تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 15:53
کد خبر : 20432

نتیجه چانه‌زنی‌ و رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا؛ امتیاز یا انتقام؟

نتیجه چانه‌زنی‌ و رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا؛ امتیاز یا انتقام؟
برخی رسانه‌ها نیز دیروز مدعی شدند ایران از طریق سلطان نشین عمان به ایالات متحده اطلاع داده است که جمهوری اسلامی قصد دارد مستقیماً به اسرائیل حمله کند، مگر اینکه ایالات متحده آتش بس دائمی فوری در غزه و عدم تهاجم زمینی به رفح را تضمین کند.

یک روز قبل از سفر وزیر امور خارجه به عمان که قرار بود چهاردهم فروردین انجام شود، کنسولگری ایران در سوریه هدف حمله صهیونیست‌ها قرار گرفت؛ اتفاقی که باعث شد سفر امیرعبداللهیان به مسقط لغو شود.

 

 

محور گفت‌وگوها با میزبانی عمان درباره مسائل منطقه بعد از شروع طوفان الاقصی در جریان است. برخی کارشناسان حمله اسرائیل در این بازه زمانی را بی‌ارتباط به سفر «حسن امیرعبداللهیان» به مسقط نمی‌دانند و معتقدند این حمله برای ایجاد اختلال در روند مذاکرات برای رسیدن به یک صلح در غزه صورت گرفته و از آنجا که ایران و آمریکا با میانجی‌گری عمان پیام‌هایی رد و بدل کردند، این اتفاق بر روند آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. با این‌ حال روز یکشنبه امیرعبداللهیان برای پیگیری ادامه مذاکرات راهی عمان شد.

 

مرتبط:

 انگیزه اسرائیل از حمله دمشق و راه سوم ایران

 

همزمان با تفاسیری که از پیام‌های رد و بدل شده بین تهران و واشنگتن ارائه می‌شود و این که ایرانی‌ها به آمریکایی‌ها گفته‌اند «در دام نتانیاهو نیافتید» و مقابل انتقام از اسرائیل «کنار بکشید تا ضربه نخورید» «جواد میرگلوی بیات» کارشناس مسائل منطقه در این باره به «فرهیختگان» گفته است: ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به فراخور شرایط با یکدیگر هماهنگ بودند. برای مثال آمریکا در ابتدای جنگ می‌گوید که متحدین ایران وارد درگیری نشوند ولی اینها وارد می‌شوند، تهدید می‌کند. اما وارد نزاع نمی‌شوند. ایران و آمریکا آستانه تحملی یکدیگر را در شرایط منطقه به‌خوبی درک می‌کنند، نه ایران از آستانه تحمل آمریکا خارج می‌شود نه آمریکا از آستانه تحمل ایران خارج می‌شود.

 

«عبدالرضا فرجی راد» کارشناس مسائل بین‌الملل هم در مصاحبه با «آرمان ملی» تقابل تهران و تل آویو را چنین توصیف می‌کند: اکنون شنیده شده که بسیاری از شهروندان اسرائیل به هراس افتاده‌اند. هراس آنها نیز از اقدام تهران علیه اسرائیل است. ایران هنوز اقدامی علیه اسرائیل انجام نداده است با این وجود که احتمال عملیات ایران علیه اسرائیل داده می‌شود و حتی گفته شده که تهران ممکن است که موشکی علیه اسرائیل پرتاب کند؛ این گونه عملیات روانی باعث شده تعداد زیادی اسرائیلی‌ها که قصد بازگشت به سرزمین‌های اشغالی را داشتند، از این تصمیم خود صرف نظر کنند. همچنین اقداماتی که یمنی‌ها علیه اسرائیل انجام می‌دهند و هر از گاهی یک کشتی اسرائیل را در دریای سرخ مورد آسیب قرار می‌دهند باعث شده که ۹۰ درصد اسرائیلی‌ها که قصد بازگشت به تل آویو را داشتند این تصمیم خود را به تاخیر بیندازند. این موارد بسیار مهم است. همچنین حملاتی که حماس انجام داده و احتمال تکرار آن حملات موجب شده بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مرز لبنان و غزه به داخل سرزمین‌های اشغالی هجوم ببرند و این جابه‌جایی جمعیت موجب می‌شود که به ژریم غاصب با مرزهای محدود فشارهای مختلفی وارد شود لذا باید هم از دیپلماسی در برابر اسرائیل استفاده کرد و هم اینکه تاکتیک‌های جدید را علیه تل آویو به کار برد

 

و اما درباره نحوه انتقام ایران از اسرائیل، «سی ان ان» نوشته ارزیابی اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران مستقیما به اسرائیل حمله نمی‌کند، اما نیرو‌های نزدیک به تهران قرار است حمله‌ای بزرگ علیه اسرائیل ترتیب دهند.

 

 

این سخنان «سیدحسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان هم مورد توجه بسیاری قرار گرفت که «راهبرد این است درگیری نظامی کلاسیک با اسرائیل شکل نگیرد اما این بار پاسخ ایران مستقیم خواهد بود»

 

برخی رسانه‌ها نیز دیروز مدعی شدند ایران از طریق سلطان نشین عمان به ایالات متحده اطلاع داده است که جمهوری اسلامی قصد دارد مستقیماً به اسرائیل حمله کند، مگر اینکه ایالات متحده آتش بس دائمی فوری در غزه و عدم تهاجم زمینی به رفح را تضمین کند.

 

به گزارش ایران مامن، در شرایطی که بسیاری تا حد زیادی مطمئنند که ایران دست به اقدامی نخواهد زد که واکنش آمریکا را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر انجام عملیاتی تحت عنوان انتقام ناگزیر خواهد بود، خیلی‌ها هم منتظرند ببینند آیا تهران خواهد توانست امتیازی از واشنگتن بگیرد؟ همچنین انتقام به شکلی خواهد بود که بازارهای داخلی را دوباره به هم نریزد  و ایران در دام اسرائیلی‌ها برای توسعه و کشدار کردن جنگ نیافتد یا اینکه روال تحولات به سود صهیونیست‌ها عوض خواهد شد؟

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات