تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مهر 1401 - 17:32
کد خبر : 15819

دردسرهای هیبریدی؛ جولان هکرها در خیابان‌های سایبری

دردسرهای هیبریدی؛ جولان هکرها در خیابان‌های سایبری

مشکلات این روزهای حاکمیت تنها بازگشت آرامش به خیابان‌ها نیست بلکه اخبار و شواهد نشان می‌دهد نهادهای رسمی و حتی سایت‌های خبری نیز همزمان با انسداد شبکه‌های اجتماعی و فرایند اطلاع‌رسانی، هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.   بر اساس تازه‌ترین ادعاهای مربوط به این حملات، برخی رسانه‌ها خبر دادند سایت مجلس شورای اسلامی هک و

مشکلات این روزهای حاکمیت تنها بازگشت آرامش به خیابان‌ها نیست بلکه اخبار و شواهد نشان می‌دهد نهادهای رسمی و حتی سایت‌های خبری نیز همزمان با انسداد شبکه‌های اجتماعی و فرایند اطلاع‌رسانی، هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

 

بر اساس تازه‌ترین ادعاهای مربوط به این حملات، برخی رسانه‌ها خبر دادند سایت مجلس شورای اسلامی هک و اطلاعات نمایندگان مجلس از جمله شماره تلفن آنها منتشر شده است.

 

گروه هک بین‌المللی «انانیموس» (به معنای بی‌نام) روز ۳۰ شهریور با انتشار متنی در توییتر همراه با عکسی از «مهسا امینی»، از اعتراضات در ایران حمایت و با محکومیت آنچه «خشونت حکومت علیه زنان در ایران» خواند، این گونه علیه جمهوری اسلامی اعلان جنگ کرد: «حالا انانیموس می‌خواهد شما را خفه کند، خاموش کند و مردم در خیابان شما را سرنگون خواهند کرد. خیلی دیرشده که ما را دست کم بگیرید.»

 

 

از آن پس بود که حمله‌های هکری این گروه و برخی حملات پراکنده از سوی گروه‌های کم‌نام و نشان، سایت‌ها و نهادهای ایرانی را هدف قرار داد.

 

سی‌ام شهریورماه سخنگوی بانک مرکزی در پاسخ به ادعای هک این نهاد اعلام داشت: درگاه اینترنتی بانک مرکزی، در دسترس است و صرفا دقایقی به دلیل حمله به کانال ارائه دهنده خدمات اینترنتی به بانک مرکزی، از دسترس خارج شده بود.

 

در ادامه کش‌وقوس‌ها، روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور انانیموس در حساب توئیتری خود اعلام کرد که علاوه ‌بر وب‌سایت‌های مربوط به رهبری و ریاست‌جمهوری، بیش از هزار دوربین مداربسته شهری را نیز غیرفعال کرده تا نتوانند معترضان را شناسایی و تجمع‌های اعتراضی را رصد کنند.

 

پس از آن سایت وزارت خارجه ایران از دسترس خارج و روی صفحه اول آن پیامی دیده می‌شد که از به روزرسانی این سایت حکایت داشت. پیش از آن انانیموس اعلام کرده بود که سرورهای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را هک کرده و ۱۰ هزار پیام ای‌میل را از وب‌سایت این وزارتخانه به دست آورده است؛ ادعایی که البته همچون هک سایت بانک مرکزی تکذیب شد.

 

همچنین ویدیوهای متعددی منتشر شدند که مدعی بودند صدا و ســیما هک شده اســت. به گزارش رسانه‌ها، میان بازی فوتبال ایران در مقابــل اروگوئــه (بعد از ظهر جمعه) تصاویری تکــرار و برای دقایقــی برنامه ها دچار اخلال شــد. برخی خبرگزاری‌ها اعــلام کردند این تصاویر یکی از میان‌برنامه‌هــای صدا و سیما اســت که به اغتشاشــات اخیر می‌پردازد.

 

 

روز شنبه گزارش‌هایی مبنی بر هک زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سرورهای «آستان قدس رضوی» در مشهد از سوی گروهی هکری با نام «بختک» و قطع دسترسی کارمندان این نهاد به سامانه آستانه قدس منتشر شد.

 

‌پس از آن ادعا شد که زیرساخت همراه اول هک شده و قبض پایان دوره بسیاری از مشترکان صفر شده است. این در حالی است به گفته مسئولان همراه اول،  قبض‌های این اپراتور سوم هر ماه صادر می‌شود و از بامداد همان روز سوم ماه، صورتحساب مدتی برای تعدادی از مشترکان صفر می‌شود و دوباره بعد از یک ساعت که حساب‌گیری انجام شود، این موضوع حل می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که گروه‌ها هکری حمایت از اعتراضات را دلیل اصلی حملات سایبری عنوان کرده‌اند و برماهیت غیردولتی خود تاکید می‌کنند، روایت‌های رسمی در تهران، این حملات را در چارچوب «جنگ هیبریدی» غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات