درصد از خاک این کشور به دست روس‌ها تصرف شده است.

 

به گزارش ایران مامن، در کنار انتقاداتی که درباره حضور احتمالی جنگ‌افزارهای ایرانی در اوکراین مطرح شده، برخی از اخبار اخیر استقبال کرده‌اند. «علیرضا تقوی نیا» کارشناس مسائل سیاسی به «خبرآنلاین» گفته که دقت بالای پهپادهای ایرانی که امتحان خود را در نبردهای سوریه و عراق و جنگ الکترونیک و مقابله با رادارهای غربی پس داده اند از جمله دلایل مهم دیگر گرایش روس ها به سمت پهپادهای ایرانی است؛ ضمن اینکه هیچ کشوری در اردوگاه ضد ناتو به اندازه ایران روی پهپاد سرمایه گذاری نکرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات