تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 15:47
کد خبر : 14667

دارویار؛ کور می‌کند یا شفا می‌دهد؟

دارویار؛ کور می‌کند یا شفا می‌دهد؟

گرانی و کمبود دارو موضوع تازه‌ای نیست؛ مشکلات در حوزه سلامت به ویژه پس از کرونا و به خاطر تحریم‌ و سوء مدیریت‌ها شکل جدی تری به خود گرفته است. در این میان، مردم سرگردان بین قیمت بالای دارو و کمبود آن با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.   شوک جدید در

گرانی و کمبود دارو موضوع تازه‌ای نیست؛ مشکلات در حوزه سلامت به ویژه پس از کرونا و به خاطر تحریم‌ و سوء مدیریت‌ها شکل جدی تری به خود گرفته است. در این میان، مردم سرگردان بین قیمت بالای دارو و کمبود آن با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

 

شوک جدید در این حوزه عصر چهارشنبه گذشته بود که در شبکه‌های اجتماعی خبری از سوی برخی کاربران حوزه سلامت منتشر شد حاکی از برگزاری جلسه‌ای در سازمان غذا و دارو با تولید‌کنندگان دارو و موافقت نهایی با افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت دارو طرحی که وزیر بهداشت در بخش خبری گفت‌وگوی تلویزیونی تلویحا به آن اشاره کرد و از اجرای طرح «دارویار» خبرداد.

 

به گزارش ایران مامن، افزایش قیمت دارو و نایابی آن حتی داد صدا و سیما را هم در آورده و این سازمان هم حالا نقدهای تند و تیزی را عنوان می‌دارد.

 

این بار، خبر از «خودت بمال» به جای رفتن به فیزیوتراپی نیست. این طور که وزیر بهداشت و سایر مسوولان حوزه دارو در وزارت بهداشت تاکید دارند در قالب طرح دارویار، هیچ افزایشی از بابت تغییرات قیمت دارو به جیب مردم تحمیل نخواهد شد. در واقع مسوولان مدعی هستند نه‌تنها مابه‌التفاوت قیمت تمام داروهای موجود در فهرست بیمه، از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت خواهد شد، بلکه ۳۶۶ قلم دارویی دیگری هم که خارج از پوشش بیمه بوده‌اند به فهرست بیمه اضافه شده‌اند.

 

دارویار، همیار داروی ایرانی!

 

مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند اغلب داروهای وارداتی غیر از داروی مورد نیاز بیماران صعب‌العلاج یا آن اقلامی که به دلیل ساخته نشدن در کشور همچنان ارز دارو دریافت می‌کنند هم در فهرست بیمه نیستند، اما در طرح دارویار، قیمت داروهای وارداتی گران نشده چون این طرح صرفا برای داروهای ایرانی و با هدف حمایت از تولید‌کننده ایرانی است.

 

 

آن طور که رسانه های مختلف گزارش کرده اند قیمت ۱۶۳۰ قلم داروی ایرانی و تولید داخل، از صبح پنجشنبه ۲۳ تیرماه، ۵ الی ۳۰ درصد گران شد. این افزایش قیمت، بخشی از طرح «دارویار» است. به موجب این طرح، ۱۶۳۰ قلم داروی تولید داخل (در قالب ۹۶۰۰ کد IRC) مشمول افزایش قیمت ۵ الی ۳۰ درصدی می‌شوند و قرار است مابه‌التفاوت این افزایش قیمت، توسط بیمه‌ها جبران شده و هیچ پرداخت اضافه‌ای توسط بیمار اتفاق نیافتد.

 

طبق گفته مسوولان وزارت بهداشت، صرفا افرادی که هیچ نوع بیمه پایه ندارند یا داروی بدون نسخه می‌خرند باید برای داروی خود به قیمت آزادمشمول این افزایش ۵ الی ۳۰ درصدی پرداخت کنند.

 

مسوولان وزارت بهداشت همچنین اظهار امیدواری می‌کنند با اجرای این طرح، خرید آزادانه و مصرف بی‌رویه داروهای بدون نسخه از گروه آنتی‌بیوتیک ها و مسکن‌ها که در قالب خوددرمانی، بار مالی سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌کند هم کاهش یابد.

 

وب سایت‌های اطلاع‌رسانی به آدرس ناکجاآباد

 

مسوولان سازمان غذا و دارو می‌گویند فهرست تمام داروهای بیمه‌ای به همراه میزان افزایش قیمت آنها در وب‌سایت سازمان غذا و دارو قرار گرفته و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت از میزان افزایش قیمت تمام داروها مطلع شوند و موارد تخلف داروخانه‌ها را به شماره تلفن ۱۹۰ گزارش دهند. www.irc.fda.gov.ir/nfd و همچنین www.darman.tamin.ir وب‌سایت‌هایی است که به گفته مسوولان سازمان غذا و دارو، جدیدترین فهرست داروهای مشمول بیمه و همچنین میزان افزایش قیمت را برای مشاهده عموم منتشر کرده است.

 

نکته قابل تامل این که در زمان انتشار این گزارش هیچ‌کدام از این آدرس‌های معرفی شده در وب صفحه‌ای را نمی‌گشاید.

 

واقعا داروهای داخلی گران نشده؟

 

«محمدعلی محسنی بندپی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در واکنش به اظهارات مدیران وزارت بهداشت، می‌گوید: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که دارو گران نشده است.حقیقت ماجرا این است که داروها گران شده و این گرانی و تورم را می‌توان با پوست و گوشت خود لمس کرد.

 

نکته قابل تأمل، واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به گرانی دارو است که مردم گلایه دارند. وی مدعی شده که مشاهدات مردم مربوط به افزایش قیمت داروهای بدون نسخه است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار می‌دارد: ارز دولتی داروهای OTC طی دو سال گذشته و در دولت قبل حذف و نیمایی شد. بر این اساس مردم شاهد افزایش قیمت داروهای بدون نسخه بودند.

 

اما واقعیت امر این است که دارو گران شده و حالا که صدای اعتراض و گلایه بیماران به گوش می‌رسد، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا دارو، به دنبال آرام سازی جو حاکم بر بازار دارویی کشور هستند.

 

«نود اقتصادی» در این باره می‌نویسد: این روزها افزایش قیمت دارو بسیار سروصدا کرده است. اما جالب است بدانید بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی داروسازان نشان می‌دهد فارغ از افزایش قیمتی که این روزها اتفاق افتاده، از تولید تا مصرف دارو نیز قیمت‌ها افزایش قابل توجهی می‌یابد. برای مثال آمارهای ارائه شده از سوی داروسازی فارابی نشان می‌دهد قیمت داروهای این داروساز از کارخانه تا دست مصرف‌کننده افزایش ۴۲ تا ۴۵ درصدی دارد.

 

از بی‌دوایی باید به کجا پناه برد؟

 

هنوز معلوم نیست کسانی که زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند چگونه خواهند توانست از زیر بار فشار گرانی جدید اقلام مورد نیاز خود رهایی یابند.

 

مساله دیگر هزینه‌های بسیار سنگین و باورنکردنی است که برخی بیماران و خانواده‌های آنان برای داروهایی می‌پردازند که نمونه‌های داخلی آن را پزشکان و متخصصان فاقد کارایی لازم و حتی بی‌اثر معرفی ‌می‌کنند؛ داروهایی وارداتی که به دلیل تحریم و ناتوانی ریال برابر سایر ارزها گاه هزینه‌های چند‌ده میلیون تومانی بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات