تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مرداد 1401 - 17:20
کد خبر : 15177

گیرِ مذاکرات هسته‌ای که به چشم می‌آید

گیرِ مذاکرات هسته‌ای که به چشم می‌آید

پس از بازگشت نمایندگان ایران، آمریکا و ۱+۴ به پایتخت‌هایشان و پایان مذاکراتی که از پنجشنبه گذشته آغاز شده بود، رسانه‌ها و منابع غربی این تصویر را ترسیم می‌کنند که این تهران است که باید در آن تصمیمات مهم گرفته شود.   در مقابل توئیت «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که تصریح کرده

پس از بازگشت نمایندگان ایران، آمریکا و ۱+۴ به پایتخت‌هایشان و پایان مذاکراتی که از پنجشنبه گذشته آغاز شده بود، رسانه‌ها و منابع غربی این تصویر را ترسیم می‌کنند که این تهران است که باید در آن تصمیمات مهم گرفته شود.

 

در مقابل توئیت «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که تصریح کرده بر سر هر آنچه که می‌توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شده و حالا مرحله متن نهایی است، «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اصرار دارد متنی که روی میز مذاکره قرار گرفته و آمریکا هم موافقت خود را با آن اعلام داشته، نهایی نیست.

 

در مقابل، «لارنس نورمن» خبرنگار «وال‌ استریت ژورنال» درباره مذاکرات احیای برجام و متن نهایی پیش‌نویس توافق به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشته است: این بک بسته پیشنهادی است. شما نمی‌توانید بگویید من با صفحه ۲۰ موافق هستم و با صفحه ۵۰ مخالفم. یا باید بگویید بله یا خیر.

 

 

«رجا نیوز» این فرایند را «اعمال فشار» بر ایران دانسته و می‌نویسد: به کارگیری عبارت «متن نهایی آینده» گویای آن است که متن مذکور همچنان به عنوان پیش نویسی قابل بحث و گفتگو مطرح بوده و تلاش‌ها برای «نهایی و غیرقابل مذاکره» نشان دادن آن، بخشی از پازل فشار بر جمهوری اسلامی برای تن دادن به توافقی است که الزاما منافع ملی را تامین و تضمین نمی‌کند.

 

در همین حال روزنامه «ایران» ارگان رسمی دولت در گزارش امروز خود توصیه کرده بهتر است آمریکایی ها زودتر کوتاه بیایند و توافق را بپذیرند، زیرا گذر زمان به نفع ایران است

 

ادامه دودستگی‌های داخلی

 

به گزارش ایران مامن، طی روزهای اخیر باز هم می‌توان نوعی دودستگی را در میان هواداران دولت در خصوص برجام شاهد بود. در مقابلِ حمایت‌های رسانه‌ها و چهره‌های حامی دولت از مذاکرات برجامی، مخالفت‌ها همچنان ادامه دارد.

«حسین صمصامی»‌ اقتصاددانی است که اظهار داشته می‌گویند برجام امضا نشود، تورم صعودی می‌شود، دروغ است. مطمئن باشید حتی اگر امروز و فردا برجام به نتیجه برسد، بعد از مدتی از سوی غربی‌ها لغو خواهد شد، آن‌ها می‌خواهند اقتصاد ما را در حالت انتظار نگه دارند.

در اوضاعی که بسیاری از منتقدان و مخالفان دیروزِ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در زمره حامیان آن قرار گرفته‌اند، اعتدالیون و اصلاحاتی‌ها برجام را همچنان بهترین گزینه می‌دانند.

 

به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی» تا زمانی که روس‌ها از موضع قیم‌مآبانه خود در مبحث برجام دست برندارند و کاسبان داخلی تحریم دست از دخالت برندارند، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و گره زندگی مردم باز نخواهد شد.

 

«حسین مرعضی» دبیرکل کارگزاران هم اظهار داشته تیم مذاکره‌ کننده بر اساس مصلحت ملت رفتار کند نه نظرات عده قلیل فاقد مسئولیت.

 

مهمترین اختلاف باقی‌مانده

 

از دید تحلیلگران، اختلافات دو طرف بر سر حضور نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی دولت آمریکا و بحث تضمین گرفتن از این کشور برای خارج نشدن از برجام اینک رنگ باخته و تهران در این زمینه نرمش‌هایی نشان داده است و اکنون مسائل پادمانی در کانون اختلافات قرار دارد.

 

روند مذاکرات و آن‌چه منابع مختلف نقل می‌کنند نشان‌گر آن است که نمی‌توان همانند آخرین دور جدید مذاکرات را همانند آخرین دیدار غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه (۲۸ ژوئن / ۷ تیر) از پیش شکست خورده دانست.

 

به نوشته «آرمان امروز» با وجود پایان دور جدید گفت‌وگوهای وین، بازگشت به میز مذاکرات در هتل کوبورگ را می‌توان موفقیتی غیرمنتظره در میانه تعلیق بیش از پنج ماهه مذاکرات ارزیابی کرد اما به نظر می‌رسد که همچنان مسائل پادمانی مهم‌ترین مانع برای حصول توافق میان طرفین است. برای همگان هویدا است که ایران خواهان لغو تحریم‌هاست و تضمین هایی برای منافع اقتصادی حاصل از توافق می خواهد اما در وضعیت جدید به نظر می‌رسد موضوع اصلی روی میز، مسائل پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. چرا که تهران از آژانس می خواهد که تحقیقات خود را درباره فعالیت های هسته ای ایران در سه سایت پایان دهد.

 

اساسا مساله این است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند وقت گذشته سه سایت در ورامین، مریوان و تورقوزآباد در حومه تهران شناسایی کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که سایت‌های ورامین و تورقوز آباد در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند. در مذاکرات اخیر نمایندگان ایرانی با صراحت تمام خواهان پایان پی‌گیری آژانس پیرامون این سه سایت  و حل و فصل مسائل به اصطلاح پادمانی شده‌اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات