تاریخ انتشار : شنبه 30 مهر 1401 - 17:02
کد خبر : 16068

روسیه، برجام و بازی دزد و رمال

روسیه، برجام و بازی دزد و رمال

مواضع اخیر آمریکایی‌ها نارضایتی شدید تهران را به دنبال داشته است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی گفته توافق در حال حاضر در دسترس نیست چرا که تقاضاهای ایران از مرزهای برجام فراتر رفته‌اند.   وزیر امور خارجه در موضع‌گیری امروز خود اظهار داشته آمریکایی‌ها در گفتار و رفتار متناقضند.  به گفته

مواضع اخیر آمریکایی‌ها نارضایتی شدید تهران را به دنبال داشته است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی گفته توافق در حال حاضر در دسترس نیست چرا که تقاضاهای ایران از مرزهای برجام فراتر رفته‌اند.

 

وزیر امور خارجه در موضع‌گیری امروز خود اظهار داشته آمریکایی‌ها در گفتار و رفتار متناقضند.  به گفته «حسین امیرعبداللهیان» سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدمند.هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی است که نه تنها اولویت آن‌هاست بلکه شتاب هم دارند.

 

به موازات اظهارات وزیر امور خارجه ایران، «میخائیل اولیانوف» در موضع‌گیری تکراری آمریکا را مسئول تکمیل نشدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام دانست.

 

از سوی دیگر، بسیاری از ناظران با توجه به پرونده ادعایی که اروپا در زمینه کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین گشوده از پشت کردن اتحادیه به مذاکره سخن می‌گویند. برخی منابع دیپلمات اتحادیه اروپا ضمن اعلام تایید تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه ایران به خاطر تامین پهپاد برای روسیه، اعلام داشته‌اند: این اقدام احتمال احیای توافق هسته‌ای با تهران و بازگرداندن نفت ایران به بازار اروپا را از بین برده است.

 

در این فضا، اظهارات یک مقام روس درباره مذاکرات هسته‌ای و جنگ اوکراین بحث و نظرهای بسیاری را به دنبال داشته است. مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه در یک برنامه تلویزیونی گفته است: ایران تحت تحریم‌ها باقی می‌ماند و این تحریم‌ها سخت‌تر نیز می‌شود که اگر بخواهم صادقانه بگویم، این خبر خوبی برای ماست. در آینده ما باید وارد روابط مشارکت اقتصادی شویم و برنامه های جاه طلبانه ای برای سرمایه گذاری، از جمله سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران داریم.

 

کنستانتین سیمونف، مدیرکل صندوق امنیت ملی انرژی روسیه 

 

به گزارش ایران مامن، مجموع این شرایط باعث شده تا بر خلاف روایت رسمی که از کارشکنی در مذاکرات وجود دارد، بسیاری از ناظران روس‌ها را مسئول رفتن دوباره برجام در کما دانسته و اظهار دارند این روس‌ها هستند که بازی «دزد و رمال» و ایفای هر دو نقش به صورت همزمان را در قبال برجام به راه انداخته اند.

 

در این زمینه «حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دوره «حسن روحانی» می‌نویسد: روسیه که سخنگوییِ مذاکرات وین را به جهت ضعف ایران به عهده گرفته بود! با پیچیده کردن مذاکرات اجازه نداد گفتگوها به نتیجه برسد؛ تا از یک سو در عرصه‌ی تحریم در صحنه‌ی سیاسی جهان تنها نماند، و از سوی دیگر بهره‌گیری‌ از روش‌های مبارزه با تحریم و موقعیت ایران، فشارهای تحریم بر روسیه‌ را کاهش دهد.

 

وی افزوده روسیه، در عرصه‌ی امنیت بین‌الملل هم حمله به اوکراین را به گسترش ناتو پیوند زد تا هم حمله به اوکراین مشروعیت بیاید، و هم بااین روش، چین و ایران را -که از قرن گذشته همسایه‌ی ناتو بوده است- درجبهه‌ی خود قراردهد، ترفندی که چین زیرکانه نپذیرفت، ولی راه رابرای گام سوم ایران بازکرد. در گام سوم، روسیه با موضوع پهپادها، اختلاف ایران و غرب را به شورای امنیت کشید؛ موضوع اوکراین را به قطعنامه ۲۲۳۱ متصل کرد و آنچه که ایران مانند گذشته می‌توانست به عنوان یک مسئله‌ی مذاکراتی به نتیجه برساند را به امنیت بین‌الملل پیوند زد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات