تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 23:38
کد خبر : 15213

آنچه مادران شاغل از خانه می‌برند و آنچه می‌آورند

آنچه مادران شاغل از خانه می‌برند و آنچه می‌آورند

این روزها زنان به آن میزان خودکفایی دست پیدا کرده‌اند که دیگر لازم نباشد تنها نقش مادری یا همسری و دختر یک خانواده بودن را ایفا کنند. حالا دیگر زنان به بخش بزرگی از جامعه کار و تحصیل، حتی در برخی از توسعه‌نیافته‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده‌اند. به این جهت، مردان تنها نان آوران خانواده

این روزها زنان به آن میزان خودکفایی دست پیدا کرده‌اند که دیگر لازم نباشد تنها نقش مادری یا همسری و دختر یک خانواده بودن را ایفا کنند. حالا دیگر زنان به بخش بزرگی از جامعه کار و تحصیل، حتی در برخی از توسعه‌نیافته‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده‌اند. به این جهت، مردان تنها نان آوران خانواده نیستند.

 

به گزارش ایران مامن، مادران شاغل می‌توانند کمک مالی زیادی به خانواده های خود کرده و کیفیت زندگی خانوارها را بالاتر ببرند. به این ترتیب، امروزه کمتر پیش می‌آید که دختری از همان ابتدا تصمیم بگیرد از کار پرهیز کند و صرفا نقش خانه‌داری را بپذیرد. با این حال، شاغل بودن زنان به خصوص زنانی که مادر نیز هستند، دو روی سکه دارد.

 

زنان زیادی هستند که از سر ناچاری و برای کمک خرج خانواده و همسرشان به سرکار می‌روند و دسته‌ی دیگر پس از تحصیل و با توجه به مدرکی که دارند و به جهت ارتقاء اجتماعی، وجود خود را در عرصه‌ی بازار کار لازم می‌دانند.

 

زنان و مادران شاغل در کنار دغدغه‌های شغلی خود باید در برآورده کردن انتظارات خانواده هم موفق عمل کنند. وقتی که مادری تصمیم می‌گیرد برای تامین معاش خانواده شاغل باشد، باید دور برخی از ارزشمندترین لحظات زندگی فرزند خود همچون اولین کلمات، اولین راه رفتن‌ها، به مدرسه رفتن و فارغ‌التحصیلی و بسیاری لحظات دیگر را خط بکشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد فرزندان مادران شاغل، تغذیه ناسالم و تحرک بدنی کمی دارند.

 

 

برخی تحقیقات می‌گوید کودکان مادران شاغل، در میان‌وعده‌های غذایی خود، نوشیدنی‌های شیرین بیشتری می‌نوشیدند. همچنین این کودکان حداقل دو ساعت در روز را به بازی با رایانه یا تماشای تلویزیون می‌گذراندند، در حالی که کودکان مادران خانه‌دار کمتر از دو ساعت را صرف این گونه فعالیت‌ها می‌کنند. احتمالا والدین به دلیل کمبود وقت نمی‌توانند غذاهای سالم و فرصت انجام فعالیت‌های بدنی را برای فرزندان‌شان فراهم کنند.

 

کار بیرون از خانه آن هم با ساعت‌های طولانی جسم و جان مادر را خسته می‌کند اما حتما مزایایی هم دارد. اولین درسی که فرزندان یک مادر شاغل از والدین خود می‌گیرند این است که زنان تنها نقش کلیشه‌ای خانه‌داری و فرزندپروری را ندارند بلکه می‌توانند در خارج از خانه به کار مشغول و به دنبال پیشرفت شغلی و حرفه ای باشند. والدین شاغل به خوبی این جرقه را در ذهن فرزندان خود می‌زنند که زنان فارغ از امور منزل کاملا قادر به دنبال کردن شغلی پرمنفعت و پولساز هستند.

 

بسیاری از مادران شاغل فرزندانی تربیت می‌کنند که استقلال و مسئولیت‌پذیری بالاتری نسبت به فرزندان مادران خانه‌دار دارند. از آنجایی که این مادران بیشتر اوقات در خانه نیستند، به فرزندان خود یاد می‌دهند تا بیشتر کارهای خود را به تنهایی انجام دهند. به این ترتیب، فرزندان مادران شاغل از همان سنین پایین احساس مسئولیت بیشتری کرده و بهتر از عهده انجام کارهای خود بر می‌آیند.

 

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مادران خانه‌دار به احتمال زیاد بیش از سایر زنان مستعد ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی هستند. قطعا چنین مادرانی می‌توانند تاثیر منفی زیادی روی فرزندان خود بگذارند. بنابراین، مادرانی که شاغل هستند این مزیت را دارند که به شیوه دیگری از ابتلا به افسردگی و اضطراب دوری کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات