تاریخ انتشار : جمعه 31 تیر 1401 - 12:45
کد خبر : 14792

سالمندان مسافرت‌لازم

سالمندان مسافرت‌لازم

افزایش جمعیت سالمندی در کشورهای پیشرفته در طول ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اتفاق افتاده است، در حالی که در کشورهایی مانند ایران، این مسیر در طول ۳۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد.   درباره مساله سالمندی در ایران رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت می‌گوید: جمعیت سالمند کشور ما تا ۲۰ سال آینده ۲ برابر

افزایش جمعیت سالمندی در کشورهای پیشرفته در طول ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اتفاق افتاده است، در حالی که در کشورهایی مانند ایران، این مسیر در طول ۳۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد.

 

درباره مساله سالمندی در ایران رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت می‌گوید: جمعیت سالمند کشور ما تا ۲۰ سال آینده ۲ برابر می‌شود و این در حالی است که سایر کشورها حدود ۱۰۰ سال فرصت داشتند که بسترهای لازم برای افزایش جمعیت سالمند را فراهم کنند. به گفته «محسن شتی» در حال حاضر ۸ میلیون سالمند در کشور داریم که در ۲۰ سال آینده به ۱۶ میلیون نفر می‌رسند.

 

ایرنا درباره اوضاع سالمندان در ایران می‌نویسد: ایران در درجه‌بندی کشورها از نظر کیفیت سالمندی از میان ۹۸ کشور جهان در رتبه ۷۵ قرار گرفته است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته (کشورهای اسکاندیناوی سوئد، فنلاد و نروژ در کنار دانمارک بهترین وضعیت کیفیت سالمندی را دارند) موضوع سالمندان به ثبات رسیده و بیمه مراقبتی از سالمندان وجود دارد و حتی برای این نوع بیمه از جوانی برنامه‌ریزی می‌شود؛ یعنی هزینه‌ای برای زمان سالمندی به نام بیمه مراقبتی پس‌انداز می‌شود.

 

 

با توجه به شاخص‌های کیفیت سالمندی و اوضاعی که سالمندان کشورهای پیشرفته دارند، نزدیک شدن به این استانداردها حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن به نظر می‌رسد اما این به معنای رها کردن اوضاع سالمندان به حال خودشان نیست.

 

اگر گذرتان به شهرهای توریستی مانند اصفهان و شیراز افتاده باشد و اگر به دقت به توریست‌های خارجی نگاه کنید، می‌بینید که عمده این توریست‌ها از افراد سالمند هستند که معمولا از یارانه‌های دولتی برای سفر رفتن بهره‌مند می‌شوند. چنین رفتارهایی با سالمند می‌تواند منجر به ارتقای سلامت روان او و در نتیجه کاهش بیماری‌های جسمانی سالمندان شود.

 

 

به گزارش ایران مامن، هر چند یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کفاف خرید چند روز اقلام اساسی خیلی از خانوارها را نمی‌دهد اما کانون‌های بازنشستگی و وزارت رفاه برای جلوگیری از افتادن در بحران سالمندی باید لااقل از هم‌اکنون فکری برای جلوگیری از تشدید روند پیری و فرسایش جمعیت داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات