تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401 - 12:06
کد خبر : 16275

ضدونقیض‌ و آمارهای آنفلوانزا

ضدونقیض‌ و آمارهای آنفلوانزا

به گزارش ایران مامن، پس از فروکش کرونا از اواخر تابستان، آنفلوانزا روی موج همه‌گیری قرار گرفت و حالا این پرسش مطرح شده که این بیماری فصلی تا چه حد خطرناک و نگران‌کننده است و آیا مثل کرونا جان می‌گیرد؟   مدیر آزمایشگاه ملی آنفلوانزا و استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با

به گزارش ایران مامن، پس از فروکش کرونا از اواخر تابستان، آنفلوانزا روی موج همه‌گیری قرار گرفت و حالا این پرسش مطرح شده که این بیماری فصلی تا چه حد خطرناک و نگران‌کننده است و آیا مثل کرونا جان می‌گیرد؟

 

مدیر آزمایشگاه ملی آنفلوانزا و استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه امسال آنفلوانزا شیوعش را در ایران خیلی زود آغاز کرد، گفت: در حال حاضر ویروس غالب در کشور، آنفلوانزا است.

 

به گفته دکتر «طلعت مختاری آزاد»  وقتی بالای ۳۰ درصد آزمایشات با تشخیص آنفلوانزا ارائه می‌شوند، نشان می‌دهد که اپیدمی آنفلوانزا در کشور داریم. حتی گاهی ۴۰ تا ۵۰ درصد نمونه‌ها هم به آنفلوانزا اختصاص یافته است، اما طبق آخرین نمونه‌هایی که برای ما ارسال کردند، ‌۳۶ درصدش آنفلوانزا و تنها پنج درصد آن کووید ۱۹ بوده و مابقی هم سایر ویروس‌های سرماخوردگی بوده است.

 

 

در همین حال، «ایرنا» به نقل از دکتر «ابراهیم قادری» رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌نویسد: میزان شیوع آنفلوانزا در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت معناداری ندارد اما حساسیت کاذبی در جامعه به وجود آمده که بی‌دلیل است. میزان مرگ و میر آنفلوانزا در سال ۱۴۰۱ از برخی سال‌های پیش کمتر هم هست.

 

همچنین «مینو محرز» عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا به ایرنا می‌گوید: بیماری آنفلوانزا هر سال با سرد شدن هوا در پاییز شایع می‌شود اما امسال به علت سفر گروهی از مردم به عراق زودتر از سال‌های قبل شیوع این بیماری را در جامعه شاهد بودیم. روند شیوع این بیماری تا آذر ماه به اوج می‌رسد و در بین بیماری‌های تنفسی شایع در جامعه بیشترین موارد مربوط به آنفلوانزاست. ابتلا به کووید۱۹ هنوز وجود دارد اما خیلی کمتر شده است. احتمال همراهی کووید و آنفلوانزا هم وجود دارد. در این صورت فرد مبتلا علائم شدیدتری را تجربه می‌کند.

 

درباره اینکه اوضاع آنفلوآنزا و آمار مربوط به آن طی سال‌های گذشته چگونه بوده رئیس اداره مراقبت اعلام می‌دارد: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۸۳ مورد مرگ بر آنفلوانزا در کشور ثبت شد، این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۱۷۶ نفر رسید، در سال ۱۳۹۷ نیز ۸۰ مورد مرگ ناشی از آنفلوانزا در کشور داشتیم، در سال ۱۳۹۹ تعداد موارد مرگ ثبت شده آنفلوانزا در کشور ۶۳ نفر بود، کاهشی به رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا هم مربوط می‌شود. در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۰۲ مورد مرگ آنفلوانزا در ایران ثبت شد. آمار موارد مرگ آنفلوانزا در سال ۹۸ در بین سالهای اخیر بیشتر است اما چون این آمار با آمار کرونا در دو ماه پایان این سال مخلوط شده نمی‌توانیم آمار دقیق مرگ آنفلوانزا در این سال را اعلام کنیم.

 

در این میان، اظهارات ضد و نقیض دکتر «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت قابل‌توجه است که ۲۹ مهر و با گذشت حدود یک ماه از بازگشایی مدارس در دیدار با علما در قم اعلام کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و کاهش رعایت توصیه‌های بهداشتی ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور روند صعودی دارد. اما ۱۴ روز بعد در حاشیه جلسه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: بیماری آنفلوانزا یک هفته‌ای است که فروکش کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات