تاریخ انتشار : یکشنبه 12 مرداد 1399 - 8:00
کد خبر : 1602

پنج شیوه حل تعارض میان والدین و فرزندان

پنج شیوه حل تعارض میان والدین و فرزندان

«صغری ابراهیمی قوام» عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، پرورش عزت نفس در کودکان را در سه بُعد ارتباط صمیمانه، انتظار معقولانه و احترام متقابل میان کودکان و والدین قابل‌بررسی و توجه می‌داند. به گزارش ایران مامن از بخش پژوهش ایرنا، این مدرس دانشگاه پنج شیوه را نیز برای رفع

«صغری ابراهیمی قوام» عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، پرورش عزت نفس در کودکان را در سه بُعد ارتباط صمیمانه، انتظار معقولانه و احترام متقابل میان کودکان و والدین قابل‌بررسی و توجه می‌داند.

به گزارش ایران مامن از بخش پژوهش ایرنا، این مدرس دانشگاه پنج شیوه را نیز برای رفع تعارض میان فرزندان و والدین عنوان می‌کند.

۱-روش کوسه: منظور از روش کوسه‌ای یعنی ابراز زور، اجبار و اعمال خشونت به شکل محرومیت. این شیوه در درازمدت مخرب است و می‌تواند مشکلات ارتباطی بسیار جدی را نیز به دنبال آورد.

۲-روش لاکپشت: یعنی در لاک فرورفتن تا افتادن آب از آسیاب مثلا قهر کردن؛ شاید در کوتاه‌مدت جواب دهد اما چاره نیست.

۳-روش روباه: این روش مصالحه است یعنی نه سیخ بسوزد، نه کباب. در این روش هدف بسیار مهم است اما ارتباط مهم نیست. همچنین مهم است که منافع طرف‌ها به خطر نیافتد.

۴-روش پاندا یا خرس عروسکی یعنی هر چه تو بگویی همان است یعنی از اهداف چشم بپوشید فقط به خاطر حفظ ارتباط. باید توجه داشت پدر یا مادر خوب فردی نیست که همیشه قربانی شود. این روال نباید روال همیشگی برای حل تعارض باشد.

۵-روش جغد: به این معنا که افراد در دستیابی به یک راه حل مشترک باید «احساس برد-برد» داشته باشند. از این لحاظ در روش مذاکره روی مساله بدون اینکه گذشته را شماتت کنید، تعارض را با یکدیگر مورد ارزیابی قرار می‌دهید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات